Ingezonden persbericht


Persbericht
24 januari 2008

Beluistering publieke radiostations groeit in 2007 Radiostrategie werpt vruchten af - zenderbrede acties groot succes

De belangstelling van de luisteraars voor de radiostations van de publieke omroep is sinds de invoering van de radiostrategie in 2006 structureel gegroeid. De landelijke publieke radiostations hebben in 2007 een luistertijdaandeel van 30 procent. In 2005 was dit nog 28,1 procent, in 2006 29 procent. Dit blijkt uit de CLO (continu luisteronderzoek) jaarcijfers verzorgd door Intomart in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau) die vandaag zijn gepubliceerd.

"NPO heeft onder druk van de bezuinigingen in 2006 gekozen voor een geïntegreerde radiostrategie. We kozen als opdracht 'Meer doen met minder geld' en hadden de ambitie voor alle doelgroepen Nederlandse publieke radio te maken. De cijfers laten zien dat deze koers voor de meeste zenders loont en de publieke radio voor veel luisteraars aantrekkelijker heeft gemaakt", zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO. "In 2008 willen we deze radiostrategie verder doorvoeren door de radiostations nog sterker te positioneren ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het overige aanbod aan zenders. Een andere ambitie is om van Radio 1 een nieuwsstation te maken dat klaar is voor de toekomst en dat nieuws via alle mogelijke kanalen kan gaan brengen". De jaarcijfers tonen een sterke profilering van de publieke radiozenders in hun doelgroepen. Radio 2 is onbetwist marktleider in de doelgroep van 35 tot 54 jaar. 3FM pakt ruim 4 procent groei in de doelgroep 15 tot 34 jaar. Het luistertijdaandeel van Radio 5 heeft zich in 1 jaar tijd ruim verdubbelt en is daarmee snelste groeier. Radio 4 toont een stabiele groei. Radio 6, als nieuwe zender, heeft zich sinds einde 2007 aangesloten bij het CLO onderzoek. Radio 2 Top 2000 en 3FM Serious Request groot succes De publieke radio kent in december twee grote radio-evenementen: 3FM Serious Request, dat zich afspeelt in de vijf dagen voor kerst, en de Radio 2 Top 2000 die van kerst tot Oud en Nieuw de luisteraar laat genieten van de mooiste 2000 platen. Beide evenementen trokken in december 2007 veel luisteraars. Dit resulteerde voor 3FM in de periode november/december in een luistertijdaandeel van 8,3 procent. In de 3FM doelgroep van 15 tot 34 jaar was dit maar liefst 19,7 procent, waarmee de zender nummer 1 in de doelgroep is geworden. In de CLO meting van november/december zijn drie dagen van de Top 2000 opgenomen. Deze drie dagen Top 2000 droegen bij aan de indrukwekkende stijging van het Radio 2 luistertijdaandeel van 9,0 procent in september/oktober naar 10,7 procent in november/december. Ook in december 2008 programmeert de publieke radio beide evenementen.

Voor meer informatie Communicatie Radio, NPO:
Noëlle Beyne t: 035-677 4167 of 06 - 51809133 ; e: noelle.beyne@omroep.nl