Consumentenbond

24 januari 2008

Onderzoek Consumentenbond naar ergernissen in de trein

Medereiziger grote bron van ergernis

Luidruchtig bellende medereizigers en passagiers die al willen instappen voordat iedereen is uitgestapt, staan in de top 10 van grootste ergernissen van treinreizigers. Dat blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 1350 treinreizigers.

Ten opzichte van het vorige onderzoek naar treinergernissen in 2002 scoort reizigersgedrag dit jaar hoog in de top 10. Maar liefst 5 ergernissen hebben hierop betrekking. Hinderlijk gebruik van de mobiele telefoon spant de kroon, 87% ergert zich hier aan.

De ontevredenheid over vertraging van de trein is minder dan in voorgaande jaren. Het treinpanel geeft het hoogste cijfer in 10 jaar voor het op tijd rijden van de trein, 6,9. Vorig jaar was dat nog een 6,5. Toch zijn er nog wel klachten over de Nederlandse Spoorwegen, met name over de verstaanbaarheid van de omroepinformatie in de trein of op de perrons. De helft van de ondervraagden is hier tamelijk of zeer ontevreden over.

De Consumentenbond trekt 2 conclusies uit het onderzoek. De reiziger wil meer rust, dus moeten de huisregels die er zijn beter zichtbaar worden, waar nodig worden aangescherpt en het treinpersoneel moet deze huisregels beter gaan handhaven. Daarnaast moet de juistheid, volledigheid en verstaanbaarheid van de omroepberichten beter. Sinds 2002 ergert meer dan driekwart van de reizigers zich aan de slechte verstaanbaarheid.

Treinpanel Consumentenbond

Het treinpanel van de Consumentenbond bestaat uit ruim 1350 treinreizigers. 24% van hen reist 4 of meer keer per week met de trein, 12% 1-3 keer per week, 20% 1-3 per maand, 21% 6-11 keer per jaar en 23% 5 of minder keer per jaar. Het treinpanel wordt jaarlijks ondervraagd over de kwaliteit van het treinvervoer zoals het op tijd rijden van treinen, kwaliteit van de omroepberichten en bijvoorbeeld de wijze van vervangend vervoer bij stremmingen of werkzaamheden.


----------