Rapport
Samenwerking UWV en Belastingdienst
Tussentijdse rapportage
eind december 2007
Januari 2008
1
1 Inhoudsopgave
1 Inhoudsopgave........................................................................................ 2
2 Inleiding................................................................................................. 3
3 Sturing van de loonaangifteketen ............................................................... 3
3.1 Sturing.............................................................................................. 3
3.1 Onafhankelijk oordeel door HEC............................................................. 4
3.2 Normenkader ..................................................................................... 4
4 Voortgang `Werkende' keten per 1 januari 2008............................................ 5
4.1 Resultaten ......................................................................................... 5
4.2 Aandachtspunten ................................................................................ 6
4.3 Controles aan de poort......................................................................... 6
4.4 Gegevensuitvraag 2006-2007................................................................ 7
4.5 Afnemers........................................................................................... 7
5 Prestaties (dagelijkse zorg en monitoring).................................................... 8
5.1 Algemeen .......................................................................................... 8
5.2 Kalenderjaar 2007............................................................................... 8
6 Middellange termijn: stabiele "robuuste" keten ............................................. 9
7 Inrichting Beheerorganisatie ...................................................................... 9
---
2 Inleiding
Vanaf april 2007 is de Tweede Kamer in diverse brieven en in verschillende Algemeen
Overleggen geïnformeerd over de problemen in de Loonaangifteketen. Deze
problemen zijn aanleiding geweest voor een integrale probleemanalyse van het
functioneren van de loonaangifteketen.
Met de brief van 18 september jl. van de minister van SZW, J.P.H. Donner en de
staatssecretaris van Financiën J.C. de Jager, is de Integrale probleemanalyse (IPA)
aangeboden aan de Tweede Kamer. In deze analyse zijn de knelpunten en problemen
binnen de loonaangifteketen in beeld gebracht en zijn een aantal concrete
maatregelen opgenomen om de loonaangifteketen werkend te krijgen.
Met de op 10 december verzonden 7e halfjaarlijkse rapportage over de samenwerking
UWV/ Belastingdienst, is de Tweede kamer geïnformeerd over de stand van zaken
ten aanzien van deze maatregelen. Met de brief van 18 september inzake de
Loonaangifteketen, is de toezegging gedaan om na deze halfjaarlijkse rapportage ook
halverwege januari 2008 een rapportage uit te brengen waarin wordt ingegaan op de
actuele stand van zaken rond de realisatie van de maatregelen zoals benoemd in de
IPA. Met deze tussentijdse rapportage geven wij uitvoering aan deze toezegging.
3 Sturing van de loonaangifteketen
3.1 Sturing
De loonaangifteketen wordt conform het rapport Integrale probleemanalyse in drie
stappen verbeterd. De Ketenmanager werkt (daarbij ondersteund door het
ketenbureau Loonaangifte) momenteel samen met UWV en Belastingdienst aan de
uitvoering van de maatregelen zoals die in de IPA zijn benoemd. Het eerste doel
daarbij is te komen tot een `werkende' keten. Eind 2008 zal getoetst kunnen worden
of deze ook feitelijk is gerealiseerd.
Tegelijkertijd zal in het eerste kwartaal 2008 de visie worden gevormd op
de`robuuste keten´. Bij de ontwikkeling van deze visie komen tevens de
voorwaarden aan de orde voor de realisatie daarvan. Zoals aangegeven in de IPA
zullen UWV en Belastingdienst op basis van deze visie achtereenvolgens de 'stabiele'
keten en de 'robuuste' keten realiseren.
De randvoorwaarden voor de regie op en de uitvoering van de verbetering van de
loonaangifteketen zijn als volgt ingevuld:
· Per 1 oktober 2007 is drs. C. Franke (lid RvB CWI) aangesteld als onafhankelijk
ketenmanager met doorzettingsmacht.
· Het Ketenbureau Loonaangifteketen stuurt onder leiding van de ketenmanager op
het realiseren van de in de IPA benoemde maatregelen door UWV en de
Belastingdienst.
· Het kernteam Loonaangifteketen, samengesteld uit de Raad van Bestuur van UWV
en het management van de Belastingdienst, eindverantwoordelijke managers van
de betrokken dienstonderdelen en de Ketenmanager, is geïnstalleerd en voert
bestuurlijk regie op de loonaangifteketen. Het kernteam komt tweewekelijks
bijeen.
