Ingezonden persbericht


Persbericht

Vrijdag 25 januari 2008

SAATCHI ONLINE

Meest bezochte kunst website,
Saatchi Online een revolutie voor de kunstwereld.

De website van de Saatchi Gallery Saatchi Online heeft bewezen een groot wereldwijd succes te zijn, in termen van aantal bezoekers, lidmaatschappen, een netwerk platform en een informatie aanbieder voor en over de kunst gemeenschap. Het is een revolutie voor de kunstmarkt.

Met meer dan 55,000 werken in de aanbieding op de afdeling "salesroom", is Saatchi online zich aan het profileren als de belangrijkste speler op de kunst markt. De website biedt een nieuwe manier van het kopen en verkopen van hedendaagse kunst aan voor de 80.000 artiesten of studenten die op de site geregistreerd zijn, maar ook voor de kunstliefhebbers en verzamelaars die de site bezoeken. De afdeling "Saleroom" geeft de artiesten de mogelijkheid om de werken die ze willen verkopen gratis te vertonen, en kopers zijn vrij om een kunstwerk direct te kopen zonder een commissie te hoeven betalen aan de site. Tien dagen na de opening van de site waren er al meer dan 20.000 werken te koop aangeboden variërend van $100 tot en met $15,000, geheel commissie vrij voor zowel de koper als de verkoper. Aan het eind van 2007 is geschat dat de 70.000 geregistreerde artiesten voor meer dan $100 miljoen aan kunst hadden verkocht, en dat in een periode van 1 jaar.

Saatchi Online is een belangrijke wereldwijde bron van informatie over de kunstwereld met verschillende afdelingen toegewijd aan "Museums Around the World", en "Art Colleges Around the World." Meer dan 2.500 instellingen hebben de hoogtepunten van hun collectie en de exhibitie details op de site geplaatst. Onder deze 2.500 instellingen bevinden zich ondermeer; MoMa gestationeerd in New York, het Metropolitan Museum of Art, Guggenheim en Whitney Museum, het in Londen gepositioneerde Tate Museum, Bitish Museum en National Gallery, het Louvre in Parijs, de Uffizi Gallery in Florence, het Prado Museum in Madrid, de Hermitage in St. Petersburg en de Neue Nationalgalerie in Berlijn.

Meer dan 2.500 universiteiten en visuele kunstscholen zoals Yale en Harvard in Amerika, Oxford en Cambridge universiteiten, UCLA, Royal College of Art, Sarbonne University in Parijs en the school of Fine Art and Design in Berlin en nog meer toonaangevende universiteiten en kunstscholen van over de hele wereld hebben hun prospectus, studenten informatie en kunstwerken van hun studenten op de site geload. Een versie van de site in het manderijns was gelanceerd in 2007 op Google China. Dit is een speciaal ontworpen website die de Chinese kunstwereld de kans geeft om hun eigen interactieve website te creëren. Chinese artiesten, studenten, musea, kunstscholen en commerciële galerijen kunnen hun eigen web pagina's ontwerpen in het manderijns die vervolgens weer vertaald kunnen worden in het engels voor de westerse bezoekers.

Twee grote wedstrijden werden georganiseerd door Saatchi Online: "4 New Sensations", gesteund door het Britse tv-kanaal "Channel 4" om de meest innovatieve en getalenteerde artiesten die afstuderen in Engeland te belonen, en de "Portfolio Schools Prize", om de beste kunst afdeling op school in de wereld te belonen.

Saatchi Online trekt ook erg veel interesse van de traditionele sector van kunsthandelaren en commerciële galerijen. Er zijn momenteel meer dan 3.500 van hen die foto's en informatie over hun artiesten en programma's hebben geupload. De aanwezigheid van zoveel handelaren op de site is hulpzaam gebleken voor Saatchi Online en haar studenten gedeelte, Stuart, waar meer dan 25.000 kunststudenten hun werk tonen, deze worden namelijk gezien door galerij managers van over de hele wereld.

Saatchi Online was opgericht in mei 2006 door een Britse kunstverzamelaar Charles Saatchi. Gecreëerd om een nieuw digitaal forum voor de kunst gemeenschap op wereldniveau te zijn, gelijkwaardig aan "myspace" of "facebook", is Saatchi Online nu de meest bezochte kunst galerij website ter wereld. In de top 50.000 van websites gecreëerd door Alexa, een toonaangevende organisatie op het gebied van webonderzoek, staat de Saatchi Gallery op plaats 230 in de laatst gemeten week (13 jan - 30 jan 2008) met een gemiddelde van 50 miljoen + hits op een dag(bron: Awstats januari 2008). Andere vooroplopende kunst websites in de Alexa top 50.000 zijn; ArtNet (plaats 20.477), The New York Metropolitan Museum (plaats 29.059), de Tate (plaats 34.989) en MoMa (plaats 38.839).

www.saatchi-gallery.co.uk/yourgallery/

Persbericht Saatchi Online

Voor meer informatie over de Europese pers en media, neem contact op met:

Philippe Fouchard
Email : pfouchard@agendacom.com

Shirley Akkerman
Email : sakkerman@agendacom.com

31, rue Ballu
75009 Paris
T : + 33 1 49 95 08 06
F : + 33 1 49 95 04 69

Agenda