Gemeente Halderberge


WMO-raad discussieert met de gemeente over verbetering toegankelijkheid openbaar vervoer (22 januari 2008)

Op donderdag 17 januari jl. hebben de wethouders Brans en Paantjens een toelichting gegeven aan de WMO raad over de maatregelen die de gemeente Halderberge treft om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer te verbeteren voor met name ouderen en invaliden.

De Wmo verlangt dat de gemeente burgers, instellingen en organisaties bij de voorbereiding van het Wmo-beleid betrekt. Hiertoe is de Wmo-raad in het leven geroepen. Deze vormt een gesprekspartner voor de gemeente bij de vorming en de uitvoering van Wmo-beleid. De leden moeten dus niet alleen kunnen rekenen op informatie, maar ook hun mening kunnen geven bij de totstandkoming van het beleid.

Donderdag 17 januari jl. boog de WMO raad zich dus over het voornemen van de gemeente om de toegankelijkheid van bushaltes te verbeteren.

Ook ouderen en mindervaliden moeten gebruik kunnen blijven maken van het openbaar vervoer. De steeds ouder wordende samenleving en het voornemen van het kabinet om de Wet gelijke behandeling voor mensen met een handicap of chronische zieken in 2010 uit te breiden naar het openbaar vervoer, vereisen dat het busvervoer toegankelijk wordt voor een groeiende en diverse groep gebruikers. Immers ook gebruikers zonder fysieke of mentale beperking, zoals reizigers met een kinderwagen of veel bagage hebben baat bij bijvoorbeeld een gemakkelijke in- en uitstap. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft met de VNG en IPO afgesproken dat in 2010 in principe 46% van de haltes optimaal toegankelijk zijn. Daarmee wordt ongeveer 68% van de doelgroep bereikt.

Het merendeel van alle bushaltes in Nederland moet de komende jaren dus worden aangepast. De OV autoriteiten (Provincie en Rijk) nemen de regie en bekostiging van nagenoeg het gehele project. De gemeenten zijn verder verantwoordelijk voor het aanpassen van de bushaltes.

Wat wordt er precies gedaan

Bussen:

In 2010 zullen nagenoeg alle bussen voldoen aan de toegankelijkheidseisen zoals een lage vloer een knielmechanisme (de bus heeft een hydraulische as die kan zakken en weer stijgen) of een oprijplank. Verder wordt ingespeeld op versneld inzetten van toegankelijk busmaterieel.

Haltes:

Optimaliseren van de nabijheid van het openbaar vervoer


· Het verhogen van het perron tot 18cm hoogte.
· Het toegankelijk maken van het perron door middel van een rolstoelafrit

· De afstand tussen halte en voertuig mag maximaal 5cm zijn.
· Het halteperron moet minimaal 1,50m zijn.
· Het aanbrengen van blindengeleidelijnen en blokmarkering
· Een haltepaal met goede informatie

· Een zitgelegenheid.

Met het toegankelijk maken van de haltes wordt verwacht dat het regiotaxivervoer minder wordt. Gemeenten dragen fors bij in dit vervoersmiddel. Het busvervoer in Brabant wordt betaald door de provincie Noord Brabant. Als meer mensen gebruik gaan maken van het reguliere openbaar vervoer zullen met name gemeenten kunnen besparen op dit onderdeel.

Het is natuurlijk niet zo dat de regiotaxi dan plotseling verdwijnt. De provincie Noord Brabant stelt jaarlijks in overleg met de regio een exploitatieplan op voor het busvervoer. Een onderdeel van dit plan is een zorgvuldige analyse van de locaties waar de regiotaxi zinvol vervangen kan worden door lijngebonden vervoer en omgekeerd.

Gemeente Halderberge telt 60 halteplaatsen. (30 halteparen)

Nog voor de zomer worden de eerste 12 haltes aangepakt. Het betreft de haltes aan de Dennis Leestraat en de Noordzeedijk te Stampersgat. Het bus-overstapstation in Oud Gastel en de haltes aan de Hofstraat en de Sprangweg te Hoeven.

Naar verwachting wordt later in 2008 nog een tweede groep haltes aangepakt. De gemeente streeft er naar om in 2015 alle haltes aangepast te hebben.

Voor vragen of nadere informatie kunt u contact opnemen met Hans Huijsmans (h.huijsmans@halderberge.nl of tel.nr 0165 390705) Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 25/01/2008