Persbericht
0801.014
Den Haag, maandag 28 januari 2008
Siemens verhoogt betrouwbaarheid stroomvoorziening voor aandrijvingen
van offshore-boorplatforms
Als onderdeel van een volledige renovatie voorziet Siemens Energy twee
boorplatforms van Transocean (de grootste offshore-booronderneming uit
Houston, Texas) van een uiterst betrouwbare stroomvoorziening met een
hoge beschikbaarheid. Het nieuwe systeem op basis van de
gelijkstroomkoppeling Siplink vervangt de huidige stroomvoorziening
van de aandrijvingen van de boorplatforms. De Siemens-oplossing
verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de
aandrijfeenheden, maar bespaart ook 30% op de brandstofkosten voor de
dieselgeneratoren, waardoor tevens de uitstoot van CO2 afneemt.
Bovendien zijn de onderhoudskosten van de generatoren lager, omdat ze
- aangestuurd via een uitvalzekere energiebus - op een duidelijk beter
werkpunt functioneren.
Offshore-boorplatforms en boorschepen hebben een betrouwbare
stroomvoorziening voor hun elektrische aandrijvingen nodig. Om hun
taak te kunnen uitvoeren, manoeuvreren tot wel acht zogeheten
thrustermotoren het boorplatform exact op hun plek, waarbij men niet
alleen rekening moet houden met de wind en de zeegang, maar ook met
het draaimoment van de booraandrijving. Als in dergelijke
omstandigheden de stroom uitvalt, kan de boorpijp in zeer korte tijd
afbreken, waarbij de reparatiekosten in de miljoenen lopen. Om de
beschikbaarheid van de stroomvoorziening voor de thrusteraandrijvingen
van de boorplatforms Sedco 702 en Sedco 706 van Transocean te verhogen
en daarmee de exploitatiekosten te verlagen, gaf de offshore drilling
company Siemens de opdracht voor de ontwikkeling van een nieuw
stroomvoorzieningssysteem.
Siemens ontwikkelde voor beide boorplatforms een oplossing op basis
van Siplink (Siemens Multifunctional Power Link), een flexibele
gelijkspanningsnetkoppeling, waarbij twee omvormers door een
gelijkspanningskoppeling met elkaar zijn verbonden en beide op twee
onafhankelijke stroomnetten zijn aangesloten. Op deze manier vormt
Siplink via de gelijkspanningskoppeling de verbinding tussen beide
11-kV-middenspanningsdeelnetten van de boorplatforms. Als in één van
beide netwerken een storing optreedt, zorgt de gelijkstroomkoppeling
ervoor, dat hij de aandrijvingen uit het andere 11-kV-Net van energie
voorziet. De energiebehoefte van beide middenspanningsnetten wordt
tijdens alle bedrijfsomstandigheden voortdurend gemeten, waarbij de
loadflow automatisch wordt geoptimaliseerd. Een Fail Safe Energy bus
(FSE) verzorgt dit voor elk van beide gelijkstroomnetten.
Trad er bij vorige stroomvoorziening van de thrusters een storing op,
dan vielen alle aandrijvingen in het betreffende 11-kV-deelnetwerk
uit. Vanwege de hoge inschakelstromen van de omvormers kan men de
motoren niet gelijktijdig inschakelen, maar alleen na elkaar. Als dit
te lang duurt, kan het boorplatform afdrijven. Bij het nieuwe systeem
blijven dankzij de besturing via de FSE-bus ook bij uitval van een van
beide 11-kV-deelnetten alle aandrijvingen in werking.
De stroomvoorziening van de aandrijvingen met Siplink zorgt bovendien
voor aanzienlijke besparing op brandstof en dus ook voor een reductie
in CO2-emissie. Er kan tot 30 procent brandstof worden bespaard, omdat
de dieselgeneratoren die de energie aan de beide netten leveren, met
een duidelijk hoger rendement functioneren. Met het Siplink-systeem
volstaat bij rustige zeegang per net slechts één dieselgenerator,
terwijl er vroeger steeds twee parallel werden gebruikt. Alleen bij
ruwe zee of hogere eisen worden de andere generatoren bijgeschakeld.
In de oude situatie verzorgden drie dieselgeneratoren in elk deelnet
de thrustermotoren van stroom. Vanwege de noodzakelijke redundantie
moest men toen altijd twee generatoren tegelijk gebruiken, ook als hun
vermogen helemaal niet nodig was.
Nog een belangrijk voordeel van Siplink: de onderhoudskosten van de
dieselaggregaten zijn aanzienlijk lager, omdat deze veel efficiënter
worden gebruikt en niet meer in deellast, wat veel slijtage
veroorzaakt.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325, E-mail: bernard.bos@siemens.com
Digital beeldmateriaal is hier te downloaden.
Siemens