AutoRai

81 Audi's A8 TDI met GTL-brandstof op World Economic Forum

(1/25/2008)
Op het World Economic Forum, dat van 23-27 januari plaatsvindt in het Zwitserse Davos, zorgt Audi voor een primeur. Voor het vervoer van de deelnemers zet het namelijk 81 limousines in van het type A8 Lang 3.0 TDI, die stuk voor stuk GTL als brandstof gebruiken. Deze brandstof, die synthetisch uit aardgas wordt gewonnen, zorgt voor een nog lagere uitstoot van de toch al efficiënte TDI-motoren.

Audi verzorgt al sinds 1987 het vervoer van politici en wetenschappers die deelnemen aan het World Economic Forum in Davos. Dit jaar gebeurt dat met in totaal 81 Audi's A8 TDI 3.0 TDI. Al deze modellen maken gebruik van GTL, dat via een speciaal voor deze gelegenheid geïnstalleerd Audi-station wordt getankt. Audi heeft overigens al eerder gebruik gemaakt van GTL. Bij de 24-uursrace van Le Mans in 2006 en 2007 maakten de winnende Audi R10 racewagens al gebruik van dieselbrandstof met GTL-componenten.

Kristalhelder, zwavelvrij, lager verbruik
GTL of Gas To Liquids is een brandstof die door een chemische reactie uit aardgas wordt gewonnen. Het is kristalhelder en zwavelvrij. Elke Audi met een TDI-krachtbron kan, zonder dat daarvoor aanpassingen nodig zijn, gebruik maken van GTL. Dat heeft grote voordelen. Ten eerste daalt het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot van de TDI-motoren door het gebruik van GTL met zo'n 5%. De uitstoot van Stikstofoxiden (NOx) vermindert met maximaal 30%, de koolmonoxide-uitstoot daalt met 93% en de emissie van zwaveloxide wordt teruggebracht tot nul. Overigens is de 233 pk sterke 3.0 TDI van de Audi A8 van zichzelf al een bijzonder zuinige krachtbron: het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 8,5 l/100 km. Dr. René van Doorn, Manager Predevelopment Tailgas and Fuel Cells van Audi AG: "Audi zet zich maximaal in om vervoer en mobiliteit zo duurzaam mogelijk te maken. Daartoe ontwikkelt het onder meer zeer efficiënte motoren. De samenwerking met Shell toont aan dat er ook op het gebied van brandstoffen nog veel winst is te halen. Samen kunnen we op deze manier werken aan een belangrijke vermindering van de uitstoot van schadelijke gassen."

Duurzaamheid als speerpunt
Audi werkt op alle fronten aan het verder verduurzamen van mobiliteit. Zo zijn nu al zeer zuinige e-modellen van de A3 en A8 beschikbaar en later dit jaar introduceert Audi TDI-krachtbronnen die dankzij het ultra low emission system de schoonste dieselmotoren ter wereld zijn. Daarbij is Audi vergevorderd met de ontwikkeling van micro-hybridetechnologie. Dat betekent dat auto's worden voorzien van een start/stop-systeem en een voorziening waardoor remenergie wordt omgezet in elektrische energie. Maar het streven naar duurzaamheid beperkt zich niet tot de toepassing van schone technieken. Audi is namelijk ook de eerste en tot nu toe enige autofabrikant die met het huidige modellenaanbod voldoet aan de EU 2005/64/EG norm. Dit houdt in dat autoâs voor minimaal 85% recyclebaar moeten zijn.