Ministerraad


Hogere aansprakelijkheidslimieten maritieme vorderingen

Persbericht | 25-01-2008

Slachtoffers van schade die is ontstaan in verband met een zeeschip kunnen voortaan een groter deel van hun vordering vergoed krijgen omdat de aansprakelijkheidslimieten worden verhoogd. De ministerraad heeft daar op voorstel van minister Hirsch Ballin van Justitie mee ingestemd.

Het wetsvoorstel vloeit voort uit een in Londen gesloten protocol dat het Verdrag inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen wijzigt. Het wetsvoorstel brengt de Nederlandse wet in overeenstemming met de hogere limieten uit het protocol. Maritieme vorderingen kunnen het gevolg zijn van letsel van passagiers aan boord van een zeeschip of schade aan de lading, maar ook van wrak- en ladingopruiming.

De aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen die voortvloeien uit hetzelfde incident is wettelijk beperkt tot een bepaald bedrag. De hoogte van dat bedrag hangt af van de tonnage van het schip. Zo is de limiet voor schade aan de lading en andere zaken bij een schip van 70.000 ton gestegen van 10.093.208 SDR (special drawing right) naar 24.199.300 SDR. Eén SDR komt op dit moment overeen met 1,07 euro. In het geval van letsel aan passagiers gaat het om een stijging van de limiet naar 175.000 SDR (dit was 46.000 SDR) vermenigvuldigd met het aantal passagiers dat het schip mag vervoeren.

De huidige aansprakelijkheidslimieten stammen uit een verdrag van 1976, maar zijn tegenwoordig te laag om de schade aan de slachtoffers voor een redelijk deel te vergoeden. Het protocol brengt daar verandering in.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies naar de Raad van State te sturen. De tekst van het advies van de Raad en het wetsvoorstel worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.