Mercedes-Benz presenteert nieuwe CLC-Klasse
(1/28/2008)
De nieuwe CLC-Klasse vormt de basis van de
Mercedes-Benz-coupéfamilie. Het ontwerp, de technologie en de
uitrusting van de sportcoupé zijn toegesneden op de wensen van
dynamische bestuurders (m/v) die op zoek zijn naar een sportief
getinte auto die volop rijplezier biedt en tegelijkertijd veiligheid,
comfort, milieuzorg en functionaliteit garandeert op een niveau zoals
dat van Mercedes-Benz mag worden verwacht.
In vergelijking met de vorige Sportcoupé hebben de ingenieurs van
Mercedes-Benz meer dan 1.100 onderdelen nieuw ontwikkeld en verfijnd.
Tot de belangrijkste technische kenmerken van de CLC-Klasse behoren
het nieuwe Dynamic Steering-systeem, alsmede een verbeterde
viercilindermotor in de CLC 200 KOMPRESSOR die nu een vermogen levert
van 135 kW/184 pk. In vergelijking met het voorgaande model werd het
brandstofverbruik met 10,8 procent gereduceerd.
De compacte buitenafmetingen en de krachtige lijnen onderstrepen het
sportieve karakter van de nieuwe CLC-Klasse. De voorkant is geheel
nieuw ontworpen, waarmee de Sportcoupé nu dezelfde lijn volgt als de
andere Mercedes-Benz-personenautoâs. De CL-Klasse coupé en de
AVANTGARDE-versies van de C-Klasse dienden als voorbeelden. De grote
Mercedes-ster is in het midden van de grille geplaatst, evenals bij de
andere coupé-modellen. Ook nieuw zijn de koplampen met
projectietechnologie. De nieuw ontworpen achterklep biedt toegang tot
een variable in te delen bagageruimte, waarvan het laadvermogen kan
worden uitgebreid tot niet minder dan 1.100 liter. De nieuwe
achterlichtunits, de op een rij geplaatste LEDs die het derde remlicht
vormen en de achterbumper, benadrukken de breedte van de auto.
Het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz CLC-Klasse heeft wel wat weg
van een maatkostuum: precies passend gemaakt en comfortabel.
Sportstoelen die meer steun geven dan ooit, een driespaaks
multifunctioneel stuurwiel, automatische airconditioning en afwerking
met geborsteld aluminium maken deel uit van de standaarduitrusting.
Voor de bekleding kan worden gekozen uit de kleuren zwart,
alpaca-grijs en een bijzonder stijlvolle combinatie van zwart en rood,
waarmee het interieur een heel eigen uitstraling krijgt.
Sportpakket met Dynamic Steering en 18 inch velgen
Speciaal voor mensen die op zoek zijn naar extra sportiviteit heeft
Mercedes-Benz het sportpakket samengesteld. Dit pakket omvat
innovatieve technologieën en een extra complete uitrusting met onder
andere 18 inch lichtmetalen velgen, brede banden, koplampen met zwart
gekleurde randen binnenin, een sportonderstel met verlaagde
carrosserie, een met leer bekleed sportstuurwiel en donker gekleurd
geborsteld aluminium voor de afwerking in het interieur. Een ander
speciaal kenmerk dat de CLC heeft overgenomen uit de autosport is het
instrumentenpaneel met rode naalden voor de snelheidsmeter en de
toerenteller. Wanneer de motor gestart wordt, slaan de naalden één
keer uit en keren dan in hun uitgangspositie terug.
Ook het nieuwe Dynamic Steering-systeem maakt standaard deel uit van
dit sportpakket. Hiermee wordt niet alleen de dynamische indruk
tijdens het rijden versterkt, maar wordt ook de veiligheid verbeterd.
Het systeem is gebaseerd op de snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging. De stuurverhouding varieert, afhankelijk van de
uitslag van het stuurwiel, zodat het stuurwiel slechts licht behoeft
te worden gedraaid om een bocht te nemen. De Sportcoupé reageert
hierdoor spontaner op stuurbewegingen, waarmee ook het rijgedrag
sportiever wordt. In gevaarlijke situaties is dit systeem bovendien
veiliger, bijvoorbeeld bij plotselinge uitwijkmanoeuvres, zoals is
gebleken in uitgebreide praktijktests die door de technici van
Mercedes-Benz werden uitgevoerd.
Motoren: tot 10,8 procent minder brandstofverbruik
Mercedes-Benz levert de nieuwe CLC-Klasse met viercilindermotoren en
twee zescilinders, waarbij het motorvermogen uiteenloopt van 90 kW/122
pk tot 200 kW/272 pk. De 135 kW/184 pk sterke motor in de CLC 200
KOMPRESSOR levert nu 15 kW/20 pk meer vermogen, terwijl het
brandstofverbruik volgens NEDC-norm slechts tussen de 7,8 en 8,2 liter
per 100 km ligt, tot 0,7 liter minder dan voorheen. Met de
geavanceerde turbodieselmotoren valt de CLC-Klasse wat het
brandstofverbruik betreft in de zeer zuinige klasse: de CLC 200 CDI
verbruikt tussen de 5,8 en 6,1 liter per 100 km volgens NEDC-norm, tot
10,8 procent minder dan het voorgaande model. Met de CDI-modellen
kunnen op een volle tank (62 liter) afstanden van meer dan 1.000
kilometer worden afgelegd.
De handgeschakelde zesversnellingsbak wordt standaard geleverd in
combinatie met alle motorvarianten. Mercedes-Benz kan voor de
viercilindermotoren ook een vijftraps automatische transmissie
leveren, terwijl voor de V6-modellen de zeventraps automaat 7G-TRONIC
leverbaar is. In combinatie met het sportpakket kan de automatische
transmissie worden bediend met behulp van stuurschakeling. Zo kan,
wanneer de rijsituatie daarom vraagt, optimaal gebruik worden gemaakt
van het potentieel dat de motor biedt.
Succesverhaal: Sportcoupé met volop veroveringspotentieel
De nieuwe CLC-Klasse is de opvolger van een succesvol
Mercedes-Benz-model, waarvan er sinds zijn introductie in 2001
wereldwijd zoân 320.000 werden verkocht. Het merendeel van de kopers
waren nieuwe klanten voor Mercedes-Benz. Zijn grote
veroveringspotentieel van rond de 70 procent maakte de Sportcoupé
één van de succesvolste modellen in het strategische
productoffensief van Mercedes-Benz. Dankzij het tweedeurs model wist
Mercedes-Benz heel wat klanten voor zich te winnen, want meer dan 40
procent van de kopers schafte na de Sportcoupé een groter
Mercedes-Benz-model aan en rijdt nu in een E-Klasse, een CLK of een
SLK.
Dankzij zijn fraaie ontwerp, zijn hoogwaardige uitvoering en
uitrusting en de uitstekende technologie heeft de Mercedes-Benz
CLC-Klasse nog meer veroveringspotentieel dan zijn voorganger. Vanaf
mei van dit jaar kan de Sportcoupé in de showrooms van de
Mercedes-Benz-dealers worden bewonderd. Prijzen worden binnenkort
bekendgemaakt.
AutoRai