Zuinig van Los Angeles naar Detroit met smart fortwo en Mercedes-Benz
E-Klasse BLUETEC
(1/25/2008)
In een bijzondere lange-afstandstest toonden de smart fortwo en de
Mercedes-Benz E-Klasse opnieuw hun kwaliteiten aan op het gebied van
zuinigheid. Op een route van Los Angeles via Chicago naar Detroit,
waar op dat moment de jaarlijkse North American International Auto
Show (NAIAS) gehouden werd, bewezen beide modellen hun
brandstofbesparende eigenschappen onder normale
praktijkomstandigheden.
Op de route van 4.400 kilometer verbruikte de smart fortwo mhd
gemiddeld slechts 4,8 liter per 100 km. De twee smarts fortwo cdi
namen genoegen met gemiddeld 3,9 liter en de flink grotere E-Klasse
BLUETEC had niet meer dan 5,8 liter brandstof per 100 km nodig.
De route vanuit het âsmart houseâ in Venice, een hippe wijk van Los
Angeles, naar Detroit nam zeven dagen in beslag. Een groot deel van de
rit werd afgelegd via de beroemde âRoute 66â, waarbij de twee smarts
fortwo cdi, de smart fortwo mhd en de Mercedes-Benz E-Klasse BLUETEC
afwisselend werden bestuurd door journalisten uit Duitsland, Italië
en de Verenigde Staten. Ze reden over verlaten snelwegen, door
woestijnen, via bergpassen en door drukke steden. Winterse
weersomstandigheden met vers gevallen sneeuw en temperaturen die
daalden tot min 15 graden Celcius maakten het extra lastig. Ondanks
deze zware omstandigheden waren de deelnemers onder de indruk van de
rijkwaliteiten van de smart fortwo op lange afstanden, hoewel deze
auto natuurlijk vooral voor stadsverkeer is ontworpen. Nog
indrukwekkender was de zuinigheid van de geteste autoâs.
Met zijn éénlitermotor en een vermogen van 52 kW/71 pk liet de smart
fortwo mhd zien dat een verbruik van minder dan vijf liter per 100 km
onder normale omstandigheden haalbaar is: het gemiddeld verbruik
bedroeg 4,8 liter per 100 km.
Dit indrukwekkende resultaat is te danken aan een nieuwe innovatieve
start-stop-functie, die de motor volledig uitschakelt wanneer er niet
wordt gereden, bijvoorbeeld bij verkeerslichten of bij
stop-and-go-verkeer. Zo gauw het rempedaal wordt losgelaten, wordt de
motor automatisch weer gestart en kan de reis zonder merkbare
vertraging worden voortgezet.
Op de âRoute 66â bewees de smart forwo cdi zijn reputatie als de
zuinigste productieauto met verbrandingsmotor. Dankzij de kleinste
direct ingespoten dieselmotor ter wereld met een vermogen van 33 kW/45
pk verbruikte de compacte tweedeurs slechts 3,9 liter per 100 km onder
normale omstandigheden, waarbij er op één tank zoân 850 kilometer
kon worden afgelegd.
Met de introductie van de E-Klasse BLUETEC in 2006 luidde
Mercedes-Benz een nieuw tijdperk voor dieselmotoren in de Verenigde
Staten in. Op de rit naar Detroit bleek de 165 kW/224 pk sterke
drieliter V6-motor minstens zo zuinig als een viercilinder. Het
gemiddeld verbruik bedroeg slechts 5,8 liter per 100 km. Bovendien is
de populaire zakensedan dankzij de modulaire BLUETEC-emissieregeling
de schoonste dieselmotor ter wereld. Hij scoort zelfs nog beter dan de
strengste emissie-eisen voorschrijven. Niet voor niets werd de
E-Klasse BLUETEC door journalisten in de Verenigde Staten vorig jaar
uitgeroepen tot â2007 World Green Carâ. Inmiddels is de
BLUETEC-technologie ook in Europa leverbaar in de E 300 BLUETEC. De
benzineversie van de milieuvriendelijke smart fortwo wordt vanaf deze
maand in de VS geleverd.
AutoRai