Vereniging Milieudefensie

'Als er niks verandert, zal de transportsector in 2050 de gehele Europese ruimte voor CO2-emissie in beslag nemen'.

Adviesraden slaan de spijker op zijn kop: verkeer is grootvervuiler

Amsterdam 29 januari 2008 - 'Als er niks verandert, zal de transportsector in 2050 de gehele Europese ruimte voor CO2-emissie in beslag nemen'. Met die stelling onderstrepen de Raad voor Verkeer en Waterstaat, de VROM-raad en de Algemene Energieraad op overtuigende wijze dat het keihard nodig is om de almaar groeiende CO2-uitstoot door verkeer aan te pakken, vindt Milieudefensie. De adviesraden pleiten er terecht voor verschillende soorten maatregelen te nemen: het ei van Columbus bestaat niet.

Milieudefensie is blij dat de adviesraden erkennen dat er een prijskaartje moet komen te hangen aan de CO2-uitstoot door het verkeer. Zo ligt het voor de hand snel accijns te gaan heffen op kerosine en de kilometerheffing afhankelijk te maken van de milieuprestatie van een auto. Ook het idee om op Europees niveau de zeescheepvaart te beprijzen is prima.

Tevens steunt Milieudefensie het pleidooi van de raden om ervoor te zorgen dat er goede, schone alternatieven komen. Zo vindt Milieudefensie dat de acht miljard euro die nodig is om het spoor de komende jaren te laten concurreren met de auto snel op tafel moet komen.

Ook de suggestie om de vergroening van de autobelastingen door te zetten en CO2-eisen aan brandstoffen te stellen deugen in de ogen van Milieudefensie.

Punt van kritiek op het advies is, dat ook bredere wegen als optie worden gezien om milieuwinst te boeken. Milieudefensie begrijpt dat niet: door de wegcapaciteit te vergroten zal er meer gereden worden, terwijl het milieuvriendelijkere alternatief (de trein) minder aantrekkelijk wordt. Om de stijgende uitstoot van verkeer effectief aan te pakken, moet ook paal en perk gesteld worden aan de uitbreiding van infrastructuur: dus geen uitbreiding van Schiphol en Lelystad, en geen uitbreiding van het wegennet.