Nieuwjaarsreceptie Koninklijk Nederlands Vervoer
Toespraak | 15-01-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Om te beginnen wens ik jullie een fantastisch 2008 toe. Ik ben ervan
overtuigd dat er veel moois in het verschiet ligt.
Maar op een bijeenkomst zoals deze, ontkomen we er niet aan ook even
achterom te kijken. En laten we elkaar niet voor het lapje houden: het
afgelopen jaar was niet altijd even gemakkelijk. We stonden voor een
aantal majeure beslissingen.
Twee zaken die er meteen uitspringen zijn natuurlijk de besluitvorming
rondom Randstad Urgent en de invoering van de kilometerprijs; zaken
die iedereen in dit land aangaan, en niet in de laatste plaats u en uw
achterban.
We gaan de Randstad weer tot een topregio maken door de problemen die
er spelen op een onconventionele manier aan te pakken. We gaan
samenwerken dwars door alle portefeuilles en bestuurslagen heen. We
gaan eindelijk echt knopen doorhakken over problemen die al veel te
lang op een oplossing wachten. En we gaan bestuurders die hun
afspraken niet nakomen achter de broek zitten en degenen die wél
resultaat boeken in het zonnetje zetten.
Randstad Urgent gaat niet alleen over bereikbaarheid, maar ook over
wonen, recreëren, economie, duurzaamheid en zelfs cultuur. Randstad
Urgent betekent niet zozeer praten, maar vooral doen.
De eerste wapenfeiten zijn er al. Ik noem graag de wegverbreding van
het traject tussen Schiphol, Amsterdam en Almere en de
natuurverbetering die daarmee gepaard gaat. Een ander belangrijk
wapenfeit komt op conto van de staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat, mevrouw Huizinga. Zij heeft in september de veiligheid van
de Randstad een goede dienst bewezen door versneld de zwakke schakels
in de kust aan te pakken.
Een van de grootste problemen waar wij in 2007 tegenaan liepen is de
congestie. De files zijn weer gegroeid. Dan kom ik vanzelf bij die
andere belangrijke stap voorwaarts: de invoering van de
kilometerprijs. Ik heb beloofd in 2007 een betekenisvolle en
onomkeerbare eerste stap te zetten en daar heb ik me aan gehouden. Ik
heb het kabinet voorgesteld om meteen door te stoten naar een vorm van
kilometerbeprijzing met satelliettechniek - geen tolpoortjes dus. Het
is een vorm die eerst door het Platform-Nouwen en daarna door zeer
veel maatschappelijke organisaties is bepleit.
Dit houdt in: op alle Nederlandse wegen gaat de automobilist betalen
per gereden kilometer. De prijs hangt af van de weg en het tijdstip
waarop iemand rijdt en van de milieubelasting die een auto
veroorzaakt. Tegelijk gaan we de huidige belastingen op het autobezit
afbouwen. Dat is eerlijk. De totale belastingdruk op automobilisten
neemt niet toe. Volgens mij sluit dit prima aan bij de opvattingen die
KNV hierover heeft. Ik streef ernaar de uitrol van het systeem in 2011
te kunnen beginnen met vrachtauto's, om het jaar daarop met de
personenauto's te beginnen. Ik wil dus graag benadrukken dat de
kilometerprijs straks niet alleen voor vrachtauto's geldt, maar voor
het gehele Nederlandse wagenpark.
Alleen een kilometerprijs invoeren is niet genoeg om dit land in
beweging te krijgen en te houden. De infrastructuur moet ook
verbeteren. Dat vinden we al langer. Maar als wij dan wegen wilden
bouwen, dan kon het vaak niet. Dat hebben we afgelopen jaar ook weer
gezien. Ik denk aan de A4 bij Leiderdorp en Zoeterwoude. Verbreding is
hard nodig. Maar strenge milieueisen en stroperige procedures zorgden
ervoor dat we nog steeds niet aan de slag konden. Daar baal ik
ontzettend van. En ik niet alleen.
Mede om dit soort vertragingen in de toekomst te voorkomen, heb ik
kort geleden de commissie-Elverding ingesteld. Ik heb de heer
Elverding gevraagd om te bekijken waar de oorzaken van vertraging in
besluitvorming liggen en waar die besluitvorming versneld kan worden;
uiteraard op een weloverwogen manier. Hij zal eventueel nieuwe
wetgeving voorstellen. De heer Elverding geeft het goede voorbeeld,
want hij werkt snel. Begin dit jaar komt hij met zijn advies. Helemaal
volgens de gedachte van Randstad Urgent, maar een aanpak die
waarschijnlijk heel Nederland ten goede zal komen.
