Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Colleges van Burgemeester en Wethouders Postbus 90801 I.a.a. 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Directeuren Sociale Dienst Telefoon (070) 333 44 44 Hoofden Sociale Zaken Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a Griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor IWI
Wsw-bedrijven

Contactpersoon Gemeenteloket Ons kenmerk INTERCOM/2008/492 Doorkiesnummer (070) 315 20 10 Datum 28 januari 2008 E-mail gemeenteloket@minszw.nl

Onderwerp Verzamelbrief januari 2008

Door middel van de Verzamelbrief informeer ik u over relevante ontwikkelingen op het terrein van werk en inkomen. De brief bevat informatie over de volgende onderwerpen:


1. Kabinetsstandpunt evaluatie WWB

2. Eindonderzoek van bureau Meccano: Werkt de WWB?
3. Onderzoek van bureau SEO: Kwantitatief effect WWB
4. Aan de slag met IPW!

5. Ketenprogramma 2008 'Doorpakken en verankeren'
6. Gemeentelokettelefoon en Helpdesk Inburgering

7. Schatting belastbaar inkomen bijstandsgerechtigden
8. Rectificatie vakantietoeslag

9. Wsw: wetswijziging en het aanleveren van informatie

Prominent onderdeel van deze verzamelbrief is het Kabinetsstandpunt evaluatie Wet werk en bijstand, dat op 21 december 2007 naar het Parlement is gezonden, en het daaraan ten grondslag liggende eindonderzoek van bureau Meccano. B&W ontvangen het Kabinetsstandpunt en het eindonderzoek als bijlage bij deze Verzamelbrief. Ook het SEO-onderzoek naar de effecten van de WWB op de bijstandslasten en het bijstandsvolume komt aan bod. Dit onderzoek is op 18 december 2007 aan het Parlement aangeboden. Zie voor een samenvatting bijlage 3 bij deze Verzamelbrief. Alle rapporten in verband met de evaluatie van de WWB zijn te vinden op: http://gemeenteloket.szw.nl/

Ik ben verheugd over de resultaten van de evaluatie van de WWB. Het blijkt dat de WWB een duidelijke cultuurwijziging heeft teweeggebracht bij gemeenten in de richting van werk boven uitkering. De WWB prikkelt de gemeenten financieel en geeft de mogelijkheid tot het leveren van maatwerk. Dankzij de inzet van gemeenten zijn de doelen van de WWB in belangrijke mate gehaald.

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492


1. Kabinetsstandpunt evaluatie WWB (zie bijlage)

"Veel minder mensen in de bijstand en meer mensen aan het werk. Vier jaar Wet werk en bijstand heeft ons met dit resultaat een stuk de goede kant op gebracht." Dat is de aanvang van de brief waarmee ik het Kabinetsstandpunt evaluatie WWB en het daaraan ten grondslag liggende eindonderzoek op 21 december 2007 aan het Parlement heb aangeboden.

Uit de evaluatie komt naar voren dat de WWB - dankzij de inspanningen van gemeenten, mede in samenwerking met het CWI - een belangrijke bijdrage levert aan de verhoging van de participatie die door het kabinet hoog op de agenda is gezet, zoals blijkt uit het Coalitieakkoord en het Actieprogramma `Iedereen doet mee'. Maar dit betekent niet dat we nu achterover kunnen leunen. We moeten voortvarend verder, met name met het activeren van mensen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Het kabinet geeft gemeenten ruimte voor een aanpak op lokaal niveau. Zo heeft het kabinet besloten dat gemeenten overschotten op het uitkeringsbudget langer mogen houden, zodat zij mensen die moeilijker een baan krijgen nog beter kunnen begeleiden op weg naar werk. Daarnaast wordt gewerkt aan het samenvoegen van de budgetten die gemeenten krijgen voor re-integratie, volwasseneneducatie en inburgering. Deze aanpak geeft gemeenten meer armslag om mensen aan het werk te helpen. Ook is het kabinet bezig met voorstellen voor deregulering van de langdurigheidtoeslag en ruimere mogelijkheden voor toekenning van bijzondere bijstand, twee verbeterpunten die uit het eindonderzoek naar de WWB naar voren kwamen (zie ook het onderzoek van Meccano, onderdeel 2 van deze Verzamelbrief). Op deze wijze moet het mogelijk zijn om de afgesproken ambities met de VNG om in 2011 75.000 minder huishoudens in de bijstand te hebben en 25.000 niet-uitkeringsgerechtigden aan een baan of zinvolle activiteit te helpen, te halen.
In bijlage 1 vindt u meer informatie over de (resultaten van de) evaluatie WWB.


