Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Haagse Berichten
Door: Fred Andrioli, Haagse redactie
Kamerleden spreken met minister over het spoor
o Beneluxtrein moet (voorlopig) blijven rijden
o Minder uitval van treinen voor onderhoud door Prorail
Op 23 januari werd een "verzameloverleg spoor" gehouden van de Vaste
Tweede Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat met minister Eurlings.
Mastwijk (CDA) begon te zeggen dat de Beneluxtrein (de bestaande
uurdienst Amsterdam-België, red.) niet achteruit mag gaan. De enquète
van NS onder de reizigers was niet kosher. Hij was wel blij met de
wijziging in de concessie, waardoor een experiment met een nachtnet in
Brabant mogelijk is. Wellicht hebben andere regio's ook interesse. Hij
voelde aan dat het niet goed gaat met het overleg tussen NS en
Zeeland. Hij had vernomen dat buitendienst-stellingen niet altijd door
Prorail voor onderhoud worden gebruikt.
Roemer (SP) constateerde enkele ongunstige ontwikkelingen, die de
ambitie van groei op het spoor tegenwerken: duurdere treinkaartjes,
uitval van treinen en het door NS de nek omdraaien van de
Beneluxtrein. De SP heeft zelf ook een onderzoek gedaan onder 400
reizigers. Zonder te pretenderen dat dit aan alle eisen voldoet, zijn
de uitkomsten tegengesteld aan die van NS. De Beneluxtrein moet
blijven, zeker een jaar nadat de HSL-Zuid in dienst is.
Waarom mag NS de tarieven twee keer kort na elkaar verhogen ? NS
voldoet nog niet aan de oorspronkelijke punctualiteitseis uit 1999.
Bovendien haalt NS nu een hogere punctualiteit doordat NS de regels
(de dienstregeling, red.) heeft veranderd.
Al moet aan veiligheid niet getornd worden, is de uitval van treinen
toch wel erg hoog. Hoe zit het trouwens met de veiligheid bij
Amsterdam Muiderpoort ?
Samson (PvdA) vond dat over de Beneluxtrein nogal schimmig wordt
gedaan. Al zal de HSL voor bepaalde categorieën reizigers zeker
aantrekkelijk zijn, zullen andere reizigers de voorkeur geven aan de
bestaande uurdienst; uit kostenoverwegingen of door het grotere aantal
stations dat die trein aandoet. Als de Beneluxtrein weg zou vallen
zouden die reizigers in Roosendaal moeten overstappen op een boemel
die tot Antwerpen onderweg 12 keer stopt.
Na de gehouden onderzoeken door NS en SP ziet hij maar één methode om
uit te testen welke voorkeuren er zijn. Laat in 2009 zowel de huidige
Beneluxtrein als de HSL rijden. Verder zei hij dat spoedig en
innovatief een uitweg moet worden gevonden uit het dilemma tussen
veiligheid bij het onderhoud en de ongewenste uitval van treinen.
Cramer (CU) wees ook op problemen die ontstaan bij het onverhoopt
vervallen van de Beneluxtrein, met name voor reizigers uit Zeeland
naar België. Hij vroeg de minister te spreken met zijn Belgische
ambtsgenoot. Wat het onderhoud aan het spoor betreft, zei hij dat niet
álles alleen maar tijdens buitendienststellingen hoeft te gebeuren. Er
kan toch in een aantal gevallen ook met een goede waarneming veilig
worden gewerkt. Hij trok een vergelijking met andere risicovolle
werkzaamheden.
De Krom (VVD) vroeg waarom 20 miljoen wordt uitgegeven aan een
rijtijdverbetering tussen Sittard en Heerlen van slechts anderhalve
minuut. Verder vroeg hij naar de stand van de uitvoering van de motie
over de vier sporen in het project OV-SAAL (SAAL is
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, red.). Hij begrijpt dat de
minister hierover nog overlegt,t, maar de motie moet worden
uitgevoerd. Hoe staat het met de 4,5 miljard voor het spoor?
Duyvendak (GL) vroeg welke doelen NS heeft ten aanzien van
energiebesparing. Hij zei dat de regering een probleem heeft als NS
niet voldoet aan de gemiddelde norm.
