Gepubliceerd op 25 januari 2008
Eerste jonge UvA-docenten met academische "onderwijsbevoegdheid"
Gepubliceerd op 25 januari 2008
De jonge docenten met rector magnificus Dymph van den Boom.
32 jonge UvA-docenten kregen 22 januari van rector magnificus Dymph
van den Boom een certificaat uitgereikt, omdat zij een speciale
training voor het UvA-onderwijs hebben doorlopen.
Enkele ervaringen van docenten met de training
Britta Bendieck (1974), docente Duitse taalverwerving:
`Ik vond het nuttig om in een portfolio in kaart te brengen wat ik als
docent doe en heb gedaan en wat voor soort competenties ik heb. Het
portfolio geeft een goed beeld van je functioneren als docent en het
is goed om er op deze manier op te reflecteren.
Je bent altijd met je vakgebied bezig en daarom is het ook goed om
eens helemaal te focussen op didactiek: hoe breng ik de stof over, hoe
kan ik als docent coachen, hoe pas ik mijn vaardigheden toe in het
academisch onderwijs en met welke didactische werkvormen kan ik de
stof motiverend en activerend overbrengen zodat studenten met plezier
werken en de colleges leerzaam vinden.'
Jeroen van Zanten (1972), docent Nederlandse geschiedenis:
`De feedback van collega's tijdens de cursus vond ik zeer waardevol.
Ervaren docenten wonen meerdere colleges bij en geven kritische
feedback. Ik heb veel gehad aan hun opmerkingen. Onderwijs vraagt
constante kritische reflectie. Vragen als `Doe ik het goed, komt de
boodschap over? Kan ik de stof anders vormgeven of inrichten?' stelde
ik mezelf al eerder, maar na het afronden van deze training reflecteer
ik meer systematisch op mijn eigen onderwijs, en ontwikkel mijzelf
daarmee als docent.
Ik denk dat ik me als docent professioneler ben gaan opstellen. De
waardering binnen de universiteit moet niet alleen bij het onderzoek
liggen, het organiseren en verzorgen van onderwijs is ook erg
belangrijk. Overigens vind ik dat niet alle onderwijsmethoden en
-theorieën geschikt zijn voor de universiteit. Wij moeten de nadruk
nog altijd op kennis leggen, en niet op vaardigheden. Het is dan ook
goed dat er een apart onderwijskwalificatietraject wordt ontwikkeld
voor universitair docenten. Het gaat er toch vooral om het
universitair onderwijs verder te ontwikkelen en te verbeteren.'
Competentieprofiel en trainingstraject
Eerder al heeft de UvA in een competentieprofiel vastgelegd wat zij
verwacht van haar docenten. Naast vakkundigheid en een professionele
houding, zijn ook andere competenties voor een UvA-docent van belang,
zoals enthousiasme voor het vak, een positieve houding ten opzichte
van studenten en reflectie op het eigen handelen als docent.
Nu zijn beginnende docenten met een volledige onderwijstaak verplicht
om een trainingstraject te doorlopen. Hierin leren ze hoe ze hun
inhoudelijke vakkennis en vaardigheden kunnen inzetten bij het
ontwerpen en uitvoeren van het onderwijs, bij het begeleiden van
studenten en bij het ontwikkelen en organiseren van onderwijs in
samenwerking met collega's. Alle faculteiten hebben op basis van
globale richtlijnen een eigen trainingstraject op maat ontwikkeld. De
uitvoering wordt verzorgd door het Centrum voor Nascholing Amsterdam
(CNA).
Op 23 januari ondertekenden alle rectoren van de Nederlandse
universiteiten een verklaring dat zij de certificaten van elkaars
universiteiten zullen erkennen. Stapt een docent over naar een andere
universiteit, dan hoeft deze daar niet opnieuw aan deze training deel
te nemen.
Bron: Redactie UvAweb
Universiteit van Amsterdam