---
· Een tweewekelijkse voortgangsrapportagecyclus aan de voorzitter van het
managementteam Belastingdienst en de voorzitter van de Raad van Bestuur UWV
gericht op de voortgang van de realisatie van de in de IPA benoemde
maatregelen is ingeregeld. De ketenmanager rapporteert tevens maandelijks aan
de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van
Financiën.
· Om de realisatie van de `werkende' keten per 01 januari 2008 te kunnen meten
en bewaken, wordt in de tweewekelijkse en in de maandrapportage de nadruk
gelegd op de cruciale maatregelen, die essentieel zijn om tot een `werkende'
keten te komen.
Daarnaast wordt in de rapportage aandacht geschonken aan:
· de voortgang van de maatregelen ter verbetering van de loonaangifteketen;
· de behaalde successen en actuele zorgpunten;
· de huidige prestaties van de keten (gebaseerd op het volgen van de
zogenoemde top - 100 van inhoudingsplichtigen).
· Een netwerkplanning, gebaseerd op de in de IPA benoemde maatregelen, geeft
inzicht in de planning, voortgang en samenhang van de maatregelen, op basis
waarvan tijdig kan worden bijgestuurd.
3.1
Onafhankelijk oordeel door HEC
In de afgelopen maanden heeft HEC op verzoek van Minister en Staatssecretaris een
oordeel gegeven over de voortgangsrapportage en de netwerkplanning.
HEC heeft aangegeven dat de uitgebrachte rapportages aanzienlijk zijn verbeterd en
een juist, volledig en actueel beeld geven van de stand van zaken.
Ten aanzien van de netwerkplanning heeft HEC aangegeven zich te kunnen vinden in
de prioritering van de maatregelen, maar, vindt HEC, dat de onderlinge samenhang
en de afhankelijkheden op het kritische pad beter zichtbaar gemaakt moeten worden
zodat beter kan worden gestuurd op de realisatie van de werkende keten per 1
januari 2008. Er zijn maatregelen genomen om de voortgangsrapportage aan het
kernteam op deze punten te verbeteren.
3.2
Normenkader
Het normenkader geeft richting aan en stelt de kaders voor de sturing- en
verantwoordingsinformatie over de robuuste loonaangifteketen. Het normenkader is
gebaseerd op de relevante wet - en regelgeving.
De Minister en Staatssecretaris hebben de 2e Kamer op 21 december 2007 in een
brief geïnformeerd over het normenkader en de implementatie daarvan in 2008.
In deze brief wordt uiteengezet waarom de ketenmanager het op dit moment nog
niet mogelijk acht om tot een normenkader voor de robuuste keten te komen. Wel
merkt hij op dat het mogelijk is om vóór 1 mei 2008 normen vast te stellen aan de
hand waarvan eind 2008 bepaald kan worden of de werkende keten in 2008 is
gerealiseerd.
---
4 Voortgang `Werkende' keten per 1 januari 2008
Hieronder is een overzicht opgenomen van de ontwikkelingen van de IPA
maatregelen voor zover die zich hebben voorgedaan na het uitbrengen van de
zevende halfjaarlijkse rapportage d.d. 10 december 2007.
Op basis van de voortgang van de maatregelen voor de werkende keten en de
huidige stand van de loonaangifteketen is de ketenmanager (nog steeds) van mening
dat de werkende keten per 1 januari 2008 haalbaar is. Een definitief oordeel over de
werkende keten kan, zoals in de IPA aangegeven, eerst worden gegeven tegen het
einde van 2008.
4.1 Resultaten
In de zevende halfjaarrapportage is reeds een aantal behaalde resultaten benoemd.
In aanvulling daarop zijn in november en december nog de volgende resultaten
behaald:
Controle loonheffingennummer en sectorcode
Het proces van toekenning van een loonheffingennummer aan nieuwe
inhoudingsplichtigen is verbeterd. De doelstelling, de nieuwe inhoudingsplichtigen
binnen vijf werkdagen een loonheffingennummer toe te kennen wordt met een
gemiddelde van 4,8 werkdagen gerealiseerd.
Er zijn controles ingericht op juistheid van de sectorcode bij binnenkomst van de
loonaangifte. Deze codering is van belang voor de juistheid van de
premieberekening en de afdracht aan de Fondsen. Vanaf januari 2008 worden de
geconstateerde verschillen structureel en aansluitend op het betreffende
aangiftetijdvak teruggekoppeld aan de inhoudingsplichtigen.
