Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Haagse Berichten
Door: Fred Andrioli, Haagse redactie

Kamerleden spreken met minister over het spoor
o Beneluxtrein moet (voorlopig) blijven rijden o Minder uitval van treinen voor onderhoud door Prorail

Op 23 januari werd een "verzameloverleg spoor" gehouden van de Vaste Tweede Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat met minister Eurlings.

Mastwijk (CDA) begon te zeggen dat de Beneluxtrein (de bestaande uurdienst Amsterdam-België, red.) niet achteruit mag gaan. De enquète van NS onder de reizigers was niet kosher. Hij was wel blij met de wijziging in de concessie, waardoor een experiment met een nachtnet in Brabant mogelijk is. Wellicht hebben andere regio's ook interesse. Hij voelde aan dat het niet goed gaat met het overleg tussen NS en Zeeland. Hij had vernomen dat buitendienst-stellingen niet altijd door Prorail voor onderhoud worden gebruikt.

Roemer (SP) constateerde enkele ongunstige ontwikkelingen, die de ambitie van groei op het spoor tegenwerken: duurdere treinkaartjes, uitval van treinen en het door NS de nek omdraaien van de Beneluxtrein. De SP heeft zelf ook een onderzoek gedaan onder 400 reizigers. Zonder te pretenderen dat dit aan alle eisen voldoet, zijn de uitkomsten tegengesteld aan die van NS. De Beneluxtrein moet blijven, zeker een jaar nadat de HSL-Zuid in dienst is. Waarom mag NS de tarieven twee keer kort na elkaar verhogen ? NS voldoet nog niet aan de oorspronkelijke punctualiteitseis uit 1999. Bovendien haalt NS nu een hogere punctualiteit doordat NS de regels (de dienstregeling, red.) heeft veranderd.
Al moet aan veiligheid niet getornd worden, is de uitval van treinen toch wel erg hoog. Hoe zit het trouwens met de veiligheid bij Amsterdam Muiderpoort ?

Samson (PvdA) vond dat over de Beneluxtrein nogal schimmig wordt gedaan. Al zal de HSL voor bepaalde categorieën reizigers zeker aantrekkelijk zijn, zullen andere reizigers de voorkeur geven aan de bestaande uurdienst; uit kostenoverwegingen of door het grotere aantal stations dat die trein aandoet. Als de Beneluxtrein weg zou vallen zouden die reizigers in Roosendaal moeten overstappen op een boemel die tot Antwerpen onderweg 12 keer stopt.
Na de gehouden onderzoeken door NS en SP ziet hij maar één methode om uit te testen welke voorkeuren er zijn. Laat in 2009 zowel de huidige Beneluxtrein als de HSL rijden. Verder zei hij dat spoedig en innovatief een uitweg moet worden gevonden uit het dilemma tussen veiligheid bij het onderhoud en de ongewenste uitval van treinen.

Cramer (CU) wees ook op problemen die ontstaan bij het onverhoopt vervallen van de Beneluxtrein, met name voor reizigers uit Zeeland naar België. Hij vroeg de minister te spreken met zijn Belgische ambtsgenoot. Wat het onderhoud aan het spoor betreft, zei hij dat niet álles alleen maar tijdens buitendienststellingen hoeft te gebeuren. Er kan toch in een aantal gevallen ook met een goede waarneming veilig worden gewerkt. Hij trok een vergelijking met andere risicovolle werkzaamheden.

De Krom (VVD) vroeg waarom 20 miljoen wordt uitgegeven aan een rijtijdverbetering tussen Sittard en Heerlen van slechts anderhalve minuut. Verder vroeg hij naar de stand van de uitvoering van de motie over de vier sporen in het project OV-SAAL (SAAL is Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, red.). Hij begrijpt dat de minister hierover nog overlegt,t, maar de motie moet worden uitgevoerd. Hoe staat het met de 4,5 miljard voor het spoor?

