Gezamenlijke benadering CWI, UWV en gemeente voor werkgevers nodig
Samenwerking tussen de organisaties in de sociale zekerheid draagt bij
aan een betere relatie met werkgevers. Het bevordert ook een
effectieve match van vraag en aanbod op de lokale en regionale
arbeidsmarkt. Dit concludeert de Inspectie Werk en Inkomen in het
vandaag verschenen rapport Matchen van vraag en aanbod op de
arbeidsmarkt.
Op steeds meer plaatsen komen vormen van intensieve samenwerking
tussen CWI, UWV en gemeenten (sociale diensten) van de grond. Waar
deze organisaties hun dienstverlening geïntegreerd aanbieden, zijn ze
effectiever bij het matchen van vraag en aanbod op de lokale
arbeidsmarkt. Een gezamenlijke benadering van werkgevers levert een
belangrijke bijdrage aan een effectieve arbeidsbemiddeling. Dat komt
nog niet overal goed uit de verf.
IWI is van mening dat het realiseren van de eigen
organisatiedoelstellingen nog te vaak voorop staat. Dit kan er toe
leiden dat een werkgever door de afzonderlijke organisaties wordt
benaderd, bijvoorbeeld met kandidaten voor vacatures.
Verbeteringen zijn mogelijk door te werken vanuit de behoefte van de
werkgever. Die wil één contactpersoon of aanspreekpunt voor alles wat
te maken heeft met werk. Daarbij gaat het om vacaturevervulling, maar
ook om zaken als opleidingen en administratieve afhandeling.
De effectiviteit kan ook verbeteren als CWI, UWV en sociale diensten
hun kennis van werkgevers en werkzoekenden in hun regio vergroten en
met elkaar delen.
Intensivering van de onderlinge samenwerking en van de samenwerking
met werkgevers, brancheorganisaties en opleidingsinstellingen draagt
bij aan een gezonde arbeidsmarkt.
Dat geïntegreerde dienstverlening van CWI, UWV en gemeenten succesvol
is, blijkt onder meer in regio's waar gewerkt wordt volgens het
'toonkamerprincipe'.
persbericht IWI, 29 januari 2008
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen