AutoRai

Porsche RS Spyder in twee verschillende uitvoeringen en met Nederlandse inbreng

(1/25/2008)
Porsche en de autosport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De ijzersterke reputatie van het merk is immers voor een groot deel te danken aan successen die werden behaald in races als de 24 Uur van Le Mans. Na de vele overwinningen in de Amerikaanse racerij wordt nu reikhalzend uitgekeken naar de première van de Porsche RS Spyder in Europa.

Komend seizoen zal deze succesvolle raceauto, waarmee Porsche de afgelopen twee jaar de titel won in de LMP2-prototype-klasse van de American Le Mans Series (ALMS) voor het eerst ook tijdens de races van de Le Mans Series (LMS) worden ingezet, die in Europa worden verreden. Daarnaast staat voor een aantal Porsche-teams deelname aan de 24 Uur van Le Mans op het programma.

Bij de Europese première van de Porsche RS Spyder is er sprake van een flinke Nederlandse inbreng. Zo was het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur het eerste Europese team dat een dergelijke auto kocht. Als rijders komen oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn voor het team in actie. Verstappen beleeft na een tijdlang afwezigheid bij het team zijn terugkeer in de internationale autosport. Voor de succesvolste Formule 1-coureur uit de Nederlandse historie betekent het racen met de Porsche-sportwagen een nieuw hoofdstuk in zijn loopbaan. Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn beschikken beide al over ruime ervaring in de lange-afstandsracerij. Bleekemolen kwam daarnaast het afgelopen seizoen uit in de Porsche Mobil1 Supercup, waarin hij drie races wist te winnen. Het team plant de deelname aan de races van de Le Mans Series plus de 24 Uur van Le Mans.

Ook Jan Lammers rijdt het komend seizoen met een Porsche RS Spyder. De oud-winnaar van de 24 Uur van Le Mans komt samen met de Belg Didier Theys en de Zwitser Fredy Lienhard uit voor het Zwitserse team Horag Racing. Voor dit team staat de deelname aan de Le Mans Series op het programma, aangevuld met enkele races in de Verenigde Staten.

Gedurende het raceseizoen 2008 komt de Porsche RS Spyder in twee verschillende uitvoeringen aan de start. In de American Le Mans Series (ALMS) geldt voor de prototypes in de LMP2-klasse een minimumgewicht van 800 kg, in vergelijking tot 775 kg vorig jaar. De tankinhoud is met 90 liter ongewijzigd gebleven. Bij de 24 Uur van Le Mans en in de Le Mans Series (LMS) moeten de LMP2-prototypes een minimumgewicht van 825 kg hebben, terwijl het gewicht van de krachtiger LMP1-autoâs werd gereduceerd van 925 tot 900 kg. Voor de LMP2-autoâs geldt ook een tien liter kleinere tankinhoud dan vorig jaar, namelijk 80 liter.

âHet motorvermogen van de LMP2-autoâs is nog steeds ruim 200 pk minder dan de autoâs in de LMP1-klasse. In Europa werd het verschil in gewicht gehalveerd van 150 naar slechts 75 kg. De reductie van de tankinhoud betekent bij een normale raceafstand in de LMS van 1000 kilometer minstens één tankstop meer. Daarmee zullen de klantenteams met de RS Spyder in Europa duidelijk achter de LMP1-autoâs liggenâ, zegt Porsche-sportdirecteur Hartmut Kristen. âIn de ALMS hebben we vanwege 25 kg extra gewicht eveneens minder kansen om de LMP1-autoâs te verslaan, maar op een aantal circuits hebben de LMP2-autoâs toch kansen om het de sterkere concurrenten uit de LMP1-klasse moeilijk te maken.â