Reclame Code Commissie
Reclame van BCC misleidend.
In de mailing van BCC wordt gezegd: "Bij BCC houden we de prijzen van
de concurrentie scherp in de gaten, zodat we u altijd de laagste prijs
kunnen bieden. En, mocht het een keer niet lukken dan betalen we u het
verschil plus 25% terug".
BCC weigerde aan klagers het prijsverschil (plus 25%) te betalen,
omdat de betreffende concurrenten niet als vergelijkbare aanbieders
worden beschouwd.
De gemiddelde consument maakt steeds minder onderscheid tussen
reguliere winkels, reguliere winkels met de mogelijkheid om artikelen
via het internet te bestellen en internetwinkels. Dat het aanbod niet
van toepassing zou zijn bij een prijsvergelijking met internetwinkels,
is voor de gemiddelde consument daarom niet duidelijk. BCC heeft in de
uiting een ongelimiteerde aanbieding gedaan die door de consument
binnen redelijke grenzen als ongelimiteerd geĂŻnterpreteerd mag worden.
BCC heeft op geen enkele wijze duidelijk gemaakt dat er belangrijke
voorwaarden aan het aanbod zijn verbonden. Om die reden heeft de
Reclame Code Commissie geoordeeld dat de uiting onvolledig en daardoor
misleidend is.
Aangezien adverteerder eerdere beslissingen van de Commissie naast
zich neer heeft gelegd, heeft de Commissie besloten deze uitspraak
openbaar te maken.
Dossier: 07.0598A/B d.d. 8 januari 2008
Voor nadere informatie:
Stichting Reclame Code
Mw. Mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur
Tel.: 020- 696 0019
Bezoek ook onze website: www.reclamecode.nl