Senternovem
25-01-2008 | A-label als reclame voor nieuwe kantoorpanden
Een opvallende reclame langs de A15 dezer dagen: op twee nieuwe
bedrijfsverzamelgebouwen prijkt een groot energielabel met de klasse
A. Het pand is ontwikkeld door JC van Kessel Geldermalsen Beheer bv.
Tegelijkertijd haalde de Facilicom Services Group het nieuws dankzij
een A++-rating voor haar nieuwe kantoorpand. Gezien de strenge
bouwnormen is het eigenlijk bijna normaal dat een pand een goede
classificatie behaalt. Waarom dan toch al die aandacht?
Met het geveldoek op de panden wilde Van Kessel de energiezuinigheid
van de gebouwen benadrukken, vertelt de projectmanager van Van Kessel.
"We liften eigenlijk een beetje mee op de grote publiekscampagne om
het label onder de aandacht te brengen. Maar het gaat verder dan dat.
Wij zijn hier al jaren structureel mee bezig. Bij het ontwikkelen,
ontwerpen en bouwen kiezen we bewust voor duurzame oplossingen.
Bijvoorbeeld in de installaties die we gebruiken. Denk hierbij aan
gebouwventilatie door middel van warmteterugwinunits. We hebben dan
ook nauwelijks panden die lager scoren dan de A-klasse."
Mensen prikkelen
"We merken uit de reacties die we krijgen dat het geveldoek echt een
eyecatcher is. Dat moet ook, want we willen mensen ertoe aanzetten om
na te denken over energiezuinigheid. Wij merken echt in de praktijk
dat we mensen moeten wijzen op energieaspecten. De panden aan de A15
bijvoorbeeld grenzen ook aan de Betuwelijn. Klanten vragen ons wel uit
zichzelf naar de geluidsoverlast, maar niet naar de energiezuinigheid.
Daar willen we ook de aandacht op richten."
In de genen
Facilicom Services Group liet uit eigen beweging een EPA-screening
uitvoeren in haar nieuwe hoofdkantoor. Een A++-energielabel was het
resultaat. Als dienstverlener op het gebied van onder meer facility
management wilde de organisatie aantonen dat zij ook op het gebied
energie-efficiency kwaliteit levert. Een EPA-screening omvat meer dan
alleen de technische maatregelen. Martine Geurts, vice
president-directeur van Facilicom: "Het hele proces dat een
organisatie doorloopt, wordt bekeken - vanaf het eerste moment van
agenderen van energiebesparing tot aan de fase van beheer. Het gaat
dus verder dan het installeren van dubbel glas of een innovatief
klimaatbeheersysteem. De adviseur kijkt ook kritisch naar het
draagvlak onder de verschillende organisatieonderdelen en het gedrag
van de medewerkers. Ons label geeft dus aan dat energie-efficiency
echt in de genen van onze organisatie zit.