Antwoord op Kamervragen over nieuwe logo Rijksoverheid
Kamerstuk | 28-01-2008
De minister-president heeft vragen beantwoord van de Tweede Kamerleden
Van Velzen en Van Raak (beiden SP) over het nieuwe logo van de
Rijksoverheid.
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van de leden Van
Velzen en Van Raak (beiden SP), d.d. 10 januari 2008, nr. 2070808060.
De minister-president, Minister van Algemene Zaken,
mr.dr. J.P. Balkenende
Vragen van de leden Van Velzen en Van Raak (beiden SP) aan de
minister-president, minister van Algemene Zaken over het nieuwe logo
van de Rijksoverheid (ingezonden 10 januari 2008):
1. Hoe bent u gekomen tot uw keuze voor Studio Dumbar en het door hen
ontworpen logo? 1)
Het logo en ontwerpbureau zijn gekozen na een Europese
aanbestedingsprocedure (referentienummer 2007/S 140-173858 bij het
Bureau voor Officiële Publicaties van de EU in Luxemburg).
De inzending van Studio Dumbar bleek de 'economisch voordeligste
aanbieding'. In de terminologie van een Europese
aanbestedingsprocedure staat dit voor de beste
prijs-kwaliteitverhouding. De inzending van Studio Dumbar scoorde het
hoogst op de vooraf gestelde en bekend gemaakte gunningcriteria.
Volledigheidshalve zijn deze gunningcriteria, die als onderdeel van de
inhoudelijke briefing aan alle deelnemende bureaus zijn verstrekt, als
bijlage 1 bijgevoegd.
In aanvulling op beoordeling door een interdepartementaal team van
communicatie-experts, de interdepartementale gunningcommissie en
eerstbetrokken bewindslieden zijn alle logovoorstellen onderworpen aan
kwalitatief publieksonderzoek. Ook hieruit kwam het voorstel van
Studio Dumbar als meest passend voor de Rijksoverheid naar voren.
2. Hoe kan het dat de Staat moet betalen voor een al bestaand logo,
dat al eerder ontworpen is voor, en betaald door de Nederlandse staat?
3. Deelt u de mening dat EUR 60.000,- een enorm bedrag is voor
hetzelfde logo, maar dan met een ander kleurtje? Is de regering
verplicht een dergelijke factuur te betalen voor deze kleurwijziging?
Antwoord 2 en 3: Het is onjuist om te veronderstellen dat de Staat
alleen voor het uiteindelijke 'plaatje' betaalt. Het logo is een
verbeelding van een inhoudelijke opvatting over de communicatie van de
Rijksoverheid. Deze opvatting vertaalt zich ook in (bijvoorbeeld) een
huisstijl en het gebruik van het rijksbreed logo daarbinnen. De
gunningcriteria, onder 1 aangehaald, weerspiegelen dit. Ieder voorstel
van de deelnemende bureaus is in deze breedte beoordeeld.
Daarnaast dient opgemerkt dat het logo als zodanig geen bestaand logo
is. Het gekozen logo is een stilering van het Rijkswapen. Een eendere
stilering is eerder gebruikt als onderdeel van het logo van het
ministerie van Algemene Zaken. De veronderstelling dat het hier een
reeds bestaand logo betreft, is derhalve incorrect. Om deze twee
redenen is het onjuist om te stellen dat de Staat twee maal voor
hetzelfde logo zou betalen.
Volledigheidshalve merk ik op dat EUR 60.000,- een zeer billijke,
markttechnisch zelfs gunstige, prijs is voor een nieuw logo voor de
Rijksoverheid. Dit bedrag is inclusief volledige afkoop van
gebruiksrechten, onbeperkt in duur en uitingen.
4. Is dit ontwerp al eerder in het zoekproces naar een rijksbreed logo
aan de orde gekomen? Zo ja, was dit nog vóór de aanbestedingsprocedure
en waarom is er toen besloten toch Europees aan te besteden?
Nee.
5. Uit welke kostenposten is de rekening van EUR 60.000,- opgebouwd?
Hoe zijn de afzonderlijke kostenposten beargumenteerd?
Dit bedrag is als één post in de begroting opgenomen voor het ontwerp
en het volledige recht op gebruik door de Rijksoverheid, onbeperkt in
duur en uitingen.