Vaststelling gedifferentieerde premie voor de WGA
De beschikkingen gedifferentieerde premies WAO/WGA 2008 (598.000) zijn tijdig
(vóór 15 december 2007) afgegeven. Het aantal gevallen waarin een voorlopige
beschikking op basis van het huidige premiepercentage moest worden afgegeven
is significant gedaald van 70.000 over 2007 naar ca. 15.000 over 2008. Daardoor
zullen in 2008 ook evenredig minder correcties nodig zijn.
Terugkoppeling fouten naar werkgevers
In de voorgaande halfjaarlijkse rapportage is aangegeven dat vanaf de maand
september over elk tijdvak wordt teruggekoppeld en dat vanaf 2008 de controles
verder zouden worden uitgebreid. De terugkoppelingen hebben geleid tot een
merkbare verbetering van de aangiften. Besloten is de terugkoppeling van fouten
vanaf aangiftetijdvak oktober met een zo volledig mogelijke controleset uit te
voeren. Dit is succesvol verlopen. Met de uitgebreide controleset van 56 controles
zijn bij 92% van de aangiftes geen fouten geconstateerd. In 8% is er sprake
geweest van een of meer fouten in de nominatieve gegevens van de aangifte.
De ketenmanager is op basis van de huidige stand van zaken nog steeds positief in
zijn oordeel over de haalbaarheid van een werkende keten per 1 januari 2008.
---
4.2 Aandachtspunten
Realisatie ontvangst cumulatieve loongegevens 2006
In een beperkt aantal gevallen is niet onderkend dat de uitgevraagde cumulatieve
loongegevens over 2006 dubbel door inhoudingsplichtigen zijn aangeleverd.
Dit heeft onder meer gevolgen gehad voor het proces rond de Evenredige
Bijdrage Verrekening (EBV). De inhoudingsplichtigen, die een beschikking hebben
ontvangen en bij wie is vastgesteld dat er inkomens dubbel zijn verwerkt, zijn
inmiddels schriftelijk geïnformeerd. Ook de betrokken werknemers hebben
hierover bericht ontvangen.
Verwerking van de teruggaaf inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
Inhoudingsplichtigen zijn in maart 2007 geïnformeerd over de manier waarop zij
de teruggaaf van de teveel ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
dienen te verwerken. Er zijn inhoudingsplichtigen waarbij het niet is gelukt hun
systeem zo aan te passen dat dit ook negatieve loonboekingen kan verwerken.
Om deze Inhoudingsplichtigen een handreiking te bieden, is besloten hen
tegemoet te komen en een uitzondering toe te staan op de volgens de wet
voorgeschreven werkwijze.
Aan alle Inhoudingsplichtigen die gebruik maken van een systeem dat geen
negatief loon kan verwerken, wordt toegestaan dat zij de teruggave niet
verwerken in het fiscaal loon. Zij mogen de volledige teruggave van de
Belastingdienst netto uitbetalen aan de desbetreffende werknemers. Daardoor is
er ook geen aanpassing van de jaaropgaaf 2007 nodig. Omdat de desbetreffende
werknemers de volledige teruggaaf ontvangen, worden zij geacht volledig
gecompenseerd te zijn. Deze tegemoetkoming geldt alleen voor de teruggaven
van te veel ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW over 2006.
Overeenkomstig de wens van het bedrijfsleven is besloten dat
Inhoudingsplichtigen er voor kunnen kiezen om kleine teruggaven van te veel
ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (en het werknemersdeel WW-
premie) niet te verwerken. Het gaat om teruggaven van ten hoogste 13 euro per
werknemer per inhoudingsplichtige.
De Belastingdienst zal in die gevallen geen correctieverplichting opleggen.
Voor de teruggaven voor 2007 en 2008 wordt momenteel de mogelijkheid
onderzocht om een doelmatigheidsgrens in te bouwen. We maken
Inhoudingsplichtigen er op attent dat zij de werknemers die het betreft, hierover
zullen informeren.
De Tweede Kamer wordt medio januari 2008 nog nader geïnformeerd over deze
aanpak.
