Consumentenbond
---
25 januari 2008
Treinreizigers tevreden over NS
Steeds meer treinreizigers zijn tevreden over de dienstverlening door
NS. In 2007 gaf 70% van de reizigers een rapportcijfer van 7 of hoger.
In 2006 was dat nog 68%. Dat blijkt uit het
klanttevredenheidsonderzoek, dat wordt uitgevoerd in opdracht van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
De tevredenheid over op het op tijd rijden van de treinen is gestegen
van 39% in 2006 tot 45% in 2007. Uit metingen blijkt ook dat er minder
vertragingen zijn. De geheel vernieuwde dienstregeling, die in
december 2006 is ingevoerd, blijkt tot een betrouwbaarder treindienst
te hebben geleid.
De consumentenorganisaties in het LOCOV hebben waardering voor de
inspanningen van NS (en ProRail) die tot verbetering van de
reizigerstevredenheid hebben geleid. Maar NS en ProRail zullen zich
moeten blijven inspannen om deze positieve trend vast te houden. Met
name bij de verdere groei van het reizigers- en goederenvervoer per
spoor. Dat lukt alleen als het spoor de komende jaren meer ruimte gaat
bieden, niet alleen voor de pure verplaatsingen, maar ook voor behoud
en verbetering van de productkwaliteit.