Ingezonden persbericht


Sony Ericsson breidt PlayNow(TM) arena uit met vijf miljoen nieuwe tracks

Sony Ericsson ondertekent overeenkomst met tien grote platenlabels voor de uitbreiding en verdere verbetering van de PlayNow(TM) service

Badhoevedorp ­ 27 januari 2008 ­ Sony Ericsson kondigt vandaag een nieuwe mijlpaal aan in de evolutie van PlayNow(TM), de populaire over-the-air (OTA) download service. Tijdens de MIDEM conferentie in Cannes, Frankrijk, liet Sony Ericsson weten dat zij overeenkomsten heeft gesloten met maar liefst tien grote platenmaatschappijen. Hierdoor wordt de bestaande ­ uitgebreide ­ catalogus verder vergroot met nog eens vijf miljoen nieuwe tracks. Sony Ericsson onthulde ook het design en de URL voor PlayNow(TM) arena én lanceerde PlayNow(TM) Uncut (voorheen M-Buzz(TM)), dat nieuwe, nog onbekende en niet gecontracteerde artiesten een podium biedt om hun muziek te promoten.

Partnerships
De tien grote internationale en regionale platenmaatschappijen met wie Sony Ericsson overeenkomsten heeft gesloten zijn Sony BMG, Warner Music Group, EMI, The Orchard, IODA, The PocketGroup, Hungama, X5 Music, Bonnier Amigo en VidZone. Sony Ericsson onderhandelt momenteel met een groot aantal regionale maatschappijen om het muziekaanbod nog verder te vergroten en om ook lokale content te kunnen aanbieden. Het overgrote deel van deze content is vrij van rechten.

Sony Ericsson introduceerde PlayNow(TM) in februari 2004 als de meest eenvoudige manier om muziek eerst te beluisteren alvorens het als polyfone ringtone te downloaden en kopen. De service bleek succesvol onder consumenten en is nu verkrijgbaar in 32 landen over de hele wereld. Jaarlijks ontvangen zij meer dan 200 miljoen gratis en premium downloads zowel via PlayNow als Fun & Downloads. Sinds de introductie is de omvang van de service aanzienlijk uitgebreid. Deze ontwikkeling ging gelijk op met de ontwikkeling van de Sony Ericsson telefoons en de uitbreiding van functionaliteiten met onder andere mastertones (MP3 ringtones), games, volledige tracks, thema's en wallpapers. In november 2007 kondigde Sony Ericsson aan om de PlayNow(TM) service verder uit te gaan breiden met de PlayNow(TM) arena, wat toegang biedt tot een uitgebreid assortiment aan content. Bovendien combineert PlayNow(TM) arena de kracht van de PlayNow(TM) catalogus met unieke toepassingen zoals TrackID(TM), waarmee je songs kunt identificeren en direct kunt downloaden naar je telefoon of PC.

Eric Rikken, head of Marketing bij Sony Ericsson Benelux, benadrukt het belang van de partnerships waardoor de consument kan beschikken over digitale content en een ongeëvenaarde multimedia ervaring: "We zijn verheugd dat we overeenkomsten hebben kunnen sluiten met zulke kwalitatieve platenmaatschappijen. Dit draagt enorm bij aan het realiseren van onze visie om de PlayNow(TM) arena te ontwikkelen als een service in samenwerking met onze partners. Wij willen niets liever dan met de industrie samenwerken. Daarbij willen een op ervaring gebaseerde, intuïtief platform creëren om de consument content aan te bieden. Zo ontstaat een ecosysteem waarbij de consument kan genieten van een unieke multimedia ervaring en de zakelijke partners profiteren van een optimaal businessmodel.”

Aangezien mobiele games centraal blijven staan bij Sony Ericsson, is de PlayNow(TM) arena ook uitgebreid met 250 nieuwe games door bestaande overeenkomsten met top game producenten waaronder EA Games, Gameloft, THQ, Glu, Digital Chocolate en I-Play. Onderzoek heeft uitgewezen dat Sony Ericsson gebruikers meer games downloaden naar hun telefoons dan gebruikers van welk merk mobiele telefoon dan ook.* Dankzij deze overeenkomsten kan Sony Ericsson haar vooraanstaande positie in de mobiele games markt verstevigen.

