Persbericht

SAN-systemen verantwoordelijk voor de meest gecompliceerde data recoveries ~ Kroll Ontrack legt uit hoe SAN-uitval te minimaliseren ~

29 januari, 2008 - Nu Storage Area Networks (SAN) steeds vaker gebruikt worden, bemerkt Kroll Ontrack de laatste twaalf maanden een stijging in het aantal SAN-recoveries.

Als gevolg van de toegenomen beschikbaarheid en betaalbaarheid gebruiken steeds meer ondernemingen SAN-systemen als hun centrale data opslag faciliteit. Hierdoor gebruiken ook bedrijven zonder een toegewijd in-house-team deze systemen. Deze organisaties komen dan tot de ontdekking dat ze niet weten wat ze moeten doen bij een uitval. De meeste voorkomende oorzaken voor uitval zijn:


- Gebruikersfouten - iemand verwijdert per ongeluk een file dat essentieel is voor het systeem
- Uitval van het file-systeem - het systeem kan beschadigd of onleesbaar worden. Pogingen om de fout te herstellen zonder er een expert bij te halen, kunnen zorgen dat gegevens niet meer te herstellen zijn
- Disk- of controlleruitval - RAID-systemen of meerdere disks op een enkele LUN kunnen crashen en zo problemen veroorzaken

Volgens Kroll Ontrack zijn uitvallen van SAN-systemen verantwoordelijk voor de meest gecompliceerde recoveries vanwege de omvang en de hoeveelheid gegevens die erop opgeslagen staan. Als er echter snel en goed gereageerd wordt, kan de impact van de uitval sterk gereduceerd worden. Om een volledige meltdown van data te voorkomen, bieden experts van Kroll Ontrack de volgende tips:
- Dwing een array of drive niet terug online te gaan. Dit kan resulteren in een corruptie van het file-systeem.
- Probeer niet een tweede uitgevallen drive te vervangen tijdens het herstel. Als dit gebeurt, bel dan een expert.
- Zorg voor een goed back-up-plan. Vraag ook altijd een specialist om advies om te voorkomen dat gegevens voor altijd verloren gaan.

"SAN-systemen zijn niet langer enkel voorbehouden aan grote ondernemingen. Ze worden ook gebruikt door kleinere bedrijven die niet per definitie een toegewijd IT-team hebben", zegt Tormod Nymoen, PR & Marketing Manager bij Kroll Ontrack. "Personeel moet begrijpen dat een systeem door de meest simpele pogingen om verloren gegevens terug te halen, onherstelbaar beschadigd kan worden. Bij de eerste tekenen van een probleem zou specialistische kennis ingeschakeld moeten worden om te voorkomen dat het probleem uitmondt in een complete gegevenscalamiteit."