2. Eindonderzoek van bureau Meccano: Werkt de WWB? (zie bijlage)

Het grote succes van de WWB is dat er een cultuurverandering in gang is gezet, aldus Meccano. In de gemeentelijke uitvoering is men zich meer gaan richten op doelmatigheid in plaats van alleen op rechtmatigheid. Gemeenten zijn meer resultaatgericht gaan werken en zijn alerter op fraude. De WWB werkt daarmee zoals hij bedoeld is.

Volgens Meccano is de daling van het bijstandsvolume vooral te danken aan de inspanningen gericht op relatief makkelijk te bemiddelen groepen met goede kansen op de arbeidsmarkt. Het is dan ook een punt van kritiek van Meccano dat bijstandgerechtigden die minder makkelijk naar de arbeidsmarkt te begeleiden zijn minder aandacht krijgen onder de WWB. Het doet mij deugd dat Meccano tevens signaleert dat het accent thans aan het verschuiven is in de richting van moeilijk plaatsbare cliënten. Work First is een effectief instrument gebleken waarmee nieuwe instroom deels voorkomen kan worden. Met de re-integratietrajecten in zijn
---

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492

algemeenheid kan volgens Meccano nog volumewinst geboekt worden, omdat pas circa een derde tot de helft van de cliënten van mening is dat deze goed aansluiten op hun behoeften.

Bijlage 2 bevat informatie over de bevindingen van Meccano m.b.t. de inkomenswaarborg, de rol van de gemeenteraad en het sturingsconcept van de WWB.


3. Onderzoek van bureau SEO: Kwantitatief effect WWB (zie bijlage)

Is de daling van het aantal bijstandsuitkeringen te danken aan de WWB, aan de conjunctuur of aan andere factoren? Bureau SEO heeft dit onderzocht.

Een van de belangrijkste wijzigingen van de WWB is de financieringssystematiek. Voor het effect van de WWB is gekeken naar het effect van de financieringssystematiek ultimo 2006 ten opzichte van ultimo 2003.
Hieruit blijkt dat de WWB voor een extra daling van 13.300 uitkeringen heeft gezorgd; een daling van 4% ten opzichte van het volume ultimo 2003. Daarnaast werkt de financieringssystematiek van vóór de WWB nog door na 2003 en zorgt eveneens voor een daling van 4 % ultimo 2006. Het effect van de WWB zal ook na 2006 nog doorlopen. De conjunctuur blijkt per saldo in de periode 2003-2006 een opwaarts effect te hebben gehad op het aantal uitkeringen.
De WWB heeft verder geleid tot een besparing op de bijstandslasten, tot een verminderde, maar vermoedelijk selectievere inzet van re-integratietrajecten en tot een intensivering van het handhavingsbeleid.
Zie voor een uitgebreide samenvatting van het onderzoek bijlage 3.


4. Aan de slag met IPW! (zie bijlage)

Gemeenten, VNG, Divosa en SZW gaan aan de slag met het IPW In onderstaand overzicht ziet u op welke wijze gemeenten gaan bijdragen aan de resultaten die SZW, VNG en Divosa met de vijf programmalijnen van het Innovatie Programma Werk en bijstand willen behalen. In bijlage 4 vindt u een uitgebreidere versie van deze plannen, alsmede meer informatie over het IPW en de programmalijnen.


1. Werk en maatschappelijke participatie
Leeuwarden en Arnhem ontwikkelen integraal participatiebeleid. Zij geven inzicht in de manier waarop gemeenten per cliënt een keuze maken tussen geschikt voor reguliere arbeid (toeleiding naar werk), gedeeltelijk geschikt en nog niet geschikt voor reguliere arbeid (maatschappelijke participatie).


---

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492


2. Regionaal arbeidsmarktbeleid
Zwolle en Boxtel gaan ieder op zoek naar de kansen en knelpunten bij het uitvoeren van een arbeidsmarktanalyse en het formuleren van regionaal arbeidsmarktbeleid. Dit doen zij samen met hun partners in de regio (UWV, CWI, werkgevers etc.). Doel is het versterken van de beleids- en organisatiekracht.


