Ingezonden persbericht


2007 WAS TOPJAAR VOOR
AT&T Global BusinesS services

Leidende positie en serviceportfolio versterkt met acquisities, uitbreidingen en nieuwe diensten

Amsterdam, 29 januari 2008 - AT&T heeft in het vierde kwartaal van 2007 zijn leidende positie als mondiaal leverancier van communicatieoplossingen opnieuw versterkt. Dat was onder meer te danken aan de strategische acquisitie van webconferencing-specialist Interwise, uitbreiding van de samenwerking met IBM, verdere netwerkuitbreidingen op diverse plaatsen in de wereld, de introductie van een reeks nieuwe diensten en de voltooiing van de integratie van de verkooporganisaties voor mobiele en vaste telecommunicatie.

De divisie Global Business Services (GBS) van AT&T zag zijn omzet in het vierde kwartaal met 1,8 procent stijgen ten opzichte van het vierde kwartaal in 2006, de sterkste groei voor dit segment sinds jaren. Fabrice de Windt, country manager van Nederland licht toe: "Deze kwartaalcijfers illustreren de toegenomen mondiale slagkracht van AT&T.

Ik ben ervan overtuigd dat onze Nederlandse klanten in 2008 de voordelen van onze versterkte focus zullen plukken. De Nederlandse activiteiten van AT&T vormen een essentieel element in het strategisch streven van AT&T om zijn multinationale klanten over de hele wereld eersteklas dienstverlening te bieden, en we hebben aangetoond dat we uitstekend zijn toegerust om de recente successen de komende tijd een duurzame basis te geven."

Jaaroverzicht 2007

Mijlpalen in het vierde kwartaal:

* De overname van Interwise, een wereldwijd actief leverancier van IP-georiënteerde spraak-, web- en videoconferencingservices, en de introductie van AT&T Connect - het eerste product van een integraal, gebundeld communicatieportfolio, dat komend jaar een forse groei zal doormaken.
* Uitbreiding van de overeenkomst met IBM, waarbij AT&T werd gepromoveerd tot primaire leverancier van netwerkdiensten aan IBM, en waarin werd bepaald dat IBM en AT&T samen nieuwe en aanvullende IT- en telecommunicatiediensten gaan aanbieden aan relaties die momenteel contracten hebben met zowel IBM als AT&T.
* Voltooiing van de integratie van de verkooporganisaties voor mobiele en vaste communicatie, een belangrijke stap naar verdere uitbouw van de zakelijke mobiele diensten die AT&T in april 2007 introduceerde. Inmiddels heeft GBS meer dan 2000 nieuwe contracten gesloten, een gemiddelde van 10 per dag, waarmee voor meer dan 200 miljoen dollar aan nieuwe omzet werd gerealiseerd.
* AT&T was de enige leverancier van netwerkdiensten die betrokken was in de vier belangrijkste contracten die de Amerikaanse federale overheid in 2007 afsloot: Networx Universal, Networx Enterprise, Alliant en SATCOM-II. Onder de Networx-contracten kan AT&T in het kader van een tienjarige contractperiode meedingen naar orders ter waarde van mogelijk 20 miljard dollar.
* De onderneming breidde haar aanwezigheid uit in onder meer India en Vietnam, en versterkte daarmee haar positie in de opkomende markten.
* AT&T opende twee nieuwe Internetdatacenters in Piscataway, New Jersey, en het Canadese Toronto. Hiermee is het mondiale aantal datacenters van AT&T gestegen tot 38. AT&T voerde ook uitbreidingen door in zes andere datacenters in Noord-Amerika, Europa en Azië in antwoord op de toegenomen vraag naar uitbestedings- en hostingdiensten.
* De SONET- en Ethernetportfolio's werden belangrijk uitgebreid, waarmee AT&T zijn positie versterkte als leverancier van high-speed data- en videoservices voor draadloze operators, Internetserviceproviders (ISP's) en contentleveranciers.
* AT&T breidde zijn IP/Multiprotocol Label Switching (MPLS) backbone uit en implementeerde nieuwe-generatie OC-768-technologie in zijn ultra-lange-afstandsnetwerk, dat daarmee vier maal sneller is dan met de huidige OC-192-technologie. Deze mijlpalen vormden de hoogtepunten in een jaar dat zich kenmerkte door strategische successen en significante omzetwinst in de markt voor zakelijke dienstverlening. AT&T wist daarmee al in het derde kwartaal van 2007 absolute groei ten opzichte van het voorgaande jaar te laten zien, ruim een jaar eerder dan werd verwacht.

