FNV Bouw


datum: 22-01-2008 / bericht: 1 van 30

Railbouwers willen niet 12 uur achtereen werken

Na zes onderhandelingsronden voor de cao railinfrastructuur (RIS) besloten de bonden dat het genoeg was geweest. De onderhandelaars wilden niet akkoord gaan met werknachten van 12 uur achter elkaar. En ze wilden ook de eis van werkgevers niet inwilligen om het 'rode weekend' te schrappen, het vrije weekend na twee weekenden hard werken. En dan was ook het loonbod van werkgevers nog veel te laag. In de aanloop naar de zevende onderhandelingsronde op 24 januari raadplegen FNV Bouw & Infra, CNV Railinfra, Het Zwarte Corps en CNV Bedrijvenbond hun leden. En die zijn duidelijk genoeg: géén 12 uur achtereen werken en behoud van het 'rode weekend'. Ideeën voor acties worden ontwikkeld, mochten werkgevers op 24 januari halsstarrig blijven.

"Ik verwacht dat we donderdag 24 januari in een half uur weer buiten staan", zegt Edwin Bouwers van FNV Bouw & Infra. "Werkgevers zitten er strak in. Ze willen de mogelijkheden van de nieuwe Arbeidstijdenwet ten volle benutten. Daar komt die 12 uur achter elkaar vandaan." Werkgevers doen alsof het een paradijsje wordt voor werknemers: elk weekend van vrijdag tot maandag drie keer achter elkaar 12 uur werken, met een paar uur in een hotelletje in de buurt tussendoor. 'En dan zijn ze de rest van de week helemaal vrij!', zo presenteren zij hun plan. En dat terwijl de cao railinfra nu al de mogelijkheid biedt voor 140 nachtdiensten per jaar, tegen maximaal 117 in de nieuwe Arbeidstijdenwet. De werknemers vinden het genoeg: 'We zijn hartstikke flexibel. We zetten ons altijd in. Bij een calamiteit heeft het bedrijf nooit moeite om mensen te vinden. Maar zo is het wel genoeg!' Ze weten zeker dat nóg meer nachtwerk en nog langere uren ten koste zullen gaan van hun eigen veiligheid. En uiteindelijk ook van die van de treinpassagiers: 'Er zitten wel mensen in de trein die over dat spoor moet', klinkt het nuchter.

"De railbouw mag niet het afvalputje worden voor alle problemen op het spoor", vindt Edwin Bouwers. De bonden hebben zich ook tot minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en tot de Tweede Kamer gewend. Intensiever gebruik van het spoor? "Mooi en aardig, maar het onderhoud moet gewoon in het spoorboekje worden opgenomen."

a.p.