Delfzijl
Verkeersstudie voor verbetering N360 Groningen Delfzijl
29 januari 2008
De provincie Groningen gaat een verkeersstudie doen naar het huidige
gebruik van de N360/ N46 Groningen - Delfzijl. In deze studie worden
sluiproutes en ongevallen onderzocht, worden modelstudies gedaan en
(brom)fietsers geënquêteerd.
De provincie gebruikt de informatie uit de verkeersstudie om
uiteindelijk een selectie te kunnen maken van reële alternatieven voor
een interactieve planstudie. In die planstudie onderzoekt de provincie
de alternatieven op landschappelijke kwaliteiten, effecten op
recreatie en toerisme en milieuaspecten.
De provincie wil de weg aanpakken, omdat de doorstroming in de ochtend
en avondspits problemen oplevert. In het collegeprogramma staat dat de
provincie uiterlijk begin 2011 wil weten of de aanpak van de N360
haalbaar is.
Dit vooronderzoek zal onder andere bestaan uit een (anoniem)
kentekenonderzoek. Hieruit komt naar voren of de weggebruikers
sluiproutes gebruiken. Op dit moment is bijvoorbeeld onduidelijk of
gebruikers de route Loppersum - Eemshavenweg kiezen omdat zij een
bestemming hebben in het Noorden van de stad, of omdat zij de
aanrijdroute in de stad te druk vinden. Ook de route Ten Boer - Bedum
wordt hierbij onderzocht. Uit het kentekenonderzoek komt ook naar
voren hoeveel vrachtverkeer er op de verschillende routes rijdt.
Naast het kentekenonderzoek vindt een fietsenquête plaats. Daarbij is
een telling van het aantal fietsers en de mening van de huidige
gebruikers over de kwaliteit van het fietspad belangrijk. Ook de
barrièrewerking wordt onderzocht. Dit gedeelte gaat om de
oversteekbaarheid van de weg op een gedeelte waar bijvoorbeeld geen
verkeerslichten zijn. Het vermoeden bestaat dat dit weinig meer
voorkomt door de aanleg van rotondes.
In een ongevallenanalyse kijkt men waar zich de meeste ongevallen
voordoen en met welke gevolgen. Naast het soort vervoermiddel zoals
(brom)fietsers, auto's en landbouwvoertuigen, is dus ook het aantal
(dodelijke) slachtoffers van belang en de totale (blik)schade. In een
modelstudie worden globale alternatieven voor het verkeer van de N46
en de N360 verkeerskundig doorgerekend. Royal Haskoning voert het
grootste gedeelte van het onderzoek uit.
De provincie gebruikt de informatie uit de verkeersstudie om
uiteindelijk een selectie te kunnen maken van reële alternatieven voor
een interactieve planstudie. In die planstudie onderzoekt de provincie
de alternatieven op landschappelijke kwaliteiten, effecten op
recreatie en toerisme en milieuaspecten.
29 januari 2008
Provincie Groningen