Datum 
                                                                                24 januari 2008 

  Voorlopige keuze Noordlaan en busstation in 
  Spoorzone gemaakt 

  Het verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng heeft in samenspraak met de 
  gemeente een onderzoek uitgevoerd naar de toekomstige verkeersbewegingen in de 
  Spoorzone in relatie tot de Cityring en de wijk Oud-Noord.  
  Op grond van de resultaten van dit onderzoek heeft het college besloten tot de volgende 
  uitgangspunten voor de verdere stedenbouwkundige en verkeerskundige uitwerking van 
  de plannen voor de Spoorzone: 

  Voor  de Noordlaan wordt uitgegaan van:                                                           
     -  Drie  rijstroken, tussen het NS plein en de Gasthuisring: één in west-oostrichting en        
        twee in oost-west richting, in combinatie met servicestroken en een vrijliggend             
        tweerichtingen fietspad, in een totaal dwarsprofiel van 32,5 m.                              
     -  Twee rijstroken op het deel Gasthuisring- St. Ceciliastraat, in combinatie met               
        servicestroken en vrijliggende fietspaden, in een totaal dwarsprofiel van 25,50 m.           
  De aansluiting van de Noordlaan op de Cityring aan de westzijde zal wat betreft de aanvoer  
  van autoverkeer via de Gasthuisring lopen en de afvoer via de Lochtstraat. Hiermee kan             
  sluipverkeer via de Kwaadeindstraat voorkomen worden. Bij de verdere uitwerking zullen             
  de  gevolgen voor de wijken Oud-Noord en Theresia nog preciezer in beeld worden                    
  gebracht.                                                                                          

  Voor het busstation wordt de principekeuze gemaakt om dit te vernieuwen op de huidige              
  locatie aan de Spoorlaan. Dit busstation is vanuit het westen bereikbaar via de Spoorlaan,         
  vanuit het oosten via de Noordlaan en de Gasthuisring. De precieze omvang en ligging,              
  alsmede de exploitatiegevolgen voor het openbaar busvervoer worden nader onderzocht                
  voordat er een definitief besluit genomen wordt. Langs de Noordlaan komen fietsroutes in           
  sternetkwaliteit.                                                                                  

  Naast de al te vernieuwen en uit te breiden stallingsvoorzieningen aan de zuidzijde van het  
  station komen ook aan de noordzijde van het station fietsstallingen. Deze worden nader            
  uitgewerkt bij de plannen voor de nieuwe OV-terminal.                                             

  De raadscommissie Fysiek buigt zich in maart over het principebesluit van het college.            


  Meer informatie                                                                                    
  Hebt u naar aanleiding van deze brief vragen of opmerkingen, dan kunt u contact opnemen           
  met Joep Frenken van het projectbureau Spoorzone. Hij is bereikbaar via telefoonnummer             
  542 8527 of via per e-mail: joep.frenken@tilburg.nl.                                                            
  Het onderzoeksrapport van bureau Goudappel Coffeng is ook te raadplegen op 
  www.tilburgspoorzone.nl. 








---- --