Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Populariteitslijsten Digg transparant dankzij QlikTech

Dugg Analyzer laat zien dat Top 100 gebruikers verantwoordelijk zijn voor 40% van publicaties

Hoofddorp, 24 januari 2008 - QlikTech, volgens IDC het snelst groeiende Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf ter wereld, maakt de beschikbaarheid van Dugg Analyzer bekend. Dugg Analyzer is een gratis tool die het verkeer en de postings op de populaire website Digg analyseert en inzicht verschaft in enerzijds de populariteitsgroei van webcontent en anderzijds de bronnen die de website van content voorzien.

Digg (www.digg.com) is een webcommunity waar leden content kunnen voordragen door te klikken op het pictogram (digg it) dat bij elk artikel of elke video staat. Zodra een voordracht een aanzienlijke hoeveelheid Diggs heeft verzameld - in de concurrentiestrijd met miljoenen publicaties op het Web - verandert de status van de voordracht in 'populair' en wordt de voordracht op de homepage van Digg opgenomen, in zijn eigen categorie. Publicaties en de bijbehorende websites, die op de populariteits-hotlist van Digg terechtkomen, genereren vervolgens meer verkeer dankzij de grotere mate van zichtbaarheid.

Digg maakt gebruik van een zelfontwikkeld algoritme waarmee de populariteit van publicaties en content kan worden gemeten. In het verleden echter is de site bekritiseerd omdat de rangschikking van publicaties onvoldoende inzichtelijk zou zijn - en Digg beloofde beterschap.

Dugg Analyzer, dat is gebaseerd op de bekroonde analyseoplossing QlikView van QlikTech, biedt met slechts enkele klikken visueel inzicht, per categorie, onderwerp, bron, schrijver, enz. De QlikView-applicatie kan worden bekeken op http://demo.qliktech.com/qlikview/AJAX/digg/

"Wij willen analysesoftware democratiseren door deze software gebruiksvriendelijk en voor iedereen toegankelijk te maken", aldus Anthony Deighton, Senior Vice President Marketing, QlikTech. "Onze Dugg Analyzer draagt bij tot de democratisering van de Digg-community omdat de leden nu over een gratis tool beschikken waarmee zij de content op de site kunnen analyseren. Uiteindelijk zal dit voor iedereen tot gelijke kansen leiden."

Uit analyse met Dugg blijkt dat YouTube tot augustus 2007 de site was waarnaar het meest werd verwezen op Digg, met meer dan tien keer zoveel voorpaginaverhalen als de op een na populairste videosite. Sindsdien is er echter plotseling de klad gekomen in het aantal YouTube-verhalen dat de voorpagina haalt. Nieuws afkomstig van YouTube heeft nu dezelfde populariteit als nieuws van andere videosites.

Met QlikView kon op basis van de Digg-gegevens eenvoudig worden vastgesteld dat een klein aantal mensen (100) verantwoordelijk is voor 40% van de content die door duizenden wordt bekeken en gelezen. Dit percentage was in 2006 nog 56%.

GARTNER WEBSEMINAR

INTRODUCTIE QLIKVIEW

QLIKVIEW GRATIS TRIAL

PERSARCHIEF

Over QlikTech

QlikTech, marktleider in innovatieve Business Intelligence-applicaties, levert geavanceerde en visueel-georiënteerde analyse- en rapportageoplossingen die snel te ontwikkelen, te implementeren en te gebruiken en makkelijk te onderhouden zijn. QlikView 8.0, QlikTechs paradepaardje, maakt gebruik van een next-generation, gepatenteerde, in-memory associatietechnologie voor een snelle analyse van meer dan een miljard records. De applicatie ondersteunt een open informatiearchitectuur voor een economisch verantwoorde inzet door organisaties van welke omvang dan ook. QlikViews click-driven, visueel interactieve interface is voor eindgebruikers eenvoudig om te (leren) gebruiken, waardoor iedereen betere informatie tot zijn beschikking heeft.

QlikTech, 's werelds snelst groeiende Business Intelligence-softwarebedrijf met ruim 7.000 klanten in 82 landen, krijgt er iedere werkdag 12,6 nieuwe klanten bij. Behalve duizenden kleine en middelgrote bedrijven behoren ook tal van grote ondernemingen tot het klantenbestand van QlikTech. Klanten in de Benelux zijn onder meer: ABX Logistics, ADP, Atos Origin, ING Trust, KLM, MarktSelect (Graydon), Merck Sharp & Dohme, Panasonic, Schenker, ThiemeMeulenhoff, TNT en Zurich Verzekeringen. QlikTech is privaat bezit en wordt financieel gesteund door Accel Partners, Jerusalem Venture Partners en Industrifonden. Het hoofdkantoor van QlikTech, opgericht in Zweden, staat in Radnor, Pennsylvania (VS) Het bedrijf heeft vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië en Nederland en telt meer dan 500 partners wereldwijd.

Contactgegevens:

QlikTech Nederland

The Communication Force

Jeannette de Kort

Caroline Breure

Tel. +31 (0)23 - 55 63 263

Tel. +31 (0)23 - 56 56 850

jeannette.dekort@qliktech.com

carolineb@communicationforce.com