PlayNow(TM) Uncut
PlayNow(TM) Uncut (voorheen bekend als M-BUZZ(TM)) is een podium waar nieuwe, opkomende artiesten via Sony Ericsson's producten, content en marketingkanalen hun muziek kunnen aanbieden. PlayNow(TM) Uncut is een etalage van geselecteerde, nog niet eerder vrijgegeven tracks, video's, artwork, interviews, tourdata en andere informatie, te verkrijgen via Sony Ericsson mobiele telefoons en het web: http://www.playnow-uncut.com/.

PlayNow(TM) geeft artiesten nieuwe mogelijkheden om hun muziek te laten horen en via de site kan hun werk bovendien over de hele wereld worden verspreid. Dankzij dit internationale bereik kan PlayNow(TM) de allerbeste nieuwe talenten presenteren, ongeacht hun stijl of taal. Naast de bestaande streaming mogelijkheden worden via de service ook de hoogst genoteerde en meest beluisterde tracks te koop aangeboden in de muzieksectie van de PlayNow(TM) arena. Voor artiesten betekent dit de kans om, naast de uitgebreide promotionele voordelen van de service, hun muziek ook aan consumenten te verkopen.

Een Arena met ongekende mogelijkheden
"De PlayNow(TM) arena is een open omgeving die voor iedereen wel iets te bieden heeft. We zien PlayNow(TM) Uncut als de ongepolijste versie, terwijl de PlayNow(TM) muziekafdeling een vertrouwde omgeving is waar de consument de dingen kan vinden die hij al kent. Consumenten ervaring blijft onze prioriteit en daarom blijven wij de PlayNow(TM) arena verder ontwikkelen als een service die alle consumenten en alle lifestyles aanspreekt," aldus Eric Rikken.

De PlayNow(TM) arena is te vinden op http://www.playnow-arena.com/

De PlayNow(TM) arena wordt gelanceerd in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland in mei 2008. Andere Europese markten zullen volgen in het tweede kwartaal van 2008, met een uitbreiding naar de rest van Europa, Amerika en Azië in het derde en vierde kwartaal. Sony Ericsson denkt dat de PlayNow(TM) arena tegen het einde van dit jaar actief zal zijn in meer dan 30 landen.

TrackID(TM)
De groei in de wereldwijde populariteit van TrackID(TM) is enorm, met meer dan 200,000 hits per dag (dat is meer dan twee per seconde). Alleen al in de laatste drie maanden is het aantal hits verdubbeld. TrackID(TM) wordt een integraal onderdeel van de PlayNow(TM) arena, een manier waarop je direct een track die je eerder gehoord hebt in bijvoorbeeld een café of bar, kunt downloaden naar je telefoon of PC. De PlayNow(TM) arena kent zogenaamde TrackID(TM) Charts, die real-time worden samengesteld door consumenten die overal ter wereld gebruik maken van TrackID(TM). Hiermee kunnen consumenten zien naar welke songs anderen zoeken en wat zij graag willen horen, zowel lokaal als wereldwijd.

Sony Ericsson op Midem 2008
PlayNow(TM) arena is, net als de laatste nieuwe telefoons en accessoires, een van de hoogtepunten van de Sony Ericsson presentatie tijdens Midem 2008 in Cannes, Frankrijk (stand R31.01).


* M.metrics onderzoek in EU5 markten geeft aan dat Sony Ericsson gebruikers meer dan twee keer zo vaak mobiel gamen op hun telefoon (pre-loaded, downloaded of via een browser) dan gebruikers van andere merken telefoons. Bovendien downloaden zij meer dan twee keer zo vaak mobiele games naar hun telefoon in vergelijking met andere gebruikers.

Over Sony Ericsson
Sony Ericsson Mobile Communications is in oktober 2001 opgezet als een 50:50 joint venture door Sony en Ericsson, en heeft haar hoofdkantoor in Londen. Het bedrijf ontwikkelt veelzijdige mobiele telefoons, accessoires en Mobile Broadband apparatuur voor de wereldwijde communicatiemarkt en heeft R&D sites in Europa, Japan, China, India en Amerika. Sony Ericsson is hoofdsponsor van de WTA (Women's Tennis Association) en werkt samen met de Association om door het jaar heen de Sony Ericsson WTA tour in meer dan 80 steden te promoten.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de volgende internetsite ( http://www.SonyEricsson.com/nl ) of u kunt contact opnemen met het Call Center (0900-8998318). Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08.30 uur tot 18.00 uur en kost 10 cent per minuut. Alle Sony Ericsson persberichten en hoge resolutiebeelden zijn te vinden op http://www.sonyericsson.nl/persbronnen

NOOT VOOR DE REDACTIE (