Gemeente Halderberge
WMO-raad discussieert met de gemeente over verbetering toegankelijkheid
openbaar vervoer (22 januari 2008)
Op donderdag 17 januari jl. hebben de wethouders Brans en Paantjens
een toelichting gegeven aan de WMO raad over de maatregelen die de
gemeente Halderberge treft om de toegankelijkheid van het openbaar
vervoer te verbeteren voor met name ouderen en invaliden.
De Wmo verlangt dat de gemeente burgers, instellingen en organisaties
bij de voorbereiding van het Wmo-beleid betrekt. Hiertoe is de
Wmo-raad in het leven geroepen. Deze vormt een gesprekspartner voor de
gemeente bij de vorming en de uitvoering van Wmo-beleid. De leden
moeten dus niet alleen kunnen rekenen op informatie, maar ook hun
mening kunnen geven bij de totstandkoming van het beleid.
Donderdag 17 januari jl. boog de WMO raad zich dus over het voornemen
van de gemeente om de toegankelijkheid van bushaltes te verbeteren.
Ook ouderen en mindervaliden moeten gebruik kunnen blijven maken van
het openbaar vervoer. De steeds ouder wordende samenleving en het
voornemen van het kabinet om de Wet gelijke behandeling voor mensen
met een handicap of chronische zieken in 2010 uit te breiden naar het
openbaar vervoer, vereisen dat het busvervoer toegankelijk wordt voor
een groeiende en diverse groep gebruikers. Immers ook gebruikers
zonder fysieke of mentale beperking, zoals reizigers met een
kinderwagen of veel bagage hebben baat bij bijvoorbeeld een
gemakkelijke in- en uitstap. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat
heeft met de VNG en IPO afgesproken dat in 2010 in principe 46% van de
haltes optimaal toegankelijk zijn. Daarmee wordt ongeveer 68% van de
doelgroep bereikt.
Het merendeel van alle bushaltes in Nederland moet de komende jaren
dus worden aangepast. De OV autoriteiten (Provincie en Rijk) nemen de
regie en bekostiging van nagenoeg het gehele project. De gemeenten
zijn verder verantwoordelijk voor het aanpassen van de bushaltes.
Wat wordt er precies gedaan
Bussen:
In 2010 zullen nagenoeg alle bussen voldoen aan de
toegankelijkheidseisen zoals een lage vloer een knielmechanisme (de
bus heeft een hydraulische as die kan zakken en weer stijgen) of een
oprijplank. Verder wordt ingespeeld op versneld inzetten van
toegankelijk busmaterieel.
Haltes:
Optimaliseren van de nabijheid van het openbaar vervoer
· Het verhogen van het perron tot 18cm hoogte.
· Het toegankelijk maken van het perron door middel van een
rolstoelafrit
· De afstand tussen halte en voertuig mag maximaal 5cm zijn.
· Het halteperron moet minimaal 1,50m zijn.
· Het aanbrengen van blindengeleidelijnen en blokmarkering
· Een haltepaal met goede informatie
· Een zitgelegenheid.
Met het toegankelijk maken van de haltes wordt verwacht dat het
regiotaxivervoer minder wordt. Gemeenten dragen fors bij in dit
vervoersmiddel. Het busvervoer in Brabant wordt betaald door de
provincie Noord Brabant. Als meer mensen gebruik gaan maken van het
reguliere openbaar vervoer zullen met name gemeenten kunnen besparen
op dit onderdeel.
Het is natuurlijk niet zo dat de regiotaxi dan plotseling verdwijnt.
De provincie Noord Brabant stelt jaarlijks in overleg met de regio een
exploitatieplan op voor het busvervoer. Een onderdeel van dit plan is
een zorgvuldige analyse van de locaties waar de regiotaxi zinvol
vervangen kan worden door lijngebonden vervoer en omgekeerd.
Gemeente Halderberge telt 60 halteplaatsen. (30 halteparen)
Nog voor de zomer worden de eerste 12 haltes aangepakt. Het betreft de
haltes aan de Dennis Leestraat en de Noordzeedijk te Stampersgat. Het
bus-overstapstation in Oud Gastel en de haltes aan de Hofstraat en de
Sprangweg te Hoeven.
Naar verwachting wordt later in 2008 nog een tweede groep haltes
aangepakt. De gemeente streeft er naar om in 2015 alle haltes
aangepast te hebben.
Voor vragen of nadere informatie kunt u contact opnemen met Hans
Huijsmans (h.huijsmans@halderberge.nl of tel.nr 0165 390705)
Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 25/01/2008