Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
NAAST MINIMUMDIENST OOK CORRECTE INFORMATIE BIJ STAKINGEN
Stiptheid spoor niet alleen in Brussel slecht
Topman Jannie Haeck van de NMBS-Holding wijt de gebrekkige stiptheid
aan de oververzadiging van het spoorwegnet. Dit is slechts
gedeeltelijk waar, aldus de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
(BTTB). Wel ondersteunen de reizigers Haeck's pleidooi voor correcte
informatie bij stakingen.
Een belangrijk deel van de vertragingen is inderdaad een gevolg van
het groot aantal treinen dat door de Brusselse Noordzuidverbinding
rijdt. Dit mag echter geen alibi zijn om minder treinen naar Brussel
te laten sporen. De BTTB vraagt dan ook dat er werk gemaakt wordt van
dit probleem. Elders op het net zijn er echter ook vertragingen die
niets met de Noordzuidverbinding te maken hebben.
De BTTB verwelkomt wel de discussie die over de minimumdienst op gang
komt. De gebruikers volgen het idee van de spoorbaas dat correcte
informatie over stakingen essentieel is. Kranten en internetfora
maakten enkele dagen op voorhand al melding van de staking van de
Luikse treinbegeleiders op vrijdag 25 januari. De NMBS zweeg echter in
alle talen en liet zo de treingebruikers in het ongewisse. Bij de
zaterdagstakingen in december gold de facto een minimumdienst, alleen
wist niemand welke treinen wel of niet zouden rijden. Dit moet
dringend veranderen, aldus de BTTB. De Franse spoorwegen (SNCF) maken
één tot twee dagen vóór de staking bekend welke treinen wel en niet
zullen rijden. De overlast blijft, maar de klant weet tenminste waar
hij aan toe is. De BTTB roept de NMBS en Minister Vervotte dan ook op
dringend werk te maken van een minimumdienst, een informatieplicht, én
een deontologische code voor stakingen.
terug
28/01/08