Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
24.01.2008
Campagne Verantwoord Frituren in 2007
De campagne Verantwoord Frituren beleefde in 2007 haar vierde jaar. De
campagne begon het jaar met nieuwe materialen (posters,
consumentenfolders e.d.) in een verfriste nieuwe uitstraling. Nieuw
was ook een gevelschildje dat in het voorjaar verstuurd is naar alle
deelnemers aan de campagne. Op het schildje staat het bekende ronde
groene logo. Dit betekent dat consumenten voortaan snel en duidelijk
kunnen zien of er in een cafetaria op verantwoorde wijze gefrituurd
wordt. In aansluiting hierop is in het najaar een fotowedstrijd
gehouden. Deze activiteiten werden mogelijk gemaakt dankzij zo'n
dertig ondersteuners die al verscheidene jaren een financiële bijdrage
geven. Dit jaar werden deze gelden bovendien aangevuld met een
financiële bijdrage van het Ministerie van VWS.
Consumenten werden bij de recente fotowedstrijd opgeroepen een
grappige, mooie of verrassende foto te maken in een cafetaria waar het
groene logo van de campagne te zien is. Consumenten konden de foto
uploaden naar de website van de campagne en daar kon ook gestemd
worden.
De winnende foto is gemaakt door Marten Becker in cafetaria 'Snekkie'
aan de Oude Markt in Enschede. Deze foto heeft zowel de hoogste
gemiddelde score als het meeste aantal stemmen behaald. Marten Becker
wint daarmee een reis ter waarde van 1000,-. De prijsuitreiking heeft
plaatsgevonden tijdens de Horecava.
Daarnaast is sinds kort een instructiefilm over Verantwoord Frituren
te zien op Horecavak TV. Horecavak TV is een nieuw televisiekanaal
voor de horeca, te ontvangen via internet. In een korte film wordt
uitgelegd dat frituren in vloeibaar frituurvet beter is dan frituren
in vast frituurvet en wordt getoond dat het gemakkelijker is om ermee
te werken. Met deze film hopen we ondernemers die nog niet in
vloeibaar frituurvet frituren over de streep te trekken. De film
bekijken kan door kosteloos te registreren op de website www.vaktv.nl
en te kijken onder de rubriek 'cafetaria's'.
Het afgelopen jaar is wederom aandacht besteed aan free publicity
waardoor diverse artikelen over de campagne verschenen in de media,
deels in vakbladen en deels in algemene bladen. Ook in de materialen
van het Voedingscentrum (onder meer website en consumentennieuwsbrief)
is aandacht besteed aan de voordelen van vloeibaar frituurvet en het
belang om te kiezen voor een cafetaria die Verantwoord Frituurt.
Ter afsluiting van het jaar is recent een speciale editie uitgekomen
van de Verantwoord Frituren-nieuwsbrief. 'Speciaal', omdat hierin de
ondersteuners aan het woord komen. Trouwe ondersteuners kregen zo de
mogelijkheid om met de doelgroep in contact te treden. Zo geeft
aardappelproducent McCain in de nieuwsbrief aan dat 'een optimaal
resultaat pas bereikt wordt als de aardappelproducten vóór- en
afgebakken worden in vloeibaar frituurvet.' Fastserviceformule Verhage
formuleert het zo: 'Want lekker smullen kan immers ook lekker
verantwoord zijn'. En aldus snackproducent Beckers: 'Wij ondersteunen
de actie niet alleen financieel maar adviseren ook de
cafetariaondernemers over het belang van de campagne'.
Deze activiteiten hebben geleid tot een verdere stijging van het
aantal deelnemers. Momenteel staat 41% van de cafetaria-ondernemers
geregistreerd als campagnedeelnemer. Het laatst gepubliceerde cijfer
over het gebruik van vloeibaar frituurvet in de horeca (VWA, zomer
2006) geeft aan dat 50% van de ondernemers vloeibaar frituurvet
gebruikt. Doelstelling van de campagne is dat eind 2010 75% van de
horeca-ondernemers frituurt in vloeibaar frituurvet.