NMBS

Veiligheidspersoneel in nieuw opvallend uniform

29/01/2008

Communicatiecampagne moet veiligheidsgevoel verhogen

De medewerkers van Securail, de veiligheidsdienst van de spoorwegen, hebben vanaf vandaag een nieuwe look. Door de kleurkeuze van hun nieuwe uniform wordt hun zichtbaarheid drastisch vergroot. Tegelijkertijd wordt in de stations een communicatiecampagne gestart. Doel van de campagne is het veiligheidsgevoel van de spoorwegklanten vergroten, de gloednieuwe uniformen voorstellen en meer bekendheid geven aan het gratis noodnummer.

Iedere dag passeren er honderdduizenden mensen in de stations. Plaatsen waar veel volk samenkomt, krijgen onvermijdelijk te maken met individuen met minder goede bedoelingen. In stations en in de treinen is dat niet anders. Veiligheid is echter een fundamenteel recht van elke klant en personeelslid in de stations en treinen. Daarom investeert de NMBS-Groep in een goed georganiseerde en geïntegreerde veiligheidsaanpak. Die aanpak rust op drie pijlers: toename van veiligheidsmensen op het terrein (de afgelopen paar jaren is het veiligheidspersoneel meer dan verdubbeld), hechte samenwerking met de politiediensten en technische hulpmiddelen.

Meer dan 400 medewerkers van de veiligheidsdienst van de spoorwegen waken op het terrein en achter de schermen over de veiligheid. Ze doen hierbij beroep op technische hulpmiddelen zoals een uitgebreid cameranetwerk en een controlekamer. De nieuwe look van het uniform geeft een grotere zichtbaarheid aan de Securail-brigades actief op het terrein: rode vest, rode fleece, rode polo en zwarte broek met het bij wet verplichte Vigilis-logo. Het uniform beantwoordt volledig aan de nieuwe richtlijnen voor de werkkledij van bewakingagenten (Ministerieel besluit van juni 2007). Het personeel kreeg uitvoerig inspraak in het ontwerp en de materiaalkeuze van de kleding.

De communicatiecampagne, die vandaag van start gaat, maakt duidelijk dat het veiligheidspersoneel dicht bij de klant staat en vooral aanspreekbaar is. Onderliggende doelstellingen zijn het veiligheidsgevoel van de klant en het personeelslid vergroten, de nieuwe uniformen voorstellen en de bekendheid van het gratis noodnummer van de NMBS-Groep (0800/30230) promoten.

Drie echte Securail-medewerkers zijn het gezicht van de campagne. Elk van hen presenteert een belangrijk aspect van de job en de campagne. David ziet je wel zitten vestigt de aandacht op het uitgebreid cameranetwerk, Mourad heeft een oogje op jou legt de nadruk op de preventieve patrouilles, de aanwezigheid van het veiligheidspersoneel in de stations en treinen. Heb je Sofie haar nummer al? spoort de klanten aan om het gratis noodnummer te bellen als ze iets verdachts zien in het station of de trein. In de loop van de week delen medewerkers van Securail ter ondersteuning van de campagne folders uit in de grote stations.