Over de NS-enquète zei hij dat men, alleen al vanwege de onwetendheid
over tarieven, geen reële keuze kan maken. Zolang NS geen tarieven
bekend maakt, moet de Beneluxtrein in ieder geval op de rails blijven.
Hij maakte ook een kritische opmerking over de wijze waarop Zeeland
door NS dreigt te worden behandeld. Tenslotte vroeg hij of bij de
beveiliging bij Muiderpoort wel aan wettelijke eisen wordt voldaan.
In zijn antwoord begon de minister met het positieve bericht dat het
vervoer op de Betuweroute nu op gang komt. In de afgelopen week waren
er 86 treinen en dit worden er meer er meer locomotieven zijn.
Uiteindelijk zal de lijn zijn meerwaarde bewijzen.
Met NS heeft hij afgesproken dat de bestaande Beneluxtrein blijft
rijden totdat de HSL Zuid in gebruik is. Om de kwaliteit in de komende
tijd op peil te houden wordt o.a. voor nieuwe locomotieven gezorgd.
Over wat daarna gebeurt heeft de minister formeel geen zeggenschap
omdat het een internationale trein betreft. NS verwacht dat met een
HSL onvoldoende reizigers voor een Beneluxtrein overblijven. Hij is
het ermee eens dat het door NS gehouden onderzoek onvolkomen is, onder
andere omdat niets over tarieven bekend was. Hij wil wel spreken met
zijn Belgische collega over de suggestie de sneltrein Antwerpen-Essen
door te laten rijden tot Roosendaal en met NS over het idee zowel de
Beneluxtrein als de HSL gedurende een periode parallel aan elkaar te
laten rijden.
Samson zei dat de minister wel enige invloed bij NS kan aanwenden. De
Staat is immers aandeelhouder. Hierop zei Duyvendak dat het parallel
rijden wel serieus moet worden voorbereid, want NS is immers van plan
het materieel van de Beneluxtrein voorlopig te gebruiken voor het
binnenlands vervoer op de HSL.
De minister zei met minister Bos, de aandeelhouder, te overleggen. Hij
zou het een goede zaak vinden als er een mogelijkheid is parallel te
rijden en zegde nadere informatie toe. Over de veiligheid op het spoor
zei hij dat het aantal passages door een stoptonend sein helaas is
toegenomen. De nieuwe ATB zal echter verbetering brengen. Cramer vroeg
hierop waarom niet meteen op ERTMS wordt overgestapt, waarop de
minister antwoordde dat een groot deel van het materieelpark hiervoor
niet geschikt is. Hij zei wel dat zowel NS als Prorail positief staan
ten opzichte van ERTMS. De maatregelen bij Muiderpoort zijn genomen
naar aanleiding van een motie-Roemer. De inspectie heeft verklaard dat
voldaan is aan de wet.
Hij zei verder er vertrouwen in te hebben het benodigde geld van vier
en een half miljard te zullen vinden. De wijziging in de concessie ten
behoeve van het nachtnet-Brabant biedt ook andere mogelijkheden voor
experimenten.
Overleg met Prorail en Sociale Zaken heeft ertoe geleid dat de uitval
van treinen ten behoeve van het onderhoud is teruggebracht van 0,6%
naar 0,35%. Hij zal nog schriftelijke informatie geven over het
rooster 2009 en vervangend vervoer bij uitval. Verder gaf de minister
nog een toelichting op de rijtijdwinsten die worden gehaald op enkele
trajecten, naar aanleiding van de motie Van Hijum-Dijksma.
De exploitatie van het deel Amsterdam-Rotterdam van de HSL zal niet
meer voor de zomer kunnen plaatsvinden. Samson constateerde dat het
begin daarvan dan wel ongeveer samenvalt met de start van de hele HSL.
Wat de tariefverhogingen betreft, zei de minister dat hierover nu
eenmaal (ook in het consumentenoverleg) afspraken zijn gemaakt. Hij
zei ook nog dat hij een verbeterde samenwerking constateert tussen NS,
Prorail en het ministerie.
Mastwijk vroeg nog om voor de volgende dinsdag nadere informatie te
krijgen over het NS-vervoer in Zeeland.
Den Haag, 24 januari 2008