Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


24.01.2008

Campagne Verantwoord Frituren in 2007

De campagne Verantwoord Frituren beleefde in 2007 haar vierde jaar. De campagne begon het jaar met nieuwe materialen (posters, consumentenfolders e.d.) in een verfriste nieuwe uitstraling. Nieuw was ook een gevelschildje dat in het voorjaar verstuurd is naar alle deelnemers aan de campagne. Op het schildje staat het bekende ronde groene logo. Dit betekent dat consumenten voortaan snel en duidelijk kunnen zien of er in een cafetaria op verantwoorde wijze gefrituurd wordt. In aansluiting hierop is in het najaar een fotowedstrijd gehouden. Deze activiteiten werden mogelijk gemaakt dankzij zo'n dertig ondersteuners die al verscheidene jaren een financiële bijdrage geven. Dit jaar werden deze gelden bovendien aangevuld met een financiële bijdrage van het Ministerie van VWS.

Consumenten werden bij de recente fotowedstrijd opgeroepen een grappige, mooie of verrassende foto te maken in een cafetaria waar het groene logo van de campagne te zien is. Consumenten konden de foto uploaden naar de website van de campagne en daar kon ook gestemd worden.
De winnende foto is gemaakt door Marten Becker in cafetaria 'Snekkie' aan de Oude Markt in Enschede. Deze foto heeft zowel de hoogste gemiddelde score als het meeste aantal stemmen behaald. Marten Becker wint daarmee een reis ter waarde van 1000,-. De prijsuitreiking heeft plaatsgevonden tijdens de Horecava.

Daarnaast is sinds kort een instructiefilm over Verantwoord Frituren te zien op Horecavak TV. Horecavak TV is een nieuw televisiekanaal voor de horeca, te ontvangen via internet. In een korte film wordt uitgelegd dat frituren in vloeibaar frituurvet beter is dan frituren in vast frituurvet en wordt getoond dat het gemakkelijker is om ermee te werken. Met deze film hopen we ondernemers die nog niet in vloeibaar frituurvet frituren over de streep te trekken. De film bekijken kan door kosteloos te registreren op de website www.vaktv.nl en te kijken onder de rubriek 'cafetaria's'.

Het afgelopen jaar is wederom aandacht besteed aan free publicity waardoor diverse artikelen over de campagne verschenen in de media, deels in vakbladen en deels in algemene bladen. Ook in de materialen van het Voedingscentrum (onder meer website en consumentennieuwsbrief) is aandacht besteed aan de voordelen van vloeibaar frituurvet en het belang om te kiezen voor een cafetaria die Verantwoord Frituurt.

Ter afsluiting van het jaar is recent een speciale editie uitgekomen van de Verantwoord Frituren-nieuwsbrief. 'Speciaal', omdat hierin de ondersteuners aan het woord komen. Trouwe ondersteuners kregen zo de mogelijkheid om met de doelgroep in contact te treden. Zo geeft aardappelproducent McCain in de nieuwsbrief aan dat 'een optimaal resultaat pas bereikt wordt als de aardappelproducten vóór- en afgebakken worden in vloeibaar frituurvet.' Fastserviceformule Verhage formuleert het zo: 'Want lekker smullen kan immers ook lekker verantwoord zijn'. En aldus snackproducent Beckers: 'Wij ondersteunen de actie niet alleen financieel maar adviseren ook de cafetariaondernemers over het belang van de campagne'.

Deze activiteiten hebben geleid tot een verdere stijging van het aantal deelnemers. Momenteel staat 41% van de cafetaria-ondernemers geregistreerd als campagnedeelnemer. Het laatst gepubliceerde cijfer over het gebruik van vloeibaar frituurvet in de horeca (VWA, zomer 2006) geeft aan dat 50% van de ondernemers vloeibaar frituurvet gebruikt. Doelstelling van de campagne is dat eind 2010 75% van de horeca-ondernemers frituurt in vloeibaar frituurvet.