Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 25 januari 2008

Eerste jonge UvA-docenten met academische "onderwijsbevoegdheid"

Gepubliceerd op 25 januari 2008
De jonge docenten met rector magnificus Dymph van den Boom.

32 jonge UvA-docenten kregen 22 januari van rector magnificus Dymph van den Boom een certificaat uitgereikt, omdat zij een speciale training voor het UvA-onderwijs hebben doorlopen.

Enkele ervaringen van docenten met de training

Britta Bendieck (1974), docente Duitse taalverwerving:

`Ik vond het nuttig om in een portfolio in kaart te brengen wat ik als docent doe en heb gedaan en wat voor soort competenties ik heb. Het portfolio geeft een goed beeld van je functioneren als docent en het is goed om er op deze manier op te reflecteren.

Je bent altijd met je vakgebied bezig en daarom is het ook goed om eens helemaal te focussen op didactiek: hoe breng ik de stof over, hoe kan ik als docent coachen, hoe pas ik mijn vaardigheden toe in het academisch onderwijs en met welke didactische werkvormen kan ik de stof motiverend en activerend overbrengen zodat studenten met plezier werken en de colleges leerzaam vinden.'
Jeroen van Zanten (1972), docent Nederlandse geschiedenis:

`De feedback van collega's tijdens de cursus vond ik zeer waardevol. Ervaren docenten wonen meerdere colleges bij en geven kritische feedback. Ik heb veel gehad aan hun opmerkingen. Onderwijs vraagt constante kritische reflectie. Vragen als `Doe ik het goed, komt de boodschap over? Kan ik de stof anders vormgeven of inrichten?' stelde ik mezelf al eerder, maar na het afronden van deze training reflecteer ik meer systematisch op mijn eigen onderwijs, en ontwikkel mijzelf daarmee als docent.

Ik denk dat ik me als docent professioneler ben gaan opstellen. De waardering binnen de universiteit moet niet alleen bij het onderzoek liggen, het organiseren en verzorgen van onderwijs is ook erg belangrijk. Overigens vind ik dat niet alle onderwijsmethoden en
-theorieën geschikt zijn voor de universiteit. Wij moeten de nadruk nog altijd op kennis leggen, en niet op vaardigheden. Het is dan ook goed dat er een apart onderwijskwalificatietraject wordt ontwikkeld voor universitair docenten. Het gaat er toch vooral om het universitair onderwijs verder te ontwikkelen en te verbeteren.'

Competentieprofiel en trainingstraject

Eerder al heeft de UvA in een competentieprofiel vastgelegd wat zij verwacht van haar docenten. Naast vakkundigheid en een professionele houding, zijn ook andere competenties voor een UvA-docent van belang, zoals enthousiasme voor het vak, een positieve houding ten opzichte van studenten en reflectie op het eigen handelen als docent.

Nu zijn beginnende docenten met een volledige onderwijstaak verplicht om een trainingstraject te doorlopen. Hierin leren ze hoe ze hun inhoudelijke vakkennis en vaardigheden kunnen inzetten bij het ontwerpen en uitvoeren van het onderwijs, bij het begeleiden van studenten en bij het ontwikkelen en organiseren van onderwijs in samenwerking met collega's. Alle faculteiten hebben op basis van globale richtlijnen een eigen trainingstraject op maat ontwikkeld. De uitvoering wordt verzorgd door het Centrum voor Nascholing Amsterdam (CNA).

Op 23 januari ondertekenden alle rectoren van de Nederlandse universiteiten een verklaring dat zij de certificaten van elkaars universiteiten zullen erkennen. Stapt een docent over naar een andere universiteit, dan hoeft deze daar niet opnieuw aan deze training deel te nemen.
Bron: Redactie UvAweb