Siemens

Persbericht

0801.014

Den Haag, maandag 28 januari 2008

Siemens verhoogt betrouwbaarheid stroomvoorziening voor aandrijvingen van offshore-boorplatforms

Als onderdeel van een volledige renovatie voorziet Siemens Energy twee boorplatforms van Transocean (de grootste offshore-booronderneming uit Houston, Texas) van een uiterst betrouwbare stroomvoorziening met een hoge beschikbaarheid. Het nieuwe systeem op basis van de gelijkstroomkoppeling Siplink vervangt de huidige stroomvoorziening van de aandrijvingen van de boorplatforms. De Siemens-oplossing verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de aandrijfeenheden, maar bespaart ook 30% op de brandstofkosten voor de dieselgeneratoren, waardoor tevens de uitstoot van CO2 afneemt. Bovendien zijn de onderhoudskosten van de generatoren lager, omdat ze
- aangestuurd via een uitvalzekere energiebus - op een duidelijk beter werkpunt functioneren.

Offshore-boorplatforms en boorschepen hebben een betrouwbare stroomvoorziening voor hun elektrische aandrijvingen nodig. Om hun taak te kunnen uitvoeren, manoeuvreren tot wel acht zogeheten thrustermotoren het boorplatform exact op hun plek, waarbij men niet alleen rekening moet houden met de wind en de zeegang, maar ook met het draaimoment van de booraandrijving. Als in dergelijke omstandigheden de stroom uitvalt, kan de boorpijp in zeer korte tijd afbreken, waarbij de reparatiekosten in de miljoenen lopen. Om de beschikbaarheid van de stroomvoorziening voor de thrusteraandrijvingen van de boorplatforms Sedco 702 en Sedco 706 van Transocean te verhogen en daarmee de exploitatiekosten te verlagen, gaf de offshore drilling company Siemens de opdracht voor de ontwikkeling van een nieuw stroomvoorzieningssysteem.

Siemens ontwikkelde voor beide boorplatforms een oplossing op basis van Siplink (Siemens Multifunctional Power Link), een flexibele gelijkspanningsnetkoppeling, waarbij twee omvormers door een gelijkspanningskoppeling met elkaar zijn verbonden en beide op twee onafhankelijke stroomnetten zijn aangesloten. Op deze manier vormt Siplink via de gelijkspanningskoppeling de verbinding tussen beide 11-kV-middenspanningsdeelnetten van de boorplatforms. Als in één van beide netwerken een storing optreedt, zorgt de gelijkstroomkoppeling ervoor, dat hij de aandrijvingen uit het andere 11-kV-Net van energie voorziet. De energiebehoefte van beide middenspanningsnetten wordt tijdens alle bedrijfsomstandigheden voortdurend gemeten, waarbij de loadflow automatisch wordt geoptimaliseerd. Een Fail Safe Energy bus (FSE) verzorgt dit voor elk van beide gelijkstroomnetten.

Trad er bij vorige stroomvoorziening van de thrusters een storing op, dan vielen alle aandrijvingen in het betreffende 11-kV-deelnetwerk uit. Vanwege de hoge inschakelstromen van de omvormers kan men de motoren niet gelijktijdig inschakelen, maar alleen na elkaar. Als dit te lang duurt, kan het boorplatform afdrijven. Bij het nieuwe systeem blijven dankzij de besturing via de FSE-bus ook bij uitval van een van beide 11-kV-deelnetten alle aandrijvingen in werking.

De stroomvoorziening van de aandrijvingen met Siplink zorgt bovendien voor aanzienlijke besparing op brandstof en dus ook voor een reductie in CO2-emissie. Er kan tot 30 procent brandstof worden bespaard, omdat de dieselgeneratoren die de energie aan de beide netten leveren, met een duidelijk hoger rendement functioneren. Met het Siplink-systeem volstaat bij rustige zeegang per net slechts één dieselgenerator, terwijl er vroeger steeds twee parallel werden gebruikt. Alleen bij ruwe zee of hogere eisen worden de andere generatoren bijgeschakeld. In de oude situatie verzorgden drie dieselgeneratoren in elk deelnet de thrustermotoren van stroom. Vanwege de noodzakelijke redundantie moest men toen altijd twee generatoren tegelijk gebruiken, ook als hun vermogen helemaal niet nodig was.
Nog een belangrijk voordeel van Siplink: de onderhoudskosten van de dieselaggregaten zijn aanzienlijk lager, omdat deze veel efficiënter worden gebruikt en niet meer in deellast, wat veel slijtage veroorzaakt.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325, E-mail: bernard.bos@siemens.com Digital beeldmateriaal is hier te downloaden.