Gemeente Winterswijk


Amsterdams bureau aan de slag met citymarketing

24 januari 2008

Winterswijk - ECORYS Rutten Communicatieadvies uit Amsterdam krijgt van het college van burgemeester en wethouders opdracht een marketingcommunicatieplan en een imagocampagne te ontwikkelen voor Winterswijk. De gemeente verstuurde hiervoor op 30 oktober 2007 een offerteaanvraag. Vijf bureaus dienden daarop een plan in. Een selectiecommissie heeft hieruit een drietal bureaus geselecteerd om hun plan mondeling toe te lichten. Het plan van ECORYS Rutten Communicatieadvies sluit het best aan bij de opdracht. De komende tijd gaan zij - in overleg met de belanghebbende partijen - uitwerken hoe Winterswijk zich in de markt wil zetten (positioneren). Het marketingcommunicatieplan wordt in mei aan de raad voorgelegd.

De opdracht is openbaar aanbesteed bij een zestal van te voren geselecteerde bureaus. Tijdens de procedure hebben zich nog zeven bureaus gemeld die ook een plan in wilden dienen. Uiteindelijk heeft de gemeente vijf plannen binnengekregen. De plannen zijn afkomstig van: Ecorys Rutten Communicatieadvies uit Amsterdam, Dailybrand uit Uden, Mainstream Marketingcommunicatie uit Winterswijk/Dordrecht, RFS MedienAgentur uit Stadtlohn (Duitsland) en Werbemacher GmbH uit Gescher (Duitsland). De eerste drie zijn uitgenodigd om hun plannen te presenteren.

Unanieme keuze selectiecommissie
De offerteprocedure is begeleid door een selectiecommissie bestaande uit vertegenwoordigers van de belanghebbende partijen (ABH City, OWIN, horeca, onderwijs, culturele instellingen, PPS, STW, VVV, WCL), ambtenaren en het college. De keuze is unaniem op Ecorys Rutten Communicatieadvies gevallen vanwege hun strategisch inzicht, hun kennis van de doelgroepen, hun ervaring met soortgelijke projecten en hun werkwijze.

Planning project
De komende tijd wordt met name besteed aan het aanscherpen van de positionering van Winterswijk. Op dit moment is nog onvoldoende helder hoe Winterswijk zich precies wil neerzetten. Daarom worden nu interviews gehouden met de belanghebbende partijen om hier duidelijkheid in te krijgen. Op basis hiervan wordt een startnotitie opgesteld. Deze wordt half februari besproken in een workshop. Na deze workshop werkt het bureau een aantal positioneringen uit. Deze positioneringen worden eerst voorgelegd aan de doelgroepen inwoners, jonge gezinnen en draagkrachtige senioren om te kijken of zij zich hier in herkennen, of het hen aanspreekt en of zij op basis hiervan een bezoek willen brengen aan Winterswijk. Na dit onderzoek wordt een definitieve positionering gekozen. Deze wordt verder uitgewerkt in een marketingcommunicatieplan. Naar verwachting kan dit plan op 29 mei in de raad worden behandeld.