Inspectie Verkeer en Waterstaat


Aanvullende maatregelen na incidenten met videoschouwtreinen

Nieuwsbericht | 24-01-2008

De Inspectie Verkeer en Waterstaat vraagt om aanvullende maatregelen voor speciale treinen die voor controle van de infrastructuur video-opnames maken van de sporen en wissels, de zogeheten videoschouwtreinen. Dit naar aanleiding van twee incidenten die in mei en september 2007 in respectievelijk Amsterdam en Amersfoort plaatsvonden. Bij het incident te Amsterdam Centraal botste de schouwtrein op een langs een perron stilstaande lege intercity. In Amersfoort werd een rood sein gepasseerd.

In beide gevallen geldt dat inefficiënte communicatie en afleiding van invloed zijn geweest bij het plaatsvinden van de incidenten. Naar aanleiding van deze constatering stelt de inspectie dat extra maatregelen noodzakelijk zijn. Zo moet de communicatie voortaan direct verlopen tussen de machinist en treindienstleider, zonder tussenkomst van een zogeheten schouwcoördinator. Daarbij moet het voeren van gesprekken beperkt worden tot momenten waarop de trein stil staat. Ook mag de schouwapparatuur in de bediende cabine de machinist niet afleiden.

Volgens de inspectie moet de taak van de machinist bij de schouwwerkzaamheden nader worden bekeken. Een machinist van een videoschouwtrein moet langdurig extra alert zijn omdat hij op drukke rangeerterreinen werkt en voortdurend langs een veelvoud van seinen moet rijden.

Meer informatie


* Onderzoeksrapport incidenten videoschouwtreinen in Amsterdam (mei
2007) en Amersfoort (sept 2007)
Pdf-document, 834 kB