6. Hoe rijmt de uiteindelijke keuze voor het al bestaande logo zich
met de geformuleerde vraag in de aanbestedingsopdracht "...graag
dagen we jullie uit om met het mooiste ontwerp van de
(overheids)wereld te komen. Passend bij de gerenommeerde Nederlandse
ontwerptraditie. Zoek niet naar compromissen. Ga voor het maximale."?
De invoering van één logo en huisstijl dient de ambitie van de
Rijksoverheid om herkenbaarder en toegankelijker te worden. In de
briefing voor alle deelnemende bureaus aan de Europese aanbesteding is
deze ambitie inhoudelijk nader onderbouwd en uitgewerkt. Hieraan zijn
de eisen ontleend die de Rijksoverheid aan het nieuwe logo stelt. Het
gekozen ontwerp scoort het best op de gunningcriteria die uit dit
eisenpakket voortvloeien. Daarmee hebben wij een keuze gemaakt voor
het beste voorstel. Het publieksonderzoek bevestigt dit.
7. Wat is er aan de ontwerpbureaus, die naar de opdracht hebben
meegedongen maar niet hebben gekregen, betaald voor de door hen
ingestuurde logo's en geleverde inspanningen?
De bureaus waaraan de opdracht niet is gegund krijgen ieder een
vergoeding van EUR 10.000,-.
8. Zijn er in de afgelopen 2 jaar nog veranderingen aangebracht in
huisstijl of logo bij de verschillende ministeries of de zelfstandige
bestuursorganen? Zo ja, wat waren de kosten hiervan? Lopen er op dit
moment nog opdrachten voor een verandering van een huisstijl of een
logo? Zo ja, wat gaat u doen om te voorkomen dat er onnodig geld
uitgegeven wordt aan een huisstijl of logo welke toch niet meer
gebruikt gaat worden?
De invoering van het rijksbrede logo en de huisstijl richt zich op
alle organisaties die rechtstreeks onder ministeriële
verantwoordelijkheid vallen, zoals de kerndepartementen, agentschappen
en uitvoeringsorganisaties. De zelfstandige bestuursorganen horen
vooralsnog niet tot het project.
Voor alle deelnemende organisaties geldt sinds het besluit van de
Ministerraad in juli 2007 om één logo en rijksbrede huisstijl in te
voeren dat zij geen nieuwe logo's en/of huisstijlen meer dienen te
ontwikkelen. In de periode tot de implementatie van de nieuwe
rijksbrede huisstijl mogen alleen de noodzakelijke onderhoudskosten
nog gemaakt worden, bijvoorbeeld wanneer een verandering van
ICT-systemen een nieuwe set van huisstijlsjablonen vereist.
Vooruitlopend op dit besluit is binnen de Rijksoverheid al vanaf 2006
terughoudend omgegaan met eventuele nieuwe huisstijlen en logo's. Geen
van de departementen heeft een nieuw logo en/of nieuwe huisstijl
ingevoerd.
Dezelfde terughoudendheid was ook van toepassing op de nieuwe
programmaministeries WWI en Jeugd en Gezin. Zij maken gebruik van de
faciliteiten van respectievelijk het ministerie van VROM en het
ministerie van VWS. WWI heeft voor EUR 60.000 een logovariant binnen
de huisstijl van VROM laten ontwikkelen en invoeren. Voor Jeugd en
Gezin zijn geen kosten gemaakt; bij het ministerie van VWS is in eigen
beheer een tijdelijke vormgeving gemaakt.
Een inventarisatieronde leert dat voor enkele organisatieonderdelen
en/of programma's afgelopen twee jaar wel enige kosten voor het
vormgeven en/of aanpassen van een huisstijl zijn gemaakt, bijvoorbeeld
omdat organisaties fuseerden of een nieuwe organisatie werd opgericht.
Daarbij moet gedacht worden aan bedragen in de orde van grootte van
EUR 5.977 (Domeinen RZ, oprichting januari 2006), EUR30.000
(Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten,
oprichting november 2006), EUR 34.170,- (agentschap Basisadministratie
Persoonsgegevens en Reisdocumenten, aanpassing huisstijl in 2006) en
EUR 50.000 (Instituut Collectie Nederland, aanpassing huisstijl aan
huisstijl van het Ministerie van OCW in november 2006).
1) de Volkskrant, 4 januari 2008
Meer informatie
* Bijlage Kamervragen logo rijksoverheid
28-01-2008 | PDF document, 75 Kb
Ministerie van Algemene Zaken