Socialistische Partij

Provincie moet zorgen voor goede bussen in Noord-Holland

24-01-2008 * De SP-fractie is door openbaar vervoerreizigers in Noord-Holland Noord geïnformeerd over de kwaliteit van het materieel dat Connexxion inzet in dit concessiegebied. De SP vindt dat de vervoerbedrijven die in Noord-Holland het openbaar vervoer verzorgen kwalitatief goed materieel moeten inzetten. De bussen moeten betrouwbaar, veilig en toegankelijk zijn, ook voor ouderen en mensen met een functiebeperking.

In het Noordhollands Dagblad van 22 januari 2008 staat het volgende bericht.

MEDEMBLIK - Vervoersbedrijf Connexxion zet in deze regio vaak oude, aftandse bussen en touringcars in. Het gevolg is dat, zeker in de spits, bussen snel uitvallen. De provincie moet ingrijpen. Die noodkreet richt actiegroep Westfriesland mist de Bus aan Provinciale Staten. De actiegroep timmert de laatste maanden fors aan de weg in een poging om de openbaar vervoerverbindingen, vooral op het platteland, overeind te houden. Inmiddels is er een zorg bijgekomen: de slechte staat van het ingezette materieel in deze regio. Volgens de actiegroep worden met name in de spits op reguliere lijnen vaak oude bussen ingezet. Het gevolg is dat die kampen met mankementen als slechte remmen en ontbrekende brandblussers en ook nogal eens uitvallen. Woordvoerder Peter van Swieten: "We hebben de indruk dat Connexxion gewoon niet wil investeren in nieuw materieel. Het gevolg is dat de bussen, en zeker de touringcars, niet voldoen aan de eisen.''

Statenlid Bert Putters heeft de volgende schriftelijke vragen aan het college van gedeputeerde staten gesteld.


1. Wij hebben begrepen dat het college bovengenoemde brief ook heeft ontvangen. Is dit correct?
2. Bent u van mening dat al het materieel dat Connexxion inzet voldoet aan de eisen die hieraan gesteld zijn in de programma's van eisen? Zo nee, in welke mate en op welke onderdelen is volgens u sprake van afwijkingen?
3. Bent u van mening dat al het materieel dat Connexxion inzet voldoet aan landelijke wet- en regelgeving? Zo nee, in welke mate en op welke onderdelen is volgens u sprake van afwijkingen?
4. Bent u van mening dat al het materieel dat Connexxion inzet voldoet aan gerechtvaardigde verwachtingen van openbaar vervoerreizigers over onder andere betrouwbaarheid en comfort? Zo nee, in welke mate en op welke onderdelen is volgens u sprake van afwijkingen?
5. Waarom worden er geen (boventallige) bussen uit andere concessies van Connexxion ingezet?
6. Bent u op de hoogte van het feit dat Connexxion "boventallig" materieel verplaatst naar andere concessiegebieden (o.a. Novio in Nijmegen, onderdeel van de Connexxion-holding) en verkoopt of verhuurt aan andere vervoerders (o.a. Arriva in Groningen)? Wat is uw mening hierover, gezien de situatie van het materieel in Noord-Holland Noord.
7. Welke maatregelen gaat u nemen om problemen op dit gebied te voorkomen en op te lossen?
8. Heeft de provincie inmiddels al ingegrepen? Zo nee, wat is hier de reden van?