Buitenreclame haakt aan bij Tijdbestedingsonderzoek 2008


AMSTELVEEN, 20080124 -- Het platform van buitenreclame-exploitanten, PBE, heeft zich aangesloten bij de opdrachtgevers voor een nieuw Tijdbestedingsonderzoek in 2008. Eerder al berichtten de mediabranche-organisaties SPOT (TV) en RAB (Radio) om samen te gaan werken. De initiatiefnemers streven ernaar om één tijdbestedings-onderzoek in de markt te zetten dat de steun heeft van alle communicatie-professionals.

De drie opdrachtgevers onderkennen het belang van een regelmatige meting van tijdbesteding. De leefomstandigheden wijzigen in rap tempo en daarmee ook het mediagebruik. In het onderzoek wordt ook het gebruik van de nieuwe media-technologieën gemeten. De markt vraagt om deze up-to-date informatie voor het optimaliseren van crossmedia campagnes en multimedia-strategieën.

Het onderzoek sluit aan op het Tijdbestedingsonderzoek dat SPOT in 2006 heeft laten uitvoeren. Hierin ontbrak echter het mediagebruik tijdens het werk. De opzet zal nu worden aangepast, zodat ook dit deel van het mediagebruik gerapporteerd kan gaan worden.

De uitvoering van het onderzoek staat gepland in het voorjaar van 2008. De resultaten zullen in juni 2008 worden gepubliceerd.

Paul van Niekerk, directeur SPOT: "Wij zijn blij ook de buitenreclamebranche zich aansluit. De gezamenlijke opdrachtgevers vertegenwoordigen nu een breed spectrum van de media wat de autoriteit van het onderzoek ten goede zal komen."

George Bohlander, directeur RAB: "De mediatijdbesteding is de grondslag voor de mediaplanning en we zijn blij, dat dit gemeenschappelijke initiatief uitgroeit tot hét Nederlandse tijdbestedingsonderzoek. Het is belangrijk, dat er ook op dit gebied één currency komt."

Rob Janssen voorzitter PBE (a.i.): "Elk mediumtype kent en heeft recht op zijn eigen onderzoek(en). Er is echter een aantal onderzoekgebieden welke cross mediaal uitgevoerd en ingezet kunnen worden met betrekking tot elk mediumtype. Tijdsbestedingen is zo'n onderzoeksgebied."

Over PBE
Platform Buitenreclame Exploitanten stelt zich tot doel om met betrekking tot het mediumtype buitenreclame alle klanten optimaal te informeren en te ondersteunen zodat zij zo effectief mogelijk het mediumtype buitenreclame kunnen inzetten voor reclamecampagnes. Momenteel zijn er drie partijen aangesloten op het platform te weten: CBS Outdoor, Hillenaar en JCDecaux.

Over SPOT
SPOT, stichting promotie televisiereclame, is de koepelorganisatie van de televisie-ondernemingen in Nederland. Zij stelt zich ten doel adverteerders en hun adviseurs te informeren en services te verlenen zodat zij zo effectief mogelijk kunnen gebruik maken van het medium televisie

In SPOT participeren de volgende organisaties:

STER
Discovery Networks
ORN
RTL Nederland
National Geographic Channel
AT5
SBS Broadcasting Jetix
RNN7
MTV Networks
Het Gesprek

Voor meer informatie, zie www.spot.nl.

Over RAB
RAB, Radio Advies Bureau ondersteunt adverteerders en mediabureaus om radio zo effectief mogelijk in te zetten. RAB is ook opdrachtgever van het Radiolog, het nieuwe Continu Luister Onderzoek. Door de bundeling van krachten van alle publieke en commerciële omroepen wil RAB de ontwikkeling van het vakgebied stimuleren.

Binnen RAB zijn alle publieke en commerciële organisaties vertegenwoordigd:

Publieke Omroep
Radio 538
Arrow Media Groep
STER
Sky Radio Groep
BNR Nieuwsradio
ORN
Q-music
Slam! FM
Radio 10 Gold
Kink FM
100%NL
E-Power Radio (voorheen CRN)

Voor meer informatie, zie www.rab.fm

Einde persbericht





RAB, Radio Advies Bureau