4.3 Controles aan de poort.
· Validatietestservice
Zoals ook in de voorgaande halfjaarlijkse rapportage is aangegeven, zal de
Belastingdienst met ingang van 1 januari 2008 alle bij de belastingdienst
binnenkomende aangiftegegevens strikt controleren of ze voldoen aan de
specificaties. Om de aanleveraars in staat te stellen zich hierop voor te bereiden
is door de Belastingdienst een service aangeboden om de software te laten testen
Gebleken is dat alle leveranciers van salarissoftware waarvan is vastgesteld dat
de aangiften meer dan gemiddeld tot uitval hebben geleid, gebruik hebben
gemaakt van deze testfaciliteit. De kans dat onjuiste gegevens in de
polisadministratie worden opgenomen neemt door het toepassen van de strikte
controle aanzienlijk af.
---
Uit marktonderzoek blijkt verder dat het inbouwen van de controles door vrijwel
alle softwareontwikkelaars (SWO's) plaatsvindt. De ervaringen met de
aanlevering van de loonaangifte over het eerste tijdvak van 2008 zullen moeten
uitwijzen of en in welke mate problemen ontstaan door het hanteren van strikte
controles ("weigeringen aan de poort").
· Apart loket voor vragen over de loonaangifte
Inhoudingsplichtigen kunnen zich tot de BelastingTelefoon wenden met vragen
over de controles op nominatieve gegevens en de validatietestservice.
Softwareleveranciers kunnen hun vragen over de loonaangifte stellen bij een
apart loket en worden bediend door een eigen accountmanager.
Voor grote inhoudingsplichtigen wordt eveneens een accountfunctie ingeregeld.
Naar verwachting zal deze faciliteit vanaf medio februari zijn ingericht.
4.4 Gegevensuitvraag 2006-2007
Gegevens 2006
Per eind december 2007 is ongeveer 99% van de over 2006 uitgevraagde
loongegevens aangeleverd. De ca 14.000 inhoudingsplichtigen die nog niet
hebben aangeleverd zijn 21 december 2007 schriftelijk verzocht alsnog te
reageren vóór 9 januari 2008, dan wel aan te geven waarom aanlevering
redelijkerwijs niet mogelijk of nodig is.
Gegevens 2007
Een eerste schatting uit onderzoek bij UWV en de Belastingdienst wijst uit dat het
aantal uitvragingen van jaarloongegevens over 2007 in elk geval lager zal zijn
dan over 2006 (2006:108.000). Nadere analyses vinden nog plaats. In de loop
van februari 2008 is het aantal uit te vragen inhoudingsplichtigen bekend.
4.5 Afnemers
· Informatie aan afnemer Centraal Bureau Statistieken (CBS)
CBS heeft aangegeven uit de voeten te kunnen met de huidige leveringen vanuit
de keten. Een definitief oordeel kan pas worden gegeven als er sprake is van een
stabiele loonaangifteketen, en de leverbetrouwbaarheid aan het CBS, met name
actualiteit en volledigheid, geborgd zijn.
· Informatie aan afnemer Pensioenfonds Horeca & Catering (PH&C)
De uitkomst van het PH&C onderzoek naar de kwaliteit van gegevensaanlevering
over 2006 door de keten is afgerond. Conclusie is dat voor ongeveer driekwart
van de aangesloten werkgevers een zeer geringe afwijking bestaat tussen
voorschot en eindafrekening. Dit is door PH&C als positief ervaren.
· Informatie aan Gemeentelijke Sociale Diensten
UWV levert gegevens aan ten behoeve van samenloopsignalering door de
Gemeentelijke Sociale Diensten. De gewenste actualiteit van de levering wordt
steeds beter. Er zijn maatregelen getroffen om vanaf 2008 conform de
actualiteitseisen te leveren.
· Informatie aan afnemer Informatie beheergroep (IBG)
De Belastingdienst heeft de jaarloongegevens 2006 ter beschikking gesteld aan de
Informatie Beheer Groep (IBG). IBG heeft aangegeven dat deze gegevens aan hun
eisen voor verdere verwerking voldoen.
---
5 Prestaties (dagelijkse zorg en monitoring)
5.1 Algemeen
Doelstelling van dagelijkse zorg en monitoring is de tijdige, juiste en volledige
verwerking van de gegevensstromen in de gehele loonaangifteketen binnen en
tussen de Belastingdienst en het UWV te kunnen bewaken en daarop te kunnen
sturen. Door het bewaken van de werking van de keten, worden ook effecten van
maatregelen uit de IPA zichtbaar.