Het draait natuurlijk niet alleen maar om de auto; mobiliteit is als
een orkest - alle instrumenten moeten perfect op elkaar zijn
afgestemd, dán speel je de sterren van de hemel en dán krijg je de
handen van het publiek op elkaar. Ik ben geen minister die de mensen
uit de auto wil jagen, ik ben wel een minister die wil verleiden. Bus,
tram, trein en metro zullen voor steeds meer mensen de
aantrekkelijkste manier zijn om van A naar B te komen en dat zullen we
hen laten zien. Door kwaliteit te bieden. Betrouwbaarheid. Comfort. En
goede aansluitingen. Ook de taxi speelt een belangrijke rol in het
geheel.
Dames en heren,
Het komend jaar staat er van alles te gebeuren. De
Verkeersveiligheidsnota komt er al snel aan; in de zomer gevolgd door
de Mobiliteitsvisie van de staatssecretaris en mij. Dit wordt een
update van de Nota Mobiliteit: zitten we op de goede weg, welke doelen
kunnen we nog scherper stellen? En dat het oog op 2020 én op de
periode daarna, tot 2040.
Het Actieplan Spoor zal verder ontwikkeld worden, zowel inhoudelijk:
wat gaan we precies doen, als financieel: hoe moeten we de 4,5
miljard, die er voor staat, dekken? Voor ongeveer de helft is dat al
bekend, voor de rest ga ik kijken hoe daar het beste invulling aan te
geven. We werken ook keihard aan de ontwikkeling van betere
reisinformatie; zowel voor automobilisten als voor reizigers in het
openbaar vervoer - met als doel dat mensen straks een bewuste,
weloverwogen keuze tussen verschillende vervoersmodaliteiten kunnen
maken. En we blijven het OV ook toegankelijker maken voor ouderen en
voor mensen met een functiebeperking. Als we kijken naar het
busmaterieel in Nederland, zien we goede ontwikkelingen. Uit een
recente inventarisatie blijkt dat tegen 2010 bijna de hele vloot
toegankelijk is gemaakt.
Ook bij Randstad Urgent gaan we in 2008 vol op stoom door. Twee
projecten wil ik noemen: over OV-SAAl zal een knoop doorgehakt moeten
worden, en ook het besluit over de ontwikkeling van de
Mainportcorridor Rotterdam zal vallen: gaan we met de markt in zee of
niet? Verder verheug ik me op het advies van de commissie Elverding,
dat we nog dit jaar wettelijk zullen verankeren, en het regelen van de
bestuurlijke lus.
Ook met betrekking tot de kilometerprijs wordt dit opnieuw een jaar
van keihard werken. De technische kant, de financiële, de juridische
kant, we moeten het allemaal onderzoeken en ontwikkelen. Uiteraard
gaan we de eerste proeven met werkgevers opzetten.
Al die ambities, al die plannen... daar heb ik u bij nodig. Uw
ondernemerschap, uw innovatiekracht is van cruciaal belang. Het is van
belang dat u investeert. In materieel. Maar ook in mensen, marketing
en imago. In samenwerking. Dat geldt voor alle terreinen waar KNV op
actief is. Besloten busvervoer, taxivervoer, openbaar vervoer en
goederenvervoer.
Ik kijk met genoegen terug op onze samenwerking - en ik kijk met
vertrouwen vooruit. We discussiëren soms wat af. Maar dat is goed.
Want samen komen we op verfrissende ideeën waar wij allemaal beter van
worden. Ideeën die ons vooruit helpen. En dat is belangrijk, want
Nederland moet door. Letterlijk. Ons land dreigt vast te lopen en dat
kunnen we niet laten gebeuren.
Ik daag u uit om samen met mij invulling te geven aan mijn ambities;
niet in de laatste plaats door een daadkrachtige aanpak en concrete
maatregelen. Zo helpen we elkaar én Nederland vooruit. 2008 wordt een
fantastisch jaar!
Daar breng ik graag, samen met u, een toast op uit!
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat