Multikabel
Kinderconsument en Multikabel lanceren Pimpjefoon!
28-01-2008
Eerste landelijke campagne voor basisschoolkinderen over verantwoord mobiel
bellen van start
Stichting de Kinderconsument heeft vanmorgen in samenwerking met
Multikabel de landelijke campagne Pimpjefoon! gelanceerd. Dit is het
eerste initiatief om basisschoolkinderen van 9 tot en met 12 jaar te
leren hoe ze verantwoord kunnen omgaan met hun mobiele telefoon. Als
startsein heeft burgemeester Gerrit Westerink van de gemeente Schagen
(NH) het eerste Pimpjefoon! lespakket uitgereikt aan de 12-jarige
Lara, leerlinge uit groep 8 van de Openbare Basisschool Juliana.
Stichting De Kinderconsument en Multikabel hebben de campagne
ontwikkeld omdat het aantal basisschoolkinderen met een mobiele
telefoon enorm toeneemt. Op dit moment heeft al 70 procent van de
kinderen op hun tiende jaar een eigen mobieltje en zelfs 95 procent
van de kinderen in het voortgezet onderwijs. De Kinderconsument en
Multikabel vinden het de hoogste tijd om kinderen voor te lichten over
het gebruik van mobiele telefoons. Want wat doe je als je geld moet
betalen voor ringtones? Of wat doe je als je opeens wordt lastig
gevallen met sms'jes? Op deze en vele andere vragen geeft het
Pimpjefoon! lespakket antwoord.
Zelf aan de slag
Het lespakket Pimpjefoon! is speciaal gericht op kinderen in de
leeftijd van 9 tot en met 12 jaar en maakt hen op een leuke en
creatieve manier bewust van de voor- en nadelen van het gebruik van
een mobiele telefoon. In twee lessen van elk een uur lang gaan de
kinderen vooral zelf aan de slag. Zo zitten er bijvoorbeeld een quiz,
interviews en het ontwerpen van een `mobieltje van de toekomst' in het
lespakket. "Het materiaal ziet er mooi uit en voor de leerlingen is
dit erg betekenisvol," zegt Juf Neomi van groep 7 van de Openbare
Basisschool Juliana. "We vinden het hartstikke leuk om deze lessen bij
ons op school te doen en de kinderen zijn er ook erg enthousiast
over."
Nico Rijkhoff van Multikabel: "Als bedrijf dat media- en
communicatiediensten levert, nemen wij door middel van het steunen van
deze campagne een stukje verantwoordelijkheid. Wij vinden het
belangrijk dat de jeugd tijdig wordt geïnformeerd over het gebruik van
mobiele telefoons. Het is voor kinderen tegenwoordig de normaalste
zaak van de wereld om met een mobieltje te bellen. Bovendien bieden
mobieltjes steeds meer mogelijkheden en kinderen maken daar, naast
Internet en televisie, veelvuldig gebruik van. Het is dan ook goed dat
ze te weten hoe ze daar verantwoord en veilig mee om moeten gaan."
Speciale website
Scholen kunnen het lespakket bestellen via de speciale website
www.pimpjefoon.nl. Verder staat er op de site een speciaal voor deze
leeftijdsgroep ontwikkelde Kidszz Quiz en is er voor ouders en
leerkrachten meer informatie te vinden over de campagne en het
lespakket.