Porsche RS Spyder in twee verschillende uitvoeringen en met Nederlandse
inbreng
(1/25/2008)
Porsche en de autosport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De
ijzersterke reputatie van het merk is immers voor een groot deel te
danken aan successen die werden behaald in races als de 24 Uur van Le
Mans. Na de vele overwinningen in de Amerikaanse racerij wordt nu
reikhalzend uitgekeken naar de première van de Porsche RS Spyder in
Europa.
Komend seizoen zal deze succesvolle raceauto, waarmee Porsche de
afgelopen twee jaar de titel won in de LMP2-prototype-klasse van de
American Le Mans Series (ALMS) voor het eerst ook tijdens de races van
de Le Mans Series (LMS) worden ingezet, die in Europa worden verreden.
Daarnaast staat voor een aantal Porsche-teams deelname aan de 24 Uur
van Le Mans op het programma.
Bij de Europese première van de Porsche RS Spyder is er sprake van
een flinke Nederlandse inbreng. Zo was het Nederlandse team Van
Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur het eerste Europese team dat
een dergelijke auto kocht. Als rijders komen oud-Formule 1-coureur Jos
Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn voor het team
in actie. Verstappen beleeft na een tijdlang afwezigheid bij het team
zijn terugkeer in de internationale autosport. Voor de succesvolste
Formule 1-coureur uit de Nederlandse historie betekent het racen met
de Porsche-sportwagen een nieuw hoofdstuk in zijn loopbaan. Jeroen
Bleekemolen en Peter van Merksteijn beschikken beide al over ruime
ervaring in de lange-afstandsracerij. Bleekemolen kwam daarnaast het
afgelopen seizoen uit in de Porsche Mobil1 Supercup, waarin hij drie
races wist te winnen. Het team plant de deelname aan de races van de
Le Mans Series plus de 24 Uur van Le Mans.
Ook Jan Lammers rijdt het komend seizoen met een Porsche RS Spyder. De
oud-winnaar van de 24 Uur van Le Mans komt samen met de Belg Didier
Theys en de Zwitser Fredy Lienhard uit voor het Zwitserse team Horag
Racing. Voor dit team staat de deelname aan de Le Mans Series op het
programma, aangevuld met enkele races in de Verenigde Staten.
Gedurende het raceseizoen 2008 komt de Porsche RS Spyder in twee
verschillende uitvoeringen aan de start. In de American Le Mans Series
(ALMS) geldt voor de prototypes in de LMP2-klasse een minimumgewicht
van 800 kg, in vergelijking tot 775 kg vorig jaar. De tankinhoud is
met 90 liter ongewijzigd gebleven. Bij de 24 Uur van Le Mans en in de
Le Mans Series (LMS) moeten de LMP2-prototypes een minimumgewicht van
825 kg hebben, terwijl het gewicht van de krachtiger LMP1-autoâs werd
gereduceerd van 925 tot 900 kg. Voor de LMP2-autoâs geldt ook een tien
liter kleinere tankinhoud dan vorig jaar, namelijk 80 liter.
âHet motorvermogen van de LMP2-autoâs is nog steeds ruim 200 pk minder
dan de autoâs in de LMP1-klasse. In Europa werd het verschil in
gewicht gehalveerd van 150 naar slechts 75 kg. De reductie van de
tankinhoud betekent bij een normale raceafstand in de LMS van 1000
kilometer minstens één tankstop meer. Daarmee zullen de klantenteams
met de RS Spyder in Europa duidelijk achter de LMP1-autoâs liggenâ,
zegt Porsche-sportdirecteur Hartmut Kristen. âIn de ALMS hebben we
vanwege 25 kg extra gewicht eveneens minder kansen om de LMP1-autoâs
te verslaan, maar op een aantal circuits hebben de LMP2-autoâs toch
kansen om het de sterkere concurrenten uit de LMP1-klasse moeilijk te
maken.â
AutoRai