Veiligheidspersoneel in nieuw opvallend uniform
29/01/2008
Communicatiecampagne moet veiligheidsgevoel verhogen
De medewerkers van Securail, de veiligheidsdienst van de spoorwegen,
hebben vanaf vandaag een nieuwe look. Door de kleurkeuze van hun
nieuwe uniform wordt hun zichtbaarheid drastisch vergroot.
Tegelijkertijd wordt in de stations een communicatiecampagne gestart.
Doel van de campagne is het veiligheidsgevoel van de spoorwegklanten
vergroten, de gloednieuwe uniformen voorstellen en meer bekendheid
geven aan het gratis noodnummer.
Iedere dag passeren er honderdduizenden mensen in de stations.
Plaatsen waar veel volk samenkomt, krijgen onvermijdelijk te maken met
individuen met minder goede bedoelingen. In stations en in de treinen
is dat niet anders. Veiligheid is echter een fundamenteel recht van
elke klant en personeelslid in de stations en treinen. Daarom
investeert de NMBS-Groep in een goed georganiseerde en geïntegreerde
veiligheidsaanpak. Die aanpak rust op drie pijlers: toename van
veiligheidsmensen op het terrein (de afgelopen paar jaren is het
veiligheidspersoneel meer dan verdubbeld), hechte samenwerking met de
politiediensten en technische hulpmiddelen.
Meer dan 400 medewerkers van de veiligheidsdienst van de spoorwegen
waken op het terrein en achter de schermen over de veiligheid. Ze doen
hierbij beroep op technische hulpmiddelen zoals een uitgebreid
cameranetwerk en een controlekamer. De nieuwe look van het uniform
geeft een grotere zichtbaarheid aan de Securail-brigades actief op het
terrein: rode vest, rode fleece, rode polo en zwarte broek met het bij
wet verplichte Vigilis-logo. Het uniform beantwoordt volledig aan de
nieuwe richtlijnen voor de werkkledij van bewakingagenten
(Ministerieel besluit van juni 2007). Het personeel kreeg uitvoerig
inspraak in het ontwerp en de materiaalkeuze van de kleding.
De communicatiecampagne, die vandaag van start gaat, maakt duidelijk
dat het veiligheidspersoneel dicht bij de klant staat en vooral
aanspreekbaar is. Onderliggende doelstellingen zijn het
veiligheidsgevoel van de klant en het personeelslid vergroten, de
nieuwe uniformen voorstellen en de bekendheid van het gratis
noodnummer van de NMBS-Groep (0800/30230) promoten.
Drie echte Securail-medewerkers zijn het gezicht van de campagne. Elk
van hen presenteert een belangrijk aspect van de job en de campagne.
David ziet je wel zitten vestigt de aandacht op het uitgebreid
cameranetwerk, Mourad heeft een oogje op jou legt de nadruk op de
preventieve patrouilles, de aanwezigheid van het veiligheidspersoneel
in de stations en treinen. Heb je Sofie haar nummer al? spoort de
klanten aan om het gratis noodnummer te bellen als ze iets verdachts
zien in het station of de trein. In de loop van de week delen
medewerkers van Securail ter ondersteuning van de campagne folders uit
in de grote stations.
NMBS