Multiscope introduceert gezondheidspanel


'S-HERTOGENBOSCH, 20080124 -- Online onderzoeksbureau Multiscope heeft vandaag haar online gezondheidspanel geïntroduceerd. Het panel heeft inmiddels ruim 24.000 leden waarvan kenmerken geregistreerd zijn op het gebied van voeding, gezondheid en uiterlijke verzorging. In het kader van de introductie presenteren wij enkele feiten uit het eerste onderzoek onder dit panel1.

Een gezond leven?
Een ruime meerderheid van de ondervraagden (85%) eet dagelijks groenten. Aan de aanbevolen twee stuks fruit per dag blijkt minder dan de helft toe te komen (44%). Een groep van 47% heeft in de afgelopen drie maanden vitaminepillen of voedingssupplementen gebruikt ter bevordering van de gezondheid. Opvallend is dat het gebruik van vitaminepillen of voedingssupplementen nagenoeg even hoog is tussen de wel en niet fruiteters. Bijna een kwart van de ondervraagden (23%) heeft in het afgelopen jaar een dieet gevolgd. Dit percentage ligt onder vrouwen twee keer zo hoog als onder mannen.

Alcohol, nicotine en drugs
Van de ondervraagden drinkt 29% meer dan 7 glazen alcohol per week. Vier procent drinkt meer dan 20 glazen per week. Een kwart rookt sigaretten, sigaren of pijp waarbij het gemiddelde onder de sigarettenrokers op 15 stuks per dag ligt. Een groep van 15% heeft in het verleden drugs gebruikt, waarvan 3% ook nu nog wel eens drugs gebruikt. Hasj/Wiet (85%), XTC (22%), Cocaïne (19%), Paddo's (15%) en Speed (15%) worden daarbij het vaakst genoemd.

Verzorging
Uit het eerste onderzoek blijkt duidelijk dat mannen minder hygiënisch zijn dan vrouwen. Zo wast 5% van de mannen zijn haren minder dan 1x per week, tegen 2% van de vrouwen. Van alle mannen poetst 7% niet iedere dag zijn tanden, terwijl dit percentage onder vrouwen met 3% duidelijk lager ligt.

Opbouw gezondheidspanel
Van de ruim 24.000 leden van het gezondheidspanel zijn nu 37 achtergrondkenmerken geregistreerd. Multiscope biedt klanten de mogelijkheid om onder andere op de volgende kenmerken te selecteren:

  • Algemeen (demografie, lengte en gewicht)

  • Levensstijl (eten groenten/fruit, gebruik vitaminepillen/ voedingssupplementen, lichaamsbeweging)

  • Dieet (ja/nee, reden voor dieet)

  • Lichamelijke beperkingen (bril, lenzen, ogen laten laseren, gehoorapparaat, lichamelijke handicap, chronische ziekten of aandoeningen)

  • Alcohol, Roken & Drugs (gebruik, frequentie, soort)

  • Seksualiteit (seksuele activiteit, frequentie, voorbehoedsmiddelen, onveilig vrijen, seksueel overdraagbare aandoeningen)

  • Verzorging (frequentie bad/douche, haren wassen, tanden poetsen, gebruik gezichts- of huidcrème, scheergedrag, ontharingsgedrag)



Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevende speler op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf exploiteert inmiddels meerdere panels die exclusief voor marktonderzoek worden ingezet. Op dit moment heeft Multiscope de beschikking over een consumentenpanel (135.000 leden), B2B panel (47.000 leden), regiopanel (130.000 leden), merkenpanel (28.000 leden) en een gezondheidspanel (24.000 leden). Daarnaast ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het bedrijf online software voor marktonderzoek.


1 Het betreft ongewogen data die niet bedoeld zijn om een representatief beeld te schetsen van de Nederlandse bevolking. De resultaten worden slechts gepresenteerd om u een inzicht te geven in de opbouw van het Multiscope gezondheidspanel.