3. Samenhangende dienstverlening aan de klant
Gemeenten ontwikkelen een (visie op) integrale dienstverlening: in de frontoffice worden de vragen voor dienstverlening door de klanten geformuleerd. De backoffice faciliteert daarvoor de frontoffice. Bij alle drie de projecten (Hoorn, Leiden en Zoetermeer) ligt de focus op de meervoudige vraag van de klant.


4. Verkennen van nieuwe mogelijkheden van gemeentelijk armoedebeleid Rotterdam en Vianen bevorderen participatie (deelname aan de samenleving) en het terugdringen van niet-gebruik van voorzieningen door samenwerking tussen partners op lokaal en regionaal niveau te stimuleren.


5. Terugdringen van huishoudens met problematische schulden GKB Drenthe biedt inzicht in de kosten en baten van beleid om uitstroom naar werk te belonen met (gedeeltelijke) kwijtschelding van schulden. RSD Hoeksche Waard ontwikkelt en beproeft aanpakken om bij wachtlijsten voor schuldhulpverlening voorrang te geven aan gezinnen met kinderen.


5. Ketenprogramma 2008 'Doorpakken en verankeren'

Aansluitend op de Ketenmeibrief 2008 (verzamelbrief juni 2007) en de afspraken uit het Coalitieakkoord hebben de ketenpartners op 3 oktober jl. het definitieve Ketenprogramma 2008 aan mij aangeboden, onder de titel 'Doorpakken en verankeren'. Met dit programma willen de ketenpartners een belangrijke bijdrage leveren aan de ambities die in het Coalitieakkoord zijn geformuleerd.
`Doorpakken en verankeren' is het motto van dit ketenprogramma. Doorpakken in de bestanden om zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen. Om dat te kunnen doen willen de ketenpartners integrale dienstverlening verankeren in de te vormen Locaties Werk en Inkomen. De ambitie van de ketenpartners is om de integrale dienstverlening aan werkzoekenden en werkgevers eind 2008 op alle Locaties Werk en Inkomen gestart en grotendeels werkend te hebben.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492


6. Gemeentelokettelefoon en Helpdesk Inburgering

De Gemeentelokettelefoon van SZW, het adres voor gemeenten voor vragen over werk en inkomen, fungeert vanaf 14 januari 2008 ook als Helpdesk Inburgering. Voor beide onderwerpen zijn de medewerkers op elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur. De (nieuwe!) telefoonnummers vindt u hieronder.

Nieuw telefoonnummer Gemeentelokettelefoon per 14 januari 2008

070 315 20 10

Als vanouds kunt u hier terecht met uw vragen over:
Wet werk en bijstand, alle besluiten en regelingen op basis van deze wet, plus de wijzigingen van deze wet- en regelgeving
Innovatie Programma Wwb
Wet sociale werkvoorziening, alle besluiten en regelingen op basis van deze wet, plus de wijzigingen van deze wet- en regelgeving
IOAW/IOAZ
Armoede en schulden
Wet werk en inkomen kunstenaars

Uiteraard kunt u uw vragen ook per mail stellen. Het e-mailadres blijft ongewijzigd: gemeenteloket@minszw.nl.
Daarnaast kunt u vragen ook online blijven stellen via de knop `Stel uw vraag online' op de homepage van www.gemeenteloket.szw.nl

Nieuw telefoonnummer Helpdesk Inburgering per 14 januari 2008

070 315 21 40

U kunt hier terecht met al uw vragen over de Wet inburgering en alle bijbehorende besluiten en regelgeving.
Verdere informatie over het onderwerp Inburgering kunt u vinden op de website Handig: HANDIG staat voor HANDreiking Inburgering voor Gemeenten. www.handreikinginburgeringgemeenten.nl
U kunt uw vragen ook per mail stellen. Het e-mailadres blijft ongewijzigd: helpdesk.inburgering@minvrom.nl.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492


7. Schatting belastbaar inkomen bijstandsgerechtigden (zie bijlage)

Bij nieuwe aanvragen en bij wijzigingen in de omstandigheden van de belanghebbende, die de hoogte van de voorlopige teruggaaf kunnen beïnvloeden, zal het nodig zijn dit door te geven aan de Belastingdienst. Op het aanvraagformulier heffingskortingen moet de belanghebbende aan de Belastingdienst opgeven hoe hoog het belastbaar inkomen is dat de belanghebbende het komende jaar zal hebben.
In dat verband is een overzicht opgesteld van de bijstandsinkomens voor het jaar 2008. De gegevens zijn gebaseerd op de stand van 1 januari 2008. Alle bedragen zijn inclusief vakantie- uitkering. U vindt het overzicht in bijlage 7.


