Bonnefanten Museum Maastricht

Perstekst

Jan Cornelisz. Vermeyen
Twee panelen, één tweeluik?

29.01.08 - 30.05.08

Tussen ongeveer 1450 en 1550 floreerde in de Nederlanden een aparte vorm van schilderkunst: de diptiek, ofwel tweeluik. Zo'n kunstwerk bestaat uit twee beschilderde panelen die met scharnieren aan elkaar vastzitten en gesloten kunnen worden als een boek. In 2006/07 werd over Vroeg Nederlandse diptieken een grote overzichtstentoonstelling gehouden in Washington en Antwerpen. Eén van de getoonde tweeluiken werd geschilderd door Jan Cornelisz. Vermeyen en toont links de Luikse kardinaal Érard de la Marck en rechts de Heilige Familie. Het is echter tot op heden niet zeker dat beide schilderijen daadwerkelijk ooit een tweeluik hebben gevormd. Aanleiding om beide panelen technisch en kunsthistorisch grondig te onderzoeken en restaureren in het Bonnefantenmuseum.De cruciale vragen waren natuurlijk óf de beide panelen inderdaad bij elkaar horen en waar ze zich oorspronkelijk bevonden hebben. In het Bonnefantenmuseum worden de beide panelen vergezeld door 6 prenten van Vermeyen en een latere kopie van de Kardinaal uit Luik. Ook worden de resultaten van het technisch onderzoek en de restauratie uitgebreid gepresenteerd. De tentoonstelling en de begeleidende publicatie zijn in samenwerking met het Frans Hals Museum gerealiseerd.

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!
© Jan Cornelisz. Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam © Jan Cornelisz. Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam

Rijksmuseum Amsterdam
© Jan Cornelisz. Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam © Jan Cornelisz. Vermeyen Rijkmuseum Amsterdam

Rijksmuseum Amsterdam
© Jan Cornelisz. Vermeyen Frans Hals Museum © Jan Cornelisz. Vermeyen Frans Hals Museum

ICN in bruikleen aan Frans Halsmuseum Haarlem