Gemeente Nieuwegein

Weense tram op proef naar stadsregio Utrecht

Er gaan extra sneltrams rijden tussen Utrecht CS en Nieuwegein/IJsselstein. Dat gebeurt vanaf de zomer. Dat is nodig om stad en regio bereikbaar te houden en reizigers snel en comfortabel openbaar vervoer te blijven bieden. Want er is een toenemende vraag. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) onderzoekt of trams uit Wenen snel inzetbaar zijn op de bestaande rails. Het BRU haalt in februari een Weense tram naar Utrecht om deze voor de stadsregio te huren. Dat is pas besloten. In het BRU werken negen gemeenten samen aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de economische ontwikkeling van de regio Utrecht.

Testen
De Weense tram wordt enkele maanden getest en onderzocht in de Utrechtse situatie. Er wordt gekeken of aanpassingen nodig zijn. Ook kunnen chauffeurs van de huidige Connexxion-trams de tram uitproberen. Op basis van de uitkomsten neemt het BRU een besluit over de aanschaf ervan.

Het BRU huurt de tram van het Weense trambedrijf Wiener Linien. De Weense trams rijden nu ook met hoge frequentie in stedelijk gebied, net als de trams in de Utrechtse stadsregio. Het gaat om trams die relatief jong zijn en hun betrouwbaarheid hebben bewezen. De Weense trams komen binnenkort beschikbaar omdat Wenen vroegtijdig overstapt op nieuw materieel.

Voorwaarden voor de aanschaf van gebruikte trams zijn dat ze nog dit jaar leverbaar zijn, de kosten acceptabel zijn en dat ze voldoen aan de technische eisen om de snelle ritten op de bestaande tramlijn te kunnen rijden. Ook moeten ze betrouwbaar zijn en nog een aantal jaren comfortabel vervoer kunnen bieden.

Toename
Er is een forse toename in het tramvervoer. Het reizen per tram groeit jaarlijks met meer dan 3 procent. Ook is het gebruik van P+R Westraven in 2007 verdubbeld wat leidt tot extra reizigersstromen. Dit leidt tot forse bezetting van de trams, zowel tijdens de ochtend- en avondspits als ook bij publieksbeurzen in de Jaarbeurs en op koopzondagen.

Bovendien bereidt het BRU, als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio, zich voor op extra vraag naar tramvervoer in de nabije toekomst. Dit als gevolg van de geplande werkzaamheden in het Stationsgebied, de verbouwing van de OV-terminal (met het trein- en busstation als belangrijke overstapplaatsen) en aanpassingen van de wegen in Utrecht West. Naast de huidige OV-gebruikers zullen ook enkele duizenden automobilisten en zo'n 500 bouwvakkers dagelijks met het OV het stationsgebied in en uit moeten komen. Parkeren in de bouwput is niet mogelijk, rail is dan de beste oplossing.

De aanschaf van extra trams op korte termijn staat los van de voorbereidingen voor de aanschaf van nieuw trammaterieel op langere termijn.

BESTUUR REGIO UTRECHT HAALT WEENSE TRAM NAAR UTRECHTSE REGIO

Vanaf deze zomer moeten er extra sneltrams gaan rijden tussen Utrecht CS en Nieuwegein/IJsselstein. Dat is nodig om stad en regio bereikbaar te houden en reizigers snel en comfortabel openbaar vervoer te blijven bieden. Bestuur Regio Utrecht gaat de komende maanden onderzoeken of trams uit Wenen snel inzetbaar zijn op de bestaande rails. In februari haalt Bestuur Regio Utrecht een Weense tram naar de Utrechtse regio.

De tram beschikt over een eigen baan die intensiever kan worden gebruikt. Maar de huidige trams worden al maximaal ingezet. Om op korte termijn in de toenemende vraag te kunnen voorzien, zoekt Bestuur Regio Utrecht naar mogelijkheden door inzet van trams die elders al rijden. Het dagelijks bestuur van de stadsregio besloot deze week om nu eerst een tram te huren.

Weense tram testen

De Weense tram wordt hier enkele maanden onderworpen aan onderzoek en praktijktesten in de Utrechtse situatie. Daarbij wordt bezien of aanpassingen nodig zijn, met name om de hoge perrons aan de trambaan te kunnen aandoen. Ook kunnen chauffeurs van de huidige Connexxion-trams de tram uitproberen. Op basis van de uitkomsten neemt Bestuur Regio Utrecht een besluit over de aanschaf ervan.

Bestuur Regio Utrecht huurt de tram van het Weense trambedrijf Wiener Linien. De Weense trams rijden nu ook met hoge frequentie in stedelijk gebied, net als de trams in de Utrechtse stadsregio. Het gaat om trams die relatief jong zijn en hun betrouwbaarheid hebben bewezen. De Weense trams komen binnenkort beschikbaar omdat Wenen vroegtijdig overstapt op nieuw materieel.

Voorwaarden voor de aanschaf van gebruikte trams zijn dat ze nog dit jaar leverbaar zijn, de kosten acceptabel zijn en dat ze voldoen aan de technische eisen om de snelle ritten op de bestaande tramlijn te kunnen rijden. Ook moeten ze betrouwbaar zijn en nog een aantal jaren comfortabel vervoer kunnen bieden. Na een vergelijking tussen de verschillende opties, kwamen de Weense trams het meest in aanmerking. Ze zijn naar verwachting snel inzetbaar.

Snel inspelen op toename tramvervoer

Bestuur Regio Utrecht signaleert een forse toename in het tramvervoer. Het reizen per tram groeit jaarlijks met meer dan 3%. Ook is het gebruik van P+R Westraven in 2007 verdubbeld wat leidt tot extra reizigersstromen. Dit leidt tot forse bezetting van de trams, zowel tijdens de ochtend- en avondspits als ook bij publieksbeurzen in de Jaarbeurs en op koopzondagen.

Bovendien bereidt Bestuur Regio Utrecht, als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio, zich voor op extra vraag naar tramvervoer in de nabije toekomst. Dit als gevolg van de geplande werkzaamheden in het Stationsgebied, de verbouwing van de OV-terminal (met het trein- en busstation als belangrijke overstapplaatsen) en aanpassingen van de wegen in Utrecht West. Naast de huidige OV-gebruikers zullen ook enkele duizenden automobilisten en zo'n 500 bouwvakkers dagelijks met het OV het stationsgebied in en uit moeten komen. Parkeren in de bouwput is niet mogelijk, rail is dan de beste oplossing.

De aanschaf van extra trams op korte termijn staat los van de voorbereidingen voor de aanschaf van nieuw trammaterieel op langere termijn. Dit ter vervanging van het huidige