8. Rectificatie Vakantietoeslag

De Verzamelbrief van december 2007 bevatte de wijzigingen bedragen WWB, IOAW, IOAZ en WWIK per 1 januari 2008 (onderdeel 12). In bijlage VI, Formules en percentages genoemd in paragraaf 6 (Vakantietoeslag) van de Regeling WWB voor het jaar 2008, is een fout geslopen.

Artikel 14, eerste lid, onderdeel b moet als volgt worden gelezen:

b. een alleenstaande ouder, indien

- het inkomen 939,60 of meer bedraagt 5,66% x ink - 9,46;
- het inkomen lager is dan 939,60 4,70% x ink;


9. Wsw: wetswijziging en het aanleveren van informatie (zie bijlage)

Per 1 januari 2008 is de wetswijziging Wsw in werking getreden alsmede een wijziging van het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken en een nieuwe Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2008. Vanaf 1 januari 2008 zijn afzonderlijke gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wsw.

Op de website www.aanhetwerkmetdewsw.nl is alle informatie met betrekking tot de wetswijziging te vinden. Zo worden veelgestelde vragen op deze site van een antwoord voorzien en is een overzicht te vinden van de activiteiten en producten die worden ontwikkeld in het kader van het implementatieprogramma van VNG, Cedris, cliëntenorganisaties én vakbonden, zoals een modelverordening persoonsgebonden budget begeleid werken en een handreiking wachtlijstbeheer.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492

In bijlage 9 wordt u nader geïnformeerd over het indienen van de verantwoordings- en beleidsinformatie over de Wsw in 2008 (wie, waar, wanneer, wat). Deze informatie is ook gepubliceerd op het Gemeenteloket. 2008 is met betrekking tot het indienen van de verantwoordings- en beleidsinformatie nog een overgangsjaar.

Extra bijlagen
B&W ontvangen als bijlage bij de Verzamelbrief ook samenvattingen van de rapporten 'Evaluatie Cliëntenparticipatie WWB, een landelijk beeld van de lokale vormgeving' en 'Wet werk en bijstand: Cliënten aan het woord'. Deze zijn abusievelijk niet mee gezonden met de Verzamelbrieven september en december 2007.

~~~~~~~~~~~

Wilt u de Verzamelbrief in het vervolg digitaal ontvangen, stuur dan een e-mail met uw naam, gemeente, functie en e-mail adres naar Verzamelbrief@minszw.nl. Voor vragen met betrekking tot de Verzamelbrief kunt u een e-mail sturen naar gemeenteloket@minszw.nl.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(A. Aboutaleb)

---

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492

Bijlagen Verzamelbrief
januari 2008


8

Ons kenmerk INTERCOM/2008/492

Bijlage 1 Kabinetsstandpunt evaluatie WWB

Met de aanbieding aan het Parlement van het Kabinetsstandpunt evaluatie WWB en het daaraan ten grondslag liggende eindonderzoek voldoet het kabinet aan de verplichting uit de WWB (artikel 84) om de wet te evalueren binnen vier jaar na de inwerkingtreding ervan. De evaluatie begon in april 2005 met de aanbieding van het Nader Uitgewerkte Plan van Aanpak voor de evaluatie Wet werk en bijstand 2004-2007 aan het Parlement. Hierin is gekozen voor deelonderzoeken, kwalitatieve en kwantitatieve, verspreid over vier jaar om tussentijds op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Direct na oplevering zijn de deelrapporten aangeboden aan Parlement en gemeenten. Al dit materiaal ligt ten grondslag aan het Kabinetsstandpunt.

Uit de evaluatie blijkt dat de WWB een duidelijke cultuurwijziging heeft teweeggebracht bij gemeenten in de richting van werk boven uitkering. Er is groot draagvlak bij gemeenten voor de decentralisatie van beleid en budget onder de WWB: deze prikkelt gemeenten financieel en geeft de mogelijkheid tot het leveren van maatwerk. Ook cliënten ervaren de cultuuromslag door de WWB en staan hier over het algemeen niet negatief tegenover.

De doelen van de wet zijn in belangrijke mate gehaald. Het volume bijstandgerechtigde huishoudens is ultimo 2006 met 10 procent gedaald ten opzichte van 2003. Ook sinds eind