Provincie Flevoland



In 10 jaar 50 procent meer auto- en treingebruik

De mobiliteit in Flevoland neemt sterk toe. De afgelopen 10 jaar is het aantal autokilometers met ruim 50% gegroeid. Het aantal treinreizigers op de Flevolijn groeide zelfs nog iets sterker. Daar tegenover staat dat de Flevolanders minder gebruik maken van de streekbus en de fiets. Op de weg is het vooral in Zuidelijk Flevoland en op de N302 tussen Harderwijk en Lelystad flink drukker geworden. De bevolkingsgroei en de economische ontwikkeling van Flevoland zijn de belangrijkste oorzaken van deze verkeersgroei.

Dit blijkt uit de beleidseffectrapportage verkeer en vervoer 2006/2007 die door het Vervoerberaad Flevoland is opgesteld. Over het algemeen is de bereikbaarheid binnen Flevoland goed. Knelpunten doen zich met name voor op de oeververbindingen. Het belangrijkste verkeersknelpunt in Flevoland blijft de aansluiting van de A6 op de A1. Opvallend is de sterke groei van het verkeer op de A27, Gooiseweg en Waterlandseweg. In de Noordoostpolder is de groei van het autoverkeer beperkter. De provincie zal nog dit jaar een onderzoek starten om te kijken welke oplossingen er zijn om deze verkeersgroei in de toekomst goed op te vangen.

Samen met het rijk werkt het Vervoerberaad aan een betere ontsluiting van Flevoland. Zo wordt de komende jaren de N50 tussen Emmeloord en Kampen opgewaardeerd en zullen ook de wegen naar Amsterdam worden verbreed. De provincie en gemeenten dringen er bij de minister van Verkeer en Waterstaat op aan om de Flevolijn uit te breiden, zodat in de toekomst er vaker treinen kunnen rijden. Binnenkort wordt een besluit van de minister verwacht over de verdubbeling van de Flevolijn in Almere.

Ondanks de toename van de mobiliteit is er sprake van een trendmatige daling van het aantal ernstige verkeersslachtoffers. Maatregelen die de weg veiliger hebben gemaakt zoals de aanleg van rotondes en het aanbrengen van kantstrookverruwing langs een aantal wegen, waardoor de oplettendheid van de automobilist wordt vergroot, zijn succesvol geweest. Het Vervoerberaad vraagt echter om blijvende aandacht voor de verkeersveiligheid. Met name onder jongeren en ouderen vallen er nog te veel slachtoffers in het verkeer.

De beleidseffectrapportage biedt veel informatie over de ontwikkeling van het verkeer en vervoer in Flevoland. Het Vervoerberaad Flevoland stelt eens in de twee jaar een dergelijke rapportage op, om de ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer te kunnen volgen en zonodig tijdig maatregelen te kunnen treffen. De provincie en gemeenten gebruiken de informatie om het beleid en de programmering van projecten eventueel bij te stellen.