Ministerraad
Hogere aansprakelijkheidslimieten maritieme vorderingen
Persbericht | 25-01-2008
Slachtoffers van schade die is ontstaan in verband met een zeeschip
kunnen voortaan een groter deel van hun vordering vergoed krijgen
omdat de aansprakelijkheidslimieten worden verhoogd. De ministerraad
heeft daar op voorstel van minister Hirsch Ballin van Justitie mee
ingestemd.
Het wetsvoorstel vloeit voort uit een in Londen gesloten protocol dat
het Verdrag inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme
vorderingen wijzigt. Het wetsvoorstel brengt de Nederlandse wet in
overeenstemming met de hogere limieten uit het protocol. Maritieme
vorderingen kunnen het gevolg zijn van letsel van passagiers aan boord
van een zeeschip of schade aan de lading, maar ook van wrak- en
ladingopruiming.
De aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen die voortvloeien uit
hetzelfde incident is wettelijk beperkt tot een bepaald bedrag. De
hoogte van dat bedrag hangt af van de tonnage van het schip. Zo is de
limiet voor schade aan de lading en andere zaken bij een schip van
70.000 ton gestegen van 10.093.208 SDR (special drawing right) naar
24.199.300 SDR. Eén SDR komt op dit moment overeen met 1,07 euro. In
het geval van letsel aan passagiers gaat het om een stijging van de
limiet naar 175.000 SDR (dit was 46.000 SDR) vermenigvuldigd met het
aantal passagiers dat het schip mag vervoeren.
De huidige aansprakelijkheidslimieten stammen uit een verdrag van
1976, maar zijn tegenwoordig te laag om de schade aan de slachtoffers
voor een redelijk deel te vergoeden. Het protocol brengt daar
verandering in.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies
naar de Raad van State te sturen. De tekst van het advies van de Raad
en het wetsvoorstel worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.