Inspectie Verkeer en Waterstaat
Aanvullende maatregelen na incidenten met videoschouwtreinen
Nieuwsbericht | 24-01-2008
De Inspectie Verkeer en Waterstaat vraagt om aanvullende maatregelen
voor speciale treinen die voor controle van de infrastructuur
video-opnames maken van de sporen en wissels, de zogeheten
videoschouwtreinen. Dit naar aanleiding van twee incidenten die in mei
en september 2007 in respectievelijk Amsterdam en Amersfoort
plaatsvonden. Bij het incident te Amsterdam Centraal botste de
schouwtrein op een langs een perron stilstaande lege intercity. In
Amersfoort werd een rood sein gepasseerd.
In beide gevallen geldt dat inefficiënte communicatie en afleiding van
invloed zijn geweest bij het plaatsvinden van de incidenten. Naar
aanleiding van deze constatering stelt de inspectie dat extra
maatregelen noodzakelijk zijn. Zo moet de communicatie voortaan direct
verlopen tussen de machinist en treindienstleider, zonder tussenkomst
van een zogeheten schouwcoördinator. Daarbij moet het voeren van
gesprekken beperkt worden tot momenten waarop de trein stil staat. Ook
mag de schouwapparatuur in de bediende cabine de machinist niet
afleiden.
Volgens de inspectie moet de taak van de machinist bij de
schouwwerkzaamheden nader worden bekeken. Een machinist van een
videoschouwtrein moet langdurig extra alert zijn omdat hij op drukke
rangeerterreinen werkt en voortdurend langs een veelvoud van seinen
moet rijden.
Meer informatie
* Onderzoeksrapport incidenten videoschouwtreinen in Amsterdam (mei
2007) en Amersfoort (sept 2007)
Pdf-document, 834 kB