Ingezonden persbericht


|Voor publicatie                     
CONSUMENTENSEGMENTATIE EN 'BRANDING' SLEUTELWOORDEN TOEKOMSTIGE WINKELVASTGOEDMARKT

Jones Lang LaSalle presenteert toekomstbeeld van Nederlands winkellandschap

Amsterdam, 25 januari 2008 - Vandaag presenteert Jones Lang LaSalle, internationaal marktleider op het gebied van vastgoed services en vermogensbeheer, haar jaarlijkse Winkelmarktspecial. De special geeft de visie van de belangrijkste retailspecialisten van Nederland op het toekomstige Nederlandse winkellandschap. Volgens deze specialisten zijn de sleutelwoorden voor winkelvastgoed van de komende jaren: consumentensegmentatie en 'branding'.

De visie van de specialisten, variërend van ondernemers, ontwikkelaars en gemeenten, is achterhaald tijdens een expertmeeting. Uit de meeting bleek dat er bij de ontwikkeling van nieuwe winkelgebieden te weinig rekening wordt gehouden met de behoeften van consumenten zoals bereikbaarheid, aanbod en gezelligheid, waardoor winkelgebieden ontstaan die niet interessant (genoeg) zijn voor de doelgroepen. Een van de belangrijkste oorzaken hiervan is dat retailers nauwelijks betrokken worden bij winkelontwikkelingen. Alleen door samenwerking van ontwikkelaars en gemeenten met retailers, die de consumenten als geen ander kennen, kan consumentensegmentatie en 'branding' succesvol worden toegepast. Daarnaast is van belang dat continu op veranderende trends en ontwikkelingen kan worden ingespeeld. Dit betekent dat flexibel moet worden gebouwd waarbij de grootte van units kan worden aangepast, evenals de uitstraling van een winkelgebied.

Consumentensegmentatie en 'branding' blijken in de praktijk te leiden tot hogere omzetten bij zowel ondernemers als bij ontwikkelaars en beleggers. Ontwikkelaars die bij de ontwikkeling van een winkelgebied het succes van het winkelgebied kunnen aantonen, kunnen direct al hogere vaste huren vragen. In andere gevallen is omzethuur een mogelijkheid. Dit maakt zowel de retailer als de eigenaar van het centrum verantwoordelijk voor een continue optimale aantrekkelijkheid van de winkels en van het centrum.


- einde bericht -