De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk IZ/IA/07/35600
Doorkiesnummer Datum 24 januari 2008
Faxnummer
Onderwerp Maritiem Arbeidsverdrag 2006 (IAO)
Op 21 februari 2007 heeft mijn ambtsvoorganger in een brief aan u toegezegd u in de loop van
2007 een definitief kabinetsstandpunt te doen toekomen ten aanzien van de bekrachtiging van
het in het kader van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) tot stand gekomen Maritiem
Arbeidsverdrag (Trb. 2006, 93, hierna te noemen MLC).
Met deze brief geef ik gaarne gevolg aan die toezegging en ik kan u dan ook mededelen dat de
Rijksministerraad op 18 januari 2008 heeft ingestemd met het voornemen tot bekrachtiging
van het MLC. Het kabinet streeft ernaar om eind 2008 een besluit te nemen over het starten
van de goedkeuringsprocedure. Een wetsvoorstel houdende de goedkeuring van het
voornemen tot bekrachtiging en de wijziging van de relevante wetgeving zult u dan voor
uitdrukkelijke goedkeuring worden aangeboden. Nederland zou dan met ingang van 1 januari
2010 partij kunnen worden bij het MLC. De regering van de Nederlandse Antillen en van
Aruba hebben te kennen gegeven medegelding van het verdrag voor de Nederlandse Antillen
en Aruba te wensen.
Belang van partij worden bij het MLC
Het kabinet acht het van groot belang partij te worden bij het MLC, omdat het wereldwijd de
arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden voor alle zeevarenden verbetert. Door partij te
worden bij het MLC levert Nederland een daadwerkelijke bijdrage aan het realiseren van de
Decent Work Agenda van de ILO in de maritieme sector.
Het mondiale level playing field wordt bevorderd, mede door het tegengaan van substandard
shipping. Hierbij ontstaat oneerlijke concurrentie doordat bepaalde goedkope vlaglanden niet
in staat en bereid zijn de internationale regelgeving na te leven. Voorts is bekrachtiging van het
MLC van belang voor de Nederlandse concurrentiepositie, de economische belangen voor de
Nederlandse handelsvaart en de bevordering van een veilige zeevaart. Bovendien zal
Nederland via de zogenaamde no more favourable treatment clausule in het MLC te maken
krijgen met de voorschriften van het verdrag. Deze clausule houdt in dat indien Nederland niet
zou bekrachtigen, Nederlandse zeeschepen op den duur het risico lopen niet meer te worden
Ons kenmerk IZ/IA/07/35600
toegelaten in havens van landen die wél bekrachtigd hebben. Van belang is voorts dat in het
MLC een geheel nieuw toezicht- en handhavingskader voor de vlaggenstaat en een
havenstaatcontrole zijn opgenomen, waardoor de naleving van de verdragsverplichtingen geen
vrijblijvend karakter zal hebben.
Het MLC consolideert en moderniseert bijna zeventig bestaande verdragen en aanbevelingen
van de ILO in de maritieme sector. Bekrachtiging van het MLC past daarmee in het algemene
streven van de Nederlandse regering om te komen tot een modernisering van de normstelling
van de ILO die leidt tot een hogere ratificatiegraad van verdragen. Dit komt een wereldwijde
bescherming van werknemers én een level playing field voor de werkgevers ten goede.
Bovendien past consolidatie en modernisering van verdragen in het streven om te komen tot
deregulering.
De verwachting is dat in principe alle EU-lidstaten het MLC zullen gaan bekrachtigen. Alleen
Oostenrijk heeft te kennen gegeven dit waarschijnlijk niet te zullen doen. Ook belangrijke
maritieme naties buiten de EU zijn voornemens te gaan bekrachtigen. Het betreft Noorwegen,
Japan, Panama en de Bahama's. Liberia en de Marshall Eilanden hebben het MLC inmiddels
al bekrachtigd.
Implementatie van het MLC
Het besluit om pas eind 2008 een besluit te nemen over het starten van de
goedkeuringsprocedure en de te treffen wetgeving ter implementatie van het MLC, heeft de
volgende redenen. In de eerste plaats worden binnen de EU voorbereidingen getroffen om
delen van het MLC om te zetten in Gemeenschapsrecht. Zo hebben Europese sociale partners
ECSA en ETF op 12 november 2007 een sociaal akkoord gesloten, waarvan de Commissie
reeds heeft aangekondigd dit om te willen zetten in Gemeenschapsrecht. Bezien zal moeten
worden of, en zo ja in hoeverre dit van invloed is op te maken keuzes inzake te treffen
implementatiewetgeving.
In de tweede plaats is uit technisch overleg met de ILO gebleken dat met betrekking tot de
verplichtingen in het MLC inzake arbeidsomstandigheden, sociale partners in de maritieme
sector via zogenaamde ARBO-catalogi delen van het MLC kunnen implementeren. Deze wijze
van implementeren voldoet dan aan het MLC. Dit sluit ook goed aan op het Nederlandse
beleid terzake. De totstandkoming van de genoemde ARBO-catalogi in de komende tijd is dan
ook relevant bij de implementatie van het MLC.
Tot slot behelst de implementatie van het MLC het treffen van wet- en regelgeving op veel
terreinen. Een overzicht hiervan gaat als bijlage bij deze brief. Gezien de complexiteit van de
materie en de beperkt beschikbare capaciteit van de betrokken ministeries, is meer tijd nodig
om te komen tot een wetsvoorstel voor de te treffen implementatiemaatregelen.
---
Ons kenmerk IZ/IA/07/35600
Sociale partners
Sociale partners in de maritieme sector worden intensief betrokken en geconsulteerd in het
gehele proces ter voorbereiding op bekrachtiging en implementatie van het MLC. Zij hechten
gezamenlijk zeer aan een spoedige bekrachtiging van het MLC door Nederland.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
Bijlage(n):
Overzicht wetgevingsimplicaties
---
Ons kenmerk IZ/IA/07/35600
Overzicht implicaties van het MLC voor wet- en regelgeving
Artikelen van het verdrag:
- Schepenbesluit 1965
- Schepenbesluit 2004
- Wetboek van Koophandel
- Zeevaartbemanningswet
Titel 1 van het verdrag:
- Besluit Arbeidsbemiddeling
- Arbeidstijdenbesluit vervoer
- Besluit zeevaartbemanning handelsvaart en zeilvaart
- Zeevaartbemanningswet
Titel 2 van het verdrag:
- Arbeidstijdenbesluit vervoer
- Besluit zeevaartbemanning handelsvaart en zeilvaart
- Wetboek van Koophandel
- Zeevaartbemanningswet
Titel 3 van het verdrag:
- Besluit zeevaartbemanning handelsvaart en zeilvaart
- Schepelingenbesluit
- Wetboek van Koophandel
Titel 4 van het verdrag:
- Besluit verzekeringsplicht zeevarenden
- Regeling veiligheid zeeschepen
- Schepelingenbesluit
- Schepenbesluit 1965
- Schepenwet
- Wetboek van Koophandel
- Arbeidsomstandighedenbesluit
Titel 5 van het verdrag:
- Wet havenstaat controle
- Regeling Havenstaatcontrole
- Besluit Arbeidsbemiddeling
- Arbeidsomstandighedenbesluit
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid