Chevrolet Racing voltooit driedaagse test in Estoril
(1/28/2008)
Het Chevrolet RML-team heeft afgelopen week een succesvolle driedaagse
test op het Portugese circuit van Estoril afgerond. Alain Menu, Nicola
Larini en Rob Huff hebben diverse nieuwe onderdelen voor de Chevrolet
Nubira 2008 getest en geëvalueerd. Dit seizoen is de auto tevens van
een nieuw ontwerp voorzien.
Aanvullende tests, waaronder met de nieuwe 2008 motor, zullen in
Engeland worden gedaan met de testauto, omdat de raceautoâs naar Zuid
Amerika worden verscheept voor de eerste ronde van het WTCC in
Curitiba (Brazilië), op 2 maart aanstaande.
Rob Huff: âTussen de test in Valencia en deze hebben we opnieuw
vooruitgang geboekt. Iedereen is een beetje meer thuis met de set-up
en werkt continu in de goede richting. Iedere testdag die we tot nu
toe met de 2008 auto hebben gehad is zeer voorspoedig verlopen en het
is goed om al zo vroeg in een lekker ritme te zitten.â
Alain Menu: âIk heb alleen op de laatste dag getest, waarbij we met de
veren en remmen bezig zijn geweest; de normale zaken waar je in dit
deel van de winter aan werkt. Omdat de Nubira al zo goed is, kijken we
nu naar verbeteringen in honderdsten van een seconde in plaats van
tienden. Dat is niet gemakkelijk, maar het geeft wel voldoening. Soms
kun je een hele dag aan het testen zijn zonder iets positiefs te
vinden, waarbij je tegelijkertijd wel een minpunt wegwerkt, wat vaak
net zo belangrijk is. Net als voorheen hangt veel af van het type
circuit, waar we net dat kleine beetje extra kunnen vinden. De
kwaliteit en betrouwbaarheid van de Nubira zijn bekend, wat ook blijkt
uit de zeven overwinningen van afgelopen jaar, dus moeten we ditmaal
vanaf het begin voor de overwinning gaan.â
Nicola Larini: âDe autoâs waarmee we getest hebben zijn nieuw, hoewel
ze nog met de 2007 motor zijn uitgerust. Maar alle onderdelen van het
2008 pakket zitten er op. De afgelopen dagen zijn we vooral bezig
geweest om de nieuwe onderdelen, met namen de ophanging, het
differentieel en de totale set-up, uit te proberen. We rijden zoveel
als we kunnen en hebben tot nu toe nog geen betrouwbaarheidsproblemen
ontdekt, waardoor ik met een goed gevoel vooruitkijk op het seizoen.
Net als de afgelopen jaren hebben de monteurs van RML tijdens de
winter uitstekend werk verricht om een sterke racewagen neer te zetten
waarmee ik hopelijk mijn eerste WTCC-overwinning kan behalen.â
Mark Way: âDe afgelopen twee seizoenen hebben we geracet met een
motorvrijstelling (12:1 compressieverhouding en een vergrote kleplift)
ter compensatie van de verschillen tussen de aerodynamica van onze
straatauto en die van onze concurrenten. Dit seizoen wordt die
motor-vrijstelling niet verlengd. Daarentegen kunnen we rekenen op een
20 kilogram lager basis-gewicht. We hebben bij de 2008 auto op alle
onderdelen hard gewerkt om dit verschil goed te maken en zijn vol
vertrouwen dat we met het lagere gewicht en onze wintertests net zo
concurrerend zijn met de Nubira als afgelopen seizoen.â
Mark Busfield: âWe hebben in december en januari veel kilometers
afgelegd ter voorbereiding op het seizoen 2008. Afgelopen week hebben
we voor de tweede maal sinds december op het circuit van Estoril
getest. Deze baan bood ons goede testmogelijkheden in een warm
winter-klimaat, met het voordeel dat we hier voor het eerst in het
WTCC in juli ook zullen racen. Afgelopen week hebben we met onze
coureurs voor het laatst met de nieuwe raceautoâs getest, die samen
met onze uitrusting op 1 februari naar Brazilië worden verscheept. De
eerste race nadert snel en onze voorbereidingen liggen op schema om
alles op deze datum gereed te hebben. Aanvullende tests vinden in
februari plaats met onze testauto, om er zeker van te kunnen zijn dat
we het nieuwe seizoen zo sterk mogelijk aanvangen.â
AutoRai