Weense tram op proef naar stadsregio Utrecht
Er gaan extra sneltrams rijden tussen Utrecht CS en
Nieuwegein/IJsselstein. Dat gebeurt vanaf de zomer. Dat is nodig om
stad en regio bereikbaar te houden en reizigers snel en comfortabel
openbaar vervoer te blijven bieden. Want er is een toenemende
vraag. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) onderzoekt of trams uit Wenen
snel inzetbaar zijn op de bestaande rails. Het BRU haalt in februari
een Weense tram naar Utrecht om deze voor de stadsregio te huren. Dat
is pas besloten. In het BRU werken negen gemeenten samen aan de
bereikbaarheid, de leefbaarheid en de economische ontwikkeling van de
regio Utrecht.
Testen
De Weense tram wordt enkele maanden getest en onderzocht in de
Utrechtse situatie. Er wordt gekeken of aanpassingen nodig zijn. Ook
kunnen chauffeurs van de huidige Connexxion-trams de tram uitproberen.
Op basis van de uitkomsten neemt het BRU een besluit over de aanschaf
ervan.
Het BRU huurt de tram van het Weense trambedrijf Wiener Linien. De
Weense trams rijden nu ook met hoge frequentie in stedelijk gebied,
net als de trams in de Utrechtse stadsregio. Het gaat om trams die
relatief jong zijn en hun betrouwbaarheid hebben bewezen. De Weense
trams komen binnenkort beschikbaar omdat Wenen vroegtijdig overstapt
op nieuw materieel.
Voorwaarden voor de aanschaf van gebruikte trams zijn dat ze nog dit
jaar leverbaar zijn, de kosten acceptabel zijn en dat ze voldoen aan
de technische eisen om de snelle ritten op de bestaande tramlijn te
kunnen rijden. Ook moeten ze betrouwbaar zijn en nog een aantal jaren
comfortabel vervoer kunnen bieden.
Toename
Er is een forse toename in het tramvervoer. Het reizen per tram groeit
jaarlijks met meer dan 3 procent. Ook is het gebruik van P+R Westraven
in 2007 verdubbeld wat leidt tot extra reizigersstromen. Dit leidt tot
forse bezetting van de trams, zowel tijdens de ochtend- en avondspits
als ook bij publieksbeurzen in de Jaarbeurs en op koopzondagen.
Bovendien bereidt het BRU, als opdrachtgever voor het openbaar vervoer
in de regio, zich voor op extra vraag naar tramvervoer in de nabije
toekomst. Dit als gevolg van de geplande werkzaamheden in het
Stationsgebied, de verbouwing van de OV-terminal (met het trein- en
busstation als belangrijke overstapplaatsen) en aanpassingen van de
wegen in Utrecht West. Naast de huidige OV-gebruikers zullen ook
enkele duizenden automobilisten en zo'n 500 bouwvakkers dagelijks met
het OV het stationsgebied in en uit moeten komen. Parkeren in de
bouwput is niet mogelijk, rail is dan de beste oplossing.
De aanschaf van extra trams op korte termijn staat los van de
voorbereidingen voor de aanschaf van nieuw trammaterieel op langere
termijn.
BESTUUR REGIO UTRECHT HAALT WEENSE TRAM NAAR UTRECHTSE REGIO
Vanaf deze zomer moeten er extra sneltrams gaan rijden tussen Utrecht
CS en Nieuwegein/IJsselstein. Dat is nodig om stad en regio
bereikbaar te houden en reizigers snel en comfortabel openbaar vervoer
te blijven bieden. Bestuur Regio Utrecht gaat de komende maanden
onderzoeken of trams uit Wenen snel inzetbaar zijn op de bestaande
rails. In februari haalt Bestuur Regio Utrecht een Weense tram naar de
Utrechtse regio.
De tram beschikt over een eigen baan die intensiever kan worden
gebruikt. Maar de huidige trams worden al maximaal ingezet. Om op
korte termijn in de toenemende vraag te kunnen voorzien, zoekt Bestuur
Regio Utrecht naar mogelijkheden door inzet van trams die elders al
rijden. Het dagelijks bestuur van de stadsregio besloot deze week om
nu eerst een tram te huren.
Weense tram testen
De Weense tram wordt hier enkele maanden onderworpen aan onderzoek en
praktijktesten in de Utrechtse situatie. Daarbij wordt bezien of
aanpassingen nodig zijn, met name om de hoge perrons aan de trambaan
te kunnen aandoen. Ook kunnen chauffeurs van de huidige
Connexxion-trams de tram uitproberen. Op basis van de uitkomsten neemt
Bestuur Regio Utrecht een besluit over de aanschaf ervan.
Bestuur Regio Utrecht huurt de tram van het Weense trambedrijf Wiener
Linien. De Weense trams rijden nu ook met hoge frequentie in stedelijk
gebied, net als de trams in de Utrechtse stadsregio. Het gaat om trams
die relatief jong zijn en hun betrouwbaarheid hebben bewezen. De
Weense trams komen binnenkort beschikbaar omdat Wenen vroegtijdig
overstapt op nieuw materieel.
Voorwaarden voor de aanschaf van gebruikte trams zijn dat ze nog dit
jaar leverbaar zijn, de kosten acceptabel zijn en dat ze voldoen aan
de technische eisen om de snelle ritten op de bestaande tramlijn te
kunnen rijden. Ook moeten ze betrouwbaar zijn en nog een aantal jaren
comfortabel vervoer kunnen bieden. Na een vergelijking tussen de
verschillende opties, kwamen de Weense trams het meest in aanmerking.
Ze zijn naar verwachting snel inzetbaar.
Snel inspelen op toename tramvervoer
Bestuur Regio Utrecht signaleert een forse toename in het tramvervoer.
Het reizen per tram groeit jaarlijks met meer dan 3%. Ook is het
gebruik van P+R Westraven in 2007 verdubbeld wat leidt tot extra
reizigersstromen. Dit leidt tot forse bezetting van de trams, zowel
tijdens de ochtend- en avondspits als ook bij publieksbeurzen in de
Jaarbeurs en op koopzondagen.
Bovendien bereidt Bestuur Regio Utrecht, als opdrachtgever voor het
openbaar vervoer in de regio, zich voor op extra vraag naar
tramvervoer in de nabije toekomst. Dit als gevolg van de geplande
werkzaamheden in het Stationsgebied, de verbouwing van de OV-terminal
(met het trein- en busstation als belangrijke overstapplaatsen) en
aanpassingen van de wegen in Utrecht West. Naast de huidige
OV-gebruikers zullen ook enkele duizenden automobilisten en zo'n 500
bouwvakkers dagelijks met het OV het stationsgebied in en uit moeten
komen. Parkeren in de bouwput is niet mogelijk, rail is dan de beste
oplossing.
De aanschaf van extra trams op korte termijn staat los van de
voorbereidingen voor de aanschaf van nieuw trammaterieel op langere
termijn. Dit ter vervanging van het huidige
Gemeente Nieuwegein