Provincie Groningen

Delfzijl Verkeersstudie voor verbetering N360 Groningen Delfzijl 29 januari 2008

De provincie Groningen gaat een verkeersstudie doen naar het huidige gebruik van de N360/ N46 Groningen - Delfzijl. In deze studie worden sluiproutes en ongevallen onderzocht, worden modelstudies gedaan en (brom)fietsers geënquêteerd.

De provincie gebruikt de informatie uit de verkeersstudie om uiteindelijk een selectie te kunnen maken van reële alternatieven voor een interactieve planstudie. In die planstudie onderzoekt de provincie de alternatieven op landschappelijke kwaliteiten, effecten op recreatie en toerisme en milieuaspecten.
De provincie wil de weg aanpakken, omdat de doorstroming in de ochtend en avondspits problemen oplevert. In het collegeprogramma staat dat de provincie uiterlijk begin 2011 wil weten of de aanpak van de N360 haalbaar is.

Dit vooronderzoek zal onder andere bestaan uit een (anoniem) kentekenonderzoek. Hieruit komt naar voren of de weggebruikers sluiproutes gebruiken. Op dit moment is bijvoorbeeld onduidelijk of gebruikers de route Loppersum - Eemshavenweg kiezen omdat zij een bestemming hebben in het Noorden van de stad, of omdat zij de aanrijdroute in de stad te druk vinden. Ook de route Ten Boer - Bedum wordt hierbij onderzocht. Uit het kentekenonderzoek komt ook naar voren hoeveel vrachtverkeer er op de verschillende routes rijdt.

Naast het kentekenonderzoek vindt een fietsenquête plaats. Daarbij is een telling van het aantal fietsers en de mening van de huidige gebruikers over de kwaliteit van het fietspad belangrijk. Ook de barrièrewerking wordt onderzocht. Dit gedeelte gaat om de oversteekbaarheid van de weg op een gedeelte waar bijvoorbeeld geen verkeerslichten zijn. Het vermoeden bestaat dat dit weinig meer voorkomt door de aanleg van rotondes.

In een ongevallenanalyse kijkt men waar zich de meeste ongevallen voordoen en met welke gevolgen. Naast het soort vervoermiddel zoals (brom)fietsers, auto's en landbouwvoertuigen, is dus ook het aantal (dodelijke) slachtoffers van belang en de totale (blik)schade. In een modelstudie worden globale alternatieven voor het verkeer van de N46 en de N360 verkeerskundig doorgerekend. Royal Haskoning voert het grootste gedeelte van het onderzoek uit.

De provincie gebruikt de informatie uit de verkeersstudie om uiteindelijk een selectie te kunnen maken van reële alternatieven voor een interactieve planstudie. In die planstudie onderzoekt de provincie de alternatieven op landschappelijke kwaliteiten, effecten op recreatie en toerisme en milieuaspecten.

29 januari 2008