De onderneming wist in 2007 een aantal belangrijke nieuwe contracten af te sluiten:


· General Motors - een vijfjarige overeenkomst voor netwerkdiensten ter waarde van bijna 1 miljard dollar.


· Amerikaanse Ministerie van Financiën - bouw van een nieuwe-generatie bedrijfsnetwerk, genaamd TNet (Treasury Network) als onderdeel van een deal die uiteindelijk 1 miljard dollar inkomsten kan opleveren.


· Allianz of America - een vierjarig contract voor uitbestedingsdiensten ter waarde van 70 miljoen dollar.


· Edward Jones - een vijfjarige overeenkomst ter waarde van 76 miljoen dollar voor levering van VPN-diensten (beveiligde Internetcommunicatie) voor meer dan 9000 kantoren over de hele wereld.


· Meerjarige miljoenencontracten met Sun Microsystems, US Airways, McAfee en andere organisaties.

"We hebben in het vierde kwartaal belangrijke strategische stappen gezet en zijn met onze Global Business Services op diverse fronten de weg naar stabiele groei ingeslagen," verklaarde Ron Spears, president van AT&T Global Business Services.

De divisie heeft in het slotkwartaal van 2007 effectief ingespeeld op de doorgaande verschuiving van spraak- naar dataverkeer (met name IP-georiënteerde data), nu steeds meer klanten overstappen van legacy packetnetwerken naar MPLS-gebaseerde VPN's.

Dat succes spreekt ook uit het gegeven dat de groei van het aandeel vaste inkomsten van AT&T GBS mede te danken was aan een 20,9-procent omzettoename uit zakelijke IP-georiënteerde dataservices, zoals VPN's, outsourcing en hosting.

"Het data-aandeel zal de komende jaren blijven toenemen en we verwachten dat ook onze omzet zal blijven groeien dankzij een gunstige vraag/aanbod-ratio," aldus Spears. "Dat succes is te danken aan de deskundigheid en ervaring van onze 40.000 medewerkers en daarnaast aan de kracht van ons wereldomspannende IP-netwerk, ons complete, hoogwaardige serviceportfolio en onze eigen draadloze netwerkinfrastructuur. Stuk voor stuk punten waarmee we ons onderscheiden van andere spelers op deze markten."

2008: vliegende start

AT&T GBS zet 2008 succesvol in met een aantal belangrijke aankondigingen:


· Een overeenkomst met SAP America waarbij AT&T is benoemd tot Preferred SAP® Hosting Provider en gaat optreden als primaire, onafhankelijke leverancier van hostingservices voor zakelijke klanten van SAP die hun hoofdkantoor in Noord-Amerika hebben.


· Een order van 20 miljoen dollar van de Amerikaanse posterijen voor software-ontwikkelingsdiensten.

AT&T GBS verleent diensten aan grootzakelijke klanten over de hele wereld, waaronder alle bedrijven uit de Fortune top-1000, op basis van een hoogwaardig portfolio netwerkservices voor spraak-, data-, video- en mobiele commmunicatie.

De onderneming beschikt over een van 's werelds meest geavanceerde en slagvaardige basisnetwerken, waarover op een gemiddelde werkdag meer dan 13,4 petabyte aan gegevens wordt verzonden, met betrouwbaarheidsscores tot 99,999 procent. AT&T levert zakelijke diensten in 137 landen, gebruikmakend van MPLS-technologie via een IP-netwerk dat communicatie verzorgt met 97 procent van de wereldeconomie. AT&T is en blijft een van 's werelds grootste leverancier van zakelijke IP-georiënteerde communicatiediensten in de vorm van een uitgebreid portfolio VPN-, Voice over IP (VoIP) en andere oplossingen, en gesteund door een sterke klantgerichtheid en hoogwaardige beveiligingsvoorzieningen.

