Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


NAAST MINIMUMDIENST OOK CORRECTE INFORMATIE BIJ STAKINGEN

Stiptheid spoor niet alleen in Brussel slecht

Topman Jannie Haeck van de NMBS-Holding wijt de gebrekkige stiptheid aan de oververzadiging van het spoorwegnet. Dit is slechts gedeeltelijk waar, aldus de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB). Wel ondersteunen de reizigers Haeck's pleidooi voor correcte informatie bij stakingen.

Een belangrijk deel van de vertragingen is inderdaad een gevolg van het groot aantal treinen dat door de Brusselse Noordzuidverbinding rijdt. Dit mag echter geen alibi zijn om minder treinen naar Brussel te laten sporen. De BTTB vraagt dan ook dat er werk gemaakt wordt van dit probleem. Elders op het net zijn er echter ook vertragingen die niets met de Noordzuidverbinding te maken hebben.

De BTTB verwelkomt wel de discussie die over de minimumdienst op gang komt. De gebruikers volgen het idee van de spoorbaas dat correcte informatie over stakingen essentieel is. Kranten en internetfora maakten enkele dagen op voorhand al melding van de staking van de Luikse treinbegeleiders op vrijdag 25 januari. De NMBS zweeg echter in alle talen en liet zo de treingebruikers in het ongewisse. Bij de zaterdagstakingen in december gold de facto een minimumdienst, alleen wist niemand welke treinen wel of niet zouden rijden. Dit moet dringend veranderen, aldus de BTTB. De Franse spoorwegen (SNCF) maken één tot twee dagen vóór de staking bekend welke treinen wel en niet zullen rijden. De overlast blijft, maar de klant weet tenminste waar hij aan toe is. De BTTB roept de NMBS en Minister Vervotte dan ook op dringend werk te maken van een minimumdienst, een informatieplicht, én een deontologische code voor stakingen.

terug 28/01/08