Helderheid competentieprofielen en bekwaamheidseisen onderwijsberoepen

29/01/2008 13:46



Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs



LPBO komt met duidelijke meetlat
Helderheid competentieprofielen en bekwaamheidseisen onderwijsberoepen

UTRECHT/DEN HAAG - Op verzoek van staatssecretaris Van Bijsterveldt (OCW) heeft het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO) een lijst met criteria opgesteld waar competentieprofielen en bekwaamheidseisen door het LPBO op worden getoetst. Dat bleek nog een ingewikkeld traject te zijn, omdat daar zowel nationaal als internationaal heel weinig onderzoek naar is gedaan.

Het LPBO onderscheidt vijf duidelijke criteria voor de ontwikkeling en herijking van competentieprofielen en bekwaamheidseisen: herkenbaarheid, bruikbaarheid, toetsbaarheid, verantwoording van de werkwijze en formatvereisten. Dat houdt in dat de competentieprofielen en bekwaamheidseisen voor de belanghebbenden in ieder geval herkenbaar moeten zijn. Ze moeten ook een aantoonbare bijdrage leveren aan de beroepspraktijk van het onderwijs. Scholen en opleidingsinstellingen krijgen zo houvast bij de beoordeling in hoeverre individuele beroepsbeoefenaren hieraan voldoen. Ook moet de werkwijze helder, systematisch en beredeneerd zijn. Tenslotte vindt het LPBO dat de competentieprofielen en bekwaamheidseisen in een bepaald format gegoten moeten worden, zodat ze onderling vergelijkbaar zijn.

Estafette
De lijst met criteria is tot stand gekomen in nauwe samenspraak met wetenschappers, belanghebbenden in en buiten scholen en experts die ruime ervaring hebben met de ontwikkeling van competentieprofielen en bekwaamheidseisen. Parallel hieraan heeft het LPBO literatuuronderzoek naar deze materie uitgevoerd. De diverse gespreksrondes en de deskresearch leveren uiteindelijk een set criteria op waarmee de ontwikkeling (en later de beoordeling) van competentieprofielen en bekwaamheidseisen ter hand kan worden genomen.

Beroepspraktijk
Bij elk criterium heeft het LPBO een aantal indicatoren ontwikkeld, aan de hand waarvan snel duidelijk wordt of aan het criterium voldaan wordt of niet. Het LPBO heeft lopende dit traject steeds het accent gelegd op de beroepspraktijk van degenen die competentieprofielen en bekwaamheidseisen ontwikkelen of hier belanghebbend bij zijn, zoals kenniscentra, opleidingsinstellingen, werkgevers, vak- en beroepsverenigingen en onderwijsmanagers.

Vruchtbaar en constructief
Voorzitter Hubert Coonen van het LPBO: "Het voordeel van deze toetscriteria is dat ze houvast bieden bij het ontwikkelen van competentieprofielen en bekwaamheidseisen. Maar er zit ook voldoende flexibiliteit in om eigen procedures die binnen een bepaald onderwijsberoep gebruikelijk zijn, te hanteren en eigen accenten te leggen. Alle belanghebbenden zijn overtuigd van de meerwaarde van het stellen van dergelijke toetscriteria. Wat dat betreft hebben we uitermate vruchtbaar en constructief met tientallen mensen uit het veld samengewerkt en overeenstemming bereikt."

Einde persbericht