Gemeente Leiden

Datum | |25 januari 2008 |
Bezoekadres
Locatie
Telefoon
E-mail
| |Gemeente Leiden | |

|Nummer      | |080125-a                          |           | |Bureau Communicatie |
|            | |                                  |           | |Stadhuisplein 1     |
|            | |                                  |           | |(071) 516 5052      |
|            | |                                  |           | |bureaucommunicatie@l|
|            | |                                  |           | |eiden.nl            |
|Onderwerp   | |Nieuwe regels voor gevelreclame   |           | |                    |
|Contactperso| |Floor van Deursen                 |           | |                    |
|on          | |                                  |           | |                    |
|Telefoonnumm| |(071) 516 51 38                   |           | |                    |
|er          | |                                  |           | |                    |
Nieuwe regels voor gevelreclame

Vanaf 1 februari gelden in de binnenstad en een deel van het Stationsgebied nieuwe regels voor gevelreclame. De nieuwe regels zijn tot stand gekomen in samenwerking met de ondernemers zelf en vastgelegd in het Modellenboek gevelreclame. Groot voordeel voor ondernemers is de versnelde procedure voor het afgeven van een bouwvergunning, wanneer zij veranderingen aanbrengen in de gevelreclame. Volgende week ontvangen alle ondernemers in de binnenstad een folder over de nieuwe regels.

Met deze nieuwe regels voor gevelreclame wil wethouder Pieter van Woensel (RO, Binnenstad en Publieke Dienstverlening) de kwaliteit van de openbare ruimte en de uitstraling van de stad verbeteren. De wethouder heeft hoge verwachtingen van deze werkwijze: "Vooral omdat de regels tot stand zijn gekomen in samenwerking met de ondernemers zelf. Het heeft immers geen zin om regels te verzinnen die voor ondernemers niet haalbaar zijn. Daarnaast waarborgen deze regels de kwaliteit van de historische binnenstad omdat bijzondere historische plekken in de stad niet worden overschaduwd door een overdaad aan reclame-uitingen."

De nieuwe regels staan beschreven in het Modellenboek Gevelreclame waarin ook foto's en tekeningen zijn opgenomen die de regels verduidelijken. De binnenstad is ingedeeld is zes deelgebieden. Elk gebied heeft zijn eigen regels. Zo is in de Breestraat meer reclame toegestaan dan in historisch waardevolle gebieden. Volgens de nieuwe regelgeving zijn stoepborden bijvoorbeeld verboden. Ze belemmeren de blindengeleidestroken, gehandicapten en mensen met kinderwagens komen er moeilijk langs en de borden geven de omgeving een rommelig uiterlijk. Als een ondernemer een mooi plan heeft voor de vormgeving van de gevel, dat past bij het pand en bij de omgeving, kan in sommige gevallen worden afgeweken van het Modellenboek. De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (ARK) oordeelt hierover.

Bedrijven die niet aan de regels voldoen worden persoonlijk aangeschreven en krijgen uitleg over de verdere aanpak. Meer informatie over de nieuwe regelgeving, het Modellenboek en de folder Modellenboek gevelreclame is te vinden op: www.leiden.nl/gevelreclame.

Nadere informatie:
Floor van Deursen, bureau Communicatie, tel. (071) 516 51 38.