Duyvendak (GL) vroeg welke doelen NS heeft ten aanzien van energiebesparing. Hij zei dat de regering een probleem heeft als NS niet voldoet aan de gemiddelde norm.
Over de NS-enquète zei hij dat men, alleen al vanwege de onwetendheid over tarieven, geen reële keuze kan maken. Zolang NS geen tarieven bekend maakt, moet de Beneluxtrein in ieder geval op de rails blijven. Hij maakte ook een kritische opmerking over de wijze waarop Zeeland door NS dreigt te worden behandeld. Tenslotte vroeg hij of bij de beveiliging bij Muiderpoort wel aan wettelijke eisen wordt voldaan.

In zijn antwoord begon de minister met het positieve bericht dat het vervoer op de Betuweroute nu op gang komt. In de afgelopen week waren er 86 treinen en dit worden er meer er meer locomotieven zijn. Uiteindelijk zal de lijn zijn meerwaarde bewijzen. Met NS heeft hij afgesproken dat de bestaande Beneluxtrein blijft rijden totdat de HSL Zuid in gebruik is. Om de kwaliteit in de komende tijd op peil te houden wordt o.a. voor nieuwe locomotieven gezorgd. Over wat daarna gebeurt heeft de minister formeel geen zeggenschap omdat het een internationale trein betreft. NS verwacht dat met een HSL onvoldoende reizigers voor een Beneluxtrein overblijven. Hij is het ermee eens dat het door NS gehouden onderzoek onvolkomen is, onder andere omdat niets over tarieven bekend was. Hij wil wel spreken met zijn Belgische collega over de suggestie de sneltrein Antwerpen-Essen door te laten rijden tot Roosendaal en met NS over het idee zowel de Beneluxtrein als de HSL gedurende een periode parallel aan elkaar te laten rijden.
Samson zei dat de minister wel enige invloed bij NS kan aanwenden. De Staat is immers aandeelhouder. Hierop zei Duyvendak dat het parallel rijden wel serieus moet worden voorbereid, want NS is immers van plan het materieel van de Beneluxtrein voorlopig te gebruiken voor het binnenlands vervoer op de HSL.

De minister zei met minister Bos, de aandeelhouder, te overleggen. Hij zou het een goede zaak vinden als er een mogelijkheid is parallel te rijden en zegde nadere informatie toe. Over de veiligheid op het spoor zei hij dat het aantal passages door een stoptonend sein helaas is toegenomen. De nieuwe ATB zal echter verbetering brengen. Cramer vroeg hierop waarom niet meteen op ERTMS wordt overgestapt, waarop de minister antwoordde dat een groot deel van het materieelpark hiervoor niet geschikt is. Hij zei wel dat zowel NS als Prorail positief staan ten opzichte van ERTMS. De maatregelen bij Muiderpoort zijn genomen naar aanleiding van een motie-Roemer. De inspectie heeft verklaard dat voldaan is aan de wet.
Hij zei verder er vertrouwen in te hebben het benodigde geld van vier en een half miljard te zullen vinden. De wijziging in de concessie ten behoeve van het nachtnet-Brabant biedt ook andere mogelijkheden voor experimenten.

Overleg met Prorail en Sociale Zaken heeft ertoe geleid dat de uitval van treinen ten behoeve van het onderhoud is teruggebracht van 0,6% naar 0,35%. Hij zal nog schriftelijke informatie geven over het rooster 2009 en vervangend vervoer bij uitval. Verder gaf de minister nog een toelichting op de rijtijdwinsten die worden gehaald op enkele trajecten, naar aanleiding van de motie Van Hijum-Dijksma. De exploitatie van het deel Amsterdam-Rotterdam van de HSL zal niet meer voor de zomer kunnen plaatsvinden. Samson constateerde dat het begin daarvan dan wel ongeveer samenvalt met de start van de hele HSL. Wat de tariefverhogingen betreft, zei de minister dat hierover nu eenmaal (ook in het consumentenoverleg) afspraken zijn gemaakt. Hij zei ook nog dat hij een verbeterde samenwerking constateert tussen NS, Prorail en het ministerie.
Mastwijk vroeg nog om voor de volgende dinsdag nadere informatie te krijgen over het NS-vervoer in Zeeland.

Den Haag, 24 januari 2008