24 januari 2008 





 Voorlopige keuze Noordlaan en busstation in 
 Spoorzone gemaakt 

 Een besluit over de locatie van het busstation bij het NS-station en de komst van de 
 Noordlaan is dichterbij gekomen. In het kader van de plan-MER voor de Spoorzone heeft 
 verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng, in samenspraak met de gemeente, een 
 onderzoek uitgevoerd naar de toekomstige verkeersbewegingen in de Spoorzone in relatie             
 tot de Cityring en de wijk Oud-Noord.                                                              

 Op grond van dit onderzoek heeft het college besloten tot een aantal uitgangspunten voor           
 de verdere stedenbouwkundige en verkeerskundige uitwerking van de plannen voor de                   
 Spoorzone. Voor de Noordlaan gaat het college voorlopig uit van drie rijstroken, tussen het        
 NS plein en de Gasthuisring. Eén in west-oost richting en twee in oost-west richting, in            
 combinatie met servicestroken en een vrijliggend 2-richtingen fietspad, in een totaal              
 dwarsprofiel van 32,5 m. Het deel Gasthuisring - St. Ceciliastraat is in beeld voor twee            
 rijstroken, in combinatie met servicestroken en vrijliggende fietspaden. In totaal is dat          
 deel dan 25,50 m breed.                                                                             

 Wethouder Els Aarts (Spoorzone) "De aansluiting van de Noordlaan op de Cityring aan de              
 westkant gaat via de Gasthuisring lopen en de afvoer via de Lochtstraat. Hiermee                    
 voorkomen we sluipverkeer via de Kwaadeindstraat. De precieze gevolgen voor de wijken               
 Oud-Noord en Theresia brengen we tijdens de verdere uitwerking nog in beeld. Daarin                 
 werken we uiteraard samen met de belangenclubs van de bewoners"                                     

 Busstation                                                                                          
 Aarts: "Voor het busstation maken we de principekeuze om dit te vernieuwen op de huidige   
 locatie aan de Spoorlaan. Dit busstation is vanuit het westen dan bereikbaar via de                
 Spoorlaan, vanuit het oosten via de Noordlaan en de Gasthuisring. De precieze omvang,              
 ligging en exploitatiegevolgen voor het openbaar busvervoer moeten we nog bezien.                  
 Daarom is het besluit niet definitief. Toch is het van belang nu deze principekeuzen al te         
 maken om een richting te hebben om naar toe te werken. We gaan in gesprek met de                   
 eigenaren van het appartementencomplex Tilburion naast het huidige busstation over de              
 toekomst van deze locatie."                                                                        

 Langs de Noordlaan komen fietsroutes in sternetkwaliteit.                                          

 Naast de al te vernieuwen en uit te breiden stallingsvoorzieningen aan de zuidzijde van het                      
 station komen ook  aan de noordzijde van het station fietsstallingen. Deze worden nader 
 uitgewerkt bij de plannen voor de  nieuwe OV-terminal. 

 De raadscommissie Fysiek buigt zich in maart over het principebesluit van het college.  

 Meer informatie voor de pers: 
 Brugt Groenevelt, woordvoering gemeente Tilburg: 013 - 542 8333 
 Esther Kock: communicatie Spoorzone: 013 - 542 8648 





---- --