In 10 jaar 50 procent meer auto- en treingebruik
De mobiliteit in Flevoland neemt sterk toe. De afgelopen 10 jaar is
het aantal autokilometers met ruim 50% gegroeid. Het aantal
treinreizigers op de Flevolijn groeide zelfs nog iets sterker. Daar
tegenover staat dat de Flevolanders minder gebruik maken van de
streekbus en de fiets. Op de weg is het vooral in Zuidelijk Flevoland
en op de N302 tussen Harderwijk en Lelystad flink drukker geworden. De
bevolkingsgroei en de economische ontwikkeling van Flevoland zijn de
belangrijkste oorzaken van deze verkeersgroei.
Dit blijkt uit de beleidseffectrapportage verkeer en vervoer 2006/2007
die door het Vervoerberaad Flevoland is opgesteld. Over het algemeen
is de bereikbaarheid binnen Flevoland goed. Knelpunten doen zich met
name voor op de oeververbindingen. Het belangrijkste verkeersknelpunt
in Flevoland blijft de aansluiting van de A6 op de A1. Opvallend is de
sterke groei van het verkeer op de A27, Gooiseweg en Waterlandseweg.
In de Noordoostpolder is de groei van het autoverkeer beperkter. De
provincie zal nog dit jaar een onderzoek starten om te kijken welke
oplossingen er zijn om deze verkeersgroei in de toekomst goed op te
vangen.
Samen met het rijk werkt het Vervoerberaad aan een betere ontsluiting
van Flevoland. Zo wordt de komende jaren de N50 tussen Emmeloord en
Kampen opgewaardeerd en zullen ook de wegen naar Amsterdam worden
verbreed. De provincie en gemeenten dringen er bij de minister van
Verkeer en Waterstaat op aan om de Flevolijn uit te breiden, zodat in
de toekomst er vaker treinen kunnen rijden. Binnenkort wordt een
besluit van de minister verwacht over de verdubbeling van de Flevolijn
in Almere.
Ondanks de toename van de mobiliteit is er sprake van een trendmatige
daling van het aantal ernstige verkeersslachtoffers. Maatregelen die
de weg veiliger hebben gemaakt zoals de aanleg van rotondes en het
aanbrengen van kantstrookverruwing langs een aantal wegen, waardoor de
oplettendheid van de automobilist wordt vergroot, zijn succesvol
geweest. Het Vervoerberaad vraagt echter om blijvende aandacht voor de
verkeersveiligheid. Met name onder jongeren en ouderen vallen er nog
te veel slachtoffers in het verkeer.
De beleidseffectrapportage biedt veel informatie over de ontwikkeling
van het verkeer en vervoer in Flevoland. Het Vervoerberaad Flevoland
stelt eens in de twee jaar een dergelijke rapportage op, om de
ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer te kunnen volgen
en zonodig tijdig maatregelen te kunnen treffen. De provincie en
gemeenten gebruiken de informatie om het beleid en de programmering
van projecten eventueel bij te stellen.
Provincie Flevoland