Perstekst
Jan Cornelisz. Vermeyen
Twee panelen, één tweeluik?
29.01.08 - 30.05.08
Tussen ongeveer 1450 en 1550 floreerde in de Nederlanden een aparte
vorm van schilderkunst: de diptiek, ofwel tweeluik. Zo'n kunstwerk
bestaat uit twee beschilderde panelen die met scharnieren aan elkaar
vastzitten en gesloten kunnen worden als een boek. In 2006/07 werd
over Vroeg Nederlandse diptieken een grote overzichtstentoonstelling
gehouden in Washington en Antwerpen. Eén van de getoonde tweeluiken
werd geschilderd door Jan Cornelisz. Vermeyen en toont links de Luikse
kardinaal Érard de la Marck en rechts de Heilige Familie. Het is
echter tot op heden niet zeker dat beide schilderijen daadwerkelijk
ooit een tweeluik hebben gevormd. Aanleiding om beide panelen
technisch en kunsthistorisch grondig te onderzoeken en restaureren in
het Bonnefantenmuseum.De cruciale vragen waren natuurlijk óf de beide
panelen inderdaad bij elkaar horen en waar ze zich oorspronkelijk
bevonden hebben. In het Bonnefantenmuseum worden de beide panelen
vergezeld door 6 prenten van Vermeyen en een latere kopie van de
Kardinaal uit Luik. Ook worden de resultaten van het technisch
onderzoek en de restauratie uitgebreid gepresenteerd. De
tentoonstelling en de begeleidende publicatie zijn in samenwerking met
het Frans Hals Museum gerealiseerd.
Beeldmateriaal
lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen
het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te
ontvangen!
© Jan Cornelisz. Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam © Jan Cornelisz.
Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam
Rijksmuseum Amsterdam
© Jan Cornelisz. Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam © Jan Cornelisz.
Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam
Rijksmuseum Amsterdam
© Jan Cornelisz. Vermeyen Frans Hals Museum © Jan Cornelisz. Vermeyen
Frans Hals Museum
ICN in bruikleen aan Frans Halsmuseum Haarlem
Bonnefanten Museum Maastricht