AutoRai

Mercedes-Benz presenteert nieuwe CLC-Klasse

(1/28/2008)
De nieuwe CLC-Klasse vormt de basis van de
Mercedes-Benz-coupéfamilie. Het ontwerp, de technologie en de uitrusting van de sportcoupé zijn toegesneden op de wensen van dynamische bestuurders (m/v) die op zoek zijn naar een sportief getinte auto die volop rijplezier biedt en tegelijkertijd veiligheid, comfort, milieuzorg en functionaliteit garandeert op een niveau zoals dat van Mercedes-Benz mag worden verwacht.

In vergelijking met de vorige Sportcoupé hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz meer dan 1.100 onderdelen nieuw ontwikkeld en verfijnd. Tot de belangrijkste technische kenmerken van de CLC-Klasse behoren het nieuwe Dynamic Steering-systeem, alsmede een verbeterde viercilindermotor in de CLC 200 KOMPRESSOR die nu een vermogen levert van 135 kW/184 pk. In vergelijking met het voorgaande model werd het brandstofverbruik met 10,8 procent gereduceerd.

De compacte buitenafmetingen en de krachtige lijnen onderstrepen het sportieve karakter van de nieuwe CLC-Klasse. De voorkant is geheel nieuw ontworpen, waarmee de Sportcoupé nu dezelfde lijn volgt als de andere Mercedes-Benz-personenautoâs. De CL-Klasse coupé en de AVANTGARDE-versies van de C-Klasse dienden als voorbeelden. De grote Mercedes-ster is in het midden van de grille geplaatst, evenals bij de andere coupé-modellen. Ook nieuw zijn de koplampen met projectietechnologie. De nieuw ontworpen achterklep biedt toegang tot een variable in te delen bagageruimte, waarvan het laadvermogen kan worden uitgebreid tot niet minder dan 1.100 liter. De nieuwe achterlichtunits, de op een rij geplaatste LEDs die het derde remlicht vormen en de achterbumper, benadrukken de breedte van de auto.

Het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz CLC-Klasse heeft wel wat weg van een maatkostuum: precies passend gemaakt en comfortabel. Sportstoelen die meer steun geven dan ooit, een driespaaks multifunctioneel stuurwiel, automatische airconditioning en afwerking met geborsteld aluminium maken deel uit van de standaarduitrusting. Voor de bekleding kan worden gekozen uit de kleuren zwart, alpaca-grijs en een bijzonder stijlvolle combinatie van zwart en rood, waarmee het interieur een heel eigen uitstraling krijgt.

Sportpakket met Dynamic Steering en 18 inch velgen Speciaal voor mensen die op zoek zijn naar extra sportiviteit heeft Mercedes-Benz het sportpakket samengesteld. Dit pakket omvat innovatieve technologieën en een extra complete uitrusting met onder andere 18 inch lichtmetalen velgen, brede banden, koplampen met zwart gekleurde randen binnenin, een sportonderstel met verlaagde carrosserie, een met leer bekleed sportstuurwiel en donker gekleurd geborsteld aluminium voor de afwerking in het interieur. Een ander speciaal kenmerk dat de CLC heeft overgenomen uit de autosport is het instrumentenpaneel met rode naalden voor de snelheidsmeter en de toerenteller. Wanneer de motor gestart wordt, slaan de naalden één keer uit en keren dan in hun uitgangspositie terug.

Ook het nieuwe Dynamic Steering-systeem maakt standaard deel uit van dit sportpakket. Hiermee wordt niet alleen de dynamische indruk tijdens het rijden versterkt, maar wordt ook de veiligheid verbeterd. Het systeem is gebaseerd op de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. De stuurverhouding varieert, afhankelijk van de uitslag van het stuurwiel, zodat het stuurwiel slechts licht behoeft te worden gedraaid om een bocht te nemen. De Sportcoupé reageert hierdoor spontaner op stuurbewegingen, waarmee ook het rijgedrag sportiever wordt. In gevaarlijke situaties is dit systeem bovendien veiliger, bijvoorbeeld bij plotselinge uitwijkmanoeuvres, zoals is gebleken in uitgebreide praktijktests die door de technici van Mercedes-Benz werden uitgevoerd.

Motoren: tot 10,8 procent minder brandstofverbruik Mercedes-Benz levert de nieuwe CLC-Klasse met viercilindermotoren en twee zescilinders, waarbij het motorvermogen uiteenloopt van 90 kW/122 pk tot 200 kW/272 pk. De 135 kW/184 pk sterke motor in de CLC 200 KOMPRESSOR levert nu 15 kW/20 pk meer vermogen, terwijl het brandstofverbruik volgens NEDC-norm slechts tussen de 7,8 en 8,2 liter per 100 km ligt, tot 0,7 liter minder dan voorheen. Met de geavanceerde turbodieselmotoren valt de CLC-Klasse wat het brandstofverbruik betreft in de zeer zuinige klasse: de CLC 200 CDI verbruikt tussen de 5,8 en 6,1 liter per 100 km volgens NEDC-norm, tot 10,8 procent minder dan het voorgaande model. Met de CDI-modellen kunnen op een volle tank (62 liter) afstanden van meer dan 1.000 kilometer worden afgelegd.

De handgeschakelde zesversnellingsbak wordt standaard geleverd in combinatie met alle motorvarianten. Mercedes-Benz kan voor de viercilindermotoren ook een vijftraps automatische transmissie leveren, terwijl voor de V6-modellen de zeventraps automaat 7G-TRONIC leverbaar is. In combinatie met het sportpakket kan de automatische transmissie worden bediend met behulp van stuurschakeling. Zo kan, wanneer de rijsituatie daarom vraagt, optimaal gebruik worden gemaakt van het potentieel dat de motor biedt.

Succesverhaal: Sportcoupé met volop veroveringspotentieel De nieuwe CLC-Klasse is de opvolger van een succesvol Mercedes-Benz-model, waarvan er sinds zijn introductie in 2001 wereldwijd zoân 320.000 werden verkocht. Het merendeel van de kopers waren nieuwe klanten voor Mercedes-Benz. Zijn grote veroveringspotentieel van rond de 70 procent maakte de Sportcoupé één van de succesvolste modellen in het strategische productoffensief van Mercedes-Benz. Dankzij het tweedeurs model wist Mercedes-Benz heel wat klanten voor zich te winnen, want meer dan 40 procent van de kopers schafte na de Sportcoupé een groter Mercedes-Benz-model aan en rijdt nu in een E-Klasse, een CLK of een SLK.

Dankzij zijn fraaie ontwerp, zijn hoogwaardige uitvoering en uitrusting en de uitstekende technologie heeft de Mercedes-Benz CLC-Klasse nog meer veroveringspotentieel dan zijn voorganger. Vanaf mei van dit jaar kan de Sportcoupé in de showrooms van de Mercedes-Benz-dealers worden bewonderd. Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.