5.2 Kalenderjaar 2007
Voor het kalenderjaar 2007 zijn de aangiften van de eerder genoemde top 100 van
inhoudingsplichtigen door de hele keten gevolgd van ontvangst en doorgifte van de
aangiften door de Belastingdienst tot ontvangst en verwerkbaarheid van de aangiften
door UWV en opname van de gegevens in de polisadministratie. Bij uitval of
stagnatie in de verwerking, worden maatregelen genomen om dat op te lossen.
Ontvangstcijfers (%) tm week 1 2008
Tijdvak 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
2007
Verwerkbaar 75% 88 99 100 100 100 98 94 93 93% 80% 25% 2%
% % % % % % % %
Uitval 23% 9% 0% 0% 0% 0% 0% 1% 1% 2% 1% 1% 0%
Niet ontvangen 3% 3% 1% 0% 0% 0% 2% 5% 6% 5% 19% 74% 98%
Bovenstaand overzicht geeft een overzicht van de stand van de verwerkbaarheid van
de loonaangiften van de top 100 van inhoudingsplichtigen tot en met week 1/2008.
`Verwerkbaar' wil zeggen: het percentage van de inhoudingsplichtigen waarvan de
aangiften zijn ontvangen en na verdere verwerking opgenomen kunnen worden in de
polisadministratie. `Uitval' geeft het percentage aan van de inhoudingsplichtigen die
niet verwerkt kunnen worden omdat een of meerdere aangiften niet compleet over
het koppelvlak tussen de Belastingdienst en UWV zijn verzonden. `Niet ontvangen' is
het percentage van de inhoudingsplichtigen waarvan in het geheel geen aangiften
zijn ontvangen.
Uit dit overzicht blijkt de verbetering die (met terugwerkende kracht!) is opgetreden
in het proces tussen Belastingdienst en UWV. De eerste maanden van 2007 was het
gemiddelde uitvalpercentage nog ruim 40%. Inmiddels is dit voor het grootste deel
van 2007 teruggebracht tot nagenoeg nihil.
Ook het doorvoeren van een aantal software aanpassingen, en het wegwerken van
achterstanden veroorzaakt door die softwarefouten, heeft een aanzienlijke toename
veroorzaakt in het aantal loonaangifteberichten dat succesvol is overgedragen op het
koppelvlak tussen de Belastingdienst en UWV.
Met ingang van januari 2008 zal de monitoring verder worden uitgebreid.
In de volgende halfjaarlijkse rapportage wordt daar aandacht aan besteed.
---
6 Middellange termijn: stabiele "robuuste" keten
In de aanbiedingsbrief bij de IPA aan de Tweede Kamer van 18 september 2007,
hebben bewindslieden aangegeven dat er, zo mogelijk, met deze tussentijdse
rapportage meer duidelijkheid gegeven kan worden over de planning van zowel de
stabiele als de robuuste keten.
Het Ketenbureau werkt daarom, in samenwerking met de uitvoerende organisaties en
andere betrokken partijen in de keten, onder regie van de Ketenmanager, aan de
totstandkoming van de visie op de `robuuste' keten. Aan het einde van het eerste
kwartaal 2008 zal deze zijn beslag krijgen.
De scope van de opdracht is als volgt gedefinieerd:
"Het projectresultaat zal bestaan uit scenario's voor de toekomstige inrichting van de
loonaangifteketen. Hierbij worden alternatieven voor de loonketen beschreven. Deze
scenario's maken het mogelijk een keuze te maken voor de verdere verbeteringen
die na de fase `werkende keten' moeten leiden tot een stabiele en robuuste keten.
Het definitieve beeld van de robuuste keten zal eerst ontstaan na het maken van
politieke keuzes."
De uitkomst van het onderzoek naar de robuuste keten wordt in mei 2008
aangeboden aan de minister. De uitkomst van deze analyse is tevens een
voorwaarde voor de planning van de stabiele keten.
De binnen de stabiele keten te realiseren oplossingen met een permanent karakter
moeten immers aansluiten op de toekomstige inrichting van de robuuste keten.
7 Inrichting Beheerorganisatie
Management van UWV en Belastingdienst betrokken bij de loonaangifteketen hebben
onder regie van de ketenmanager gezamenlijk de eerste stappen gezet om te komen
tot een betere besturing en beheersing van de loonaangifteketen. Eind januari 2008
wordt daar een rapport over uitgebracht. In de volgende halfjaarlijkse rapportage zal
daar nader op in worden gegaan.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid