Consumentenbond
---
24 januari 2008
Medereiziger grote bron van ergernis
Mensen ergeren zich in de trein vooral aan hun medepassagiers.
Hinderlijk gebruik van de mobiele telefoon spant de kroon, 87% ergert
zich hier aan. Maar ook passagiers die al instappen voordat iedereen
is uitgestapt, staat hoog in de top 10.
De ontevredenheid over vertraging van de trein is minder dan in
voorgaande jaren. Het treinpanel geeft het hoogste cijfer in 10 jaar
voor het op tijd rijden van de trein, 6,9. In 2006 was dat nog een
6,5. Toch zijn er nog wel klachten over de Nederlandse Spoorwegen, met
name over de verstaanbaarheid van de omroepinformatie in de trein of
op de perrons. De helft van de ondervraagden is hier tamelijk of zeer
ontevreden over.
Twee conclusies
De Consumentenbond trekt op basis van het onderzoek twee conclusies.
De reiziger wil meer rust, dus moeten de huisregels die er zijn beter
zichtbaar worden, waar nodig worden aangescherpt en het treinpersoneel
moet deze huisregels beter gaan handhaven. Daarnaast moet de
juistheid, volledigheid en verstaanbaarheid van de omroepberichten
beter.
---