Honda Civic Hybrid koploper in Nederland
(1/28/2008)
De Honda Civic Hybrid is het nieuwe jaar goed begonnen: de
energiezuinige en emissiearme Honda bezet nu de eerste plaats in het
verkoopklassement van hybrideautoâs. Dit succes volgt op de
verkoopexplosie in 2007, waarbij het aantal verkochte Civics Hybrid
ruim verdubbelde. Naar verwachting zullen de verkopen dit jaar nog
meer toenemen.
De innovatieve perfect sturende Honda Hybrid krijgt dankzij nieuwe
belastingregels die nu van kracht zijn een forse steun in de rug. Met
zijn lage CO uitstoot van 109 gr per kilometer en een verbruik van
slechts 4,6 liter per honderd kilometer verdient hij het beste
energielabel A-hybrid. Daarom krijgt deze Civic een BPM-vrijstelling
van 6.400 euro, zodat de catalogusprijs van de hightech sedan begint
bij 24.090 euro. Zakelijke rijders betalen geen 25 procent maar
slechts 14 procent fiscale bijtelling vanwege de milieuprestaties van
de Honda Civic Hybrid.
Tien jaar hybridetechniek
Het verkoopsucces dat zich in heel Europa aftekent, komt op de kop af
tien jaar na het debuut van de eerste hybride Honda: de zeer
gestroomlijnde en innovatieve Insight werd in 1998 voorgesteld.
Honda is niet voor niets de âgroensteâ multinational ter wereld. Al in
1956 was oprichter Soichiro Honda fel gekant tegen de afvalstroom en
hanteerde hij als stelregel: âAlle materialen die de fabriek
binnengaan, mogen er alleen in de vorm van producten weer uitâ. Ter
compensatie van het houtverbruik startte de fabriek ruim dertig jaar
geleden de aanplant van bossen rond de productiecentra. Anno 2008
heeft Honda wereldwijd tal van herbebossingprojecten, niet alleen
bedoeld om houtgebruik te compenseren, maar ook om CO2 uitstoot te
neutraliseren.
Honda mikt op de koppositie in de huidige milieuwedloop: als eerste
autofabrikant wil het merk voldoen aan de nieuwe CO2-emissienorm van
120g/km, die in 2012 ingaat. De hybridetechniek staat daarbij
centraal: in 2009 moet één op de tien verkochte Hondaâs wereldwijd
voorzien zijn van hybrideaandrijving.
De Civic Hybrid is uitgerust met de Integrated Motor Assist (IMA), een
ingenieus hybride aandrijfsysteem dat licht, zeer compact en duurzaam
is. In het motorvliegwiel zit een elektromotor annex dynamo die de
motor ondersteunt als dat nodig is en stroom regenereert tijdens het
afremmen. Vanwege de geavanceerde en praktische techniek is de motor
al dertien keer onderscheiden met een Engine of the Year Award.
Zakensedan
De gecombineerde motor met een vermogen van 115 PK bij 1000 tpm en een
koppel van 170 Nm bij 2500 tpm maken de Civic Hybrid sterker, stiller
en zuiniger. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 4,6 liter per
honderd kilometer.
Een uitmuntende score waardoor de Honda het comfort van een vlotte,
verantwoorde zakensedan combineert met het verbruik van een stadsmini.
Onder meer Rijkswaterstaat, fleetowners en bedrijven die duurzaamheid
centraal stellen nemen de Civic op in hun wagenpark. Ook de
particuliere rijders kiezen steeds meer voor emissiearme en
energiezuinige autoâs.
AutoRai