Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Winkeliers dubbel getroffen

Mogelijke recessie in V.S. en toename online aankopen raken winkelier

Amsterdam, 28 januari 2008 - Terwijl consumenten op korte termijn wellicht minder te besteden zullen hebben, groeien de online-aankopen naar een recordhoogte. Onvermijdelijk zullen de aankopen bij de oude vertrouwde winkeliers gaan afnemen. Dit verwacht Thomas Joosten, directeur van M4N. Vooral reisbureaus en telecomwinkels krijgen het zwaar te verduren.

Consumenten kopen steeds vaker online. Producten en prijzen zijn beter te vergelijken dan in fysieke winkels en je vindt altijd wat je nodig hebt. De omzet van Nederlandse webwinkels is het afgelopen jaar met 35 procent gestegen. De webwinkels zetten in 2007 circa 3,8 miljard euro om. De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie verwacht dat dit cijfer in 2008 tussen de 4,5 en 5 miljard euro uitkomt.

In de V.S. zijn de online-aankopen afgelopen jaar met 18 procent toegenomen. In 2006 was er nog sprake van een stijging van 26 procent. Reden voor de tegenvallende cijfers zijn de problemen rond hypotheekbanken, de dalende waarde van de huizen, hogere benzine- en voedselkosten en een onzekere aandelenmarkt. Desalniettemin staat de toename van online aankopen niet in verhouding met de groei van het algehele uitgavenpatroon. De stijging is nog steeds enorm.

Thomas Joosten ziet het somber in voor de winkeliers in Nederland. "In Europa lopen Nederlanders voorop op het gebied van internetgebruik. De online-aankopen stijgen snel en dat betekent een verschuiving van uitgave in de winkelstraat naar online. Geld kan helaas maar één keer uitgegeven worden, dus alles wat online wordt aangekocht, zal verlies betekenen voor de winkeliers."

Veel reisbureaus hebben door de groei van online-aankopen al vestigingen moeten sluiten. "Het blijkt dat mensen tijdens een recessie als eerste beknibbelen op vakanties. Samen met de stijging van via internet geboekte reizen, zal de shake-out van de reisbureaus in de winkelstraat verder doorzetten", voorspelt Joosten. Hij denkt ook dat "Waarschijnlijk deze keer vooral de telecomwinkels in de winkelstraat aan de beurt zijn aangezien mobiele telefoons vervangen worden en dat doen mensen al veel makkelijker via internet."

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website-eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten

Voor meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Maartje van Oeveren
020 421 0565
maartje@l-dj.nl

M4N
Thomas Joosten
020 468 32 54
thomas.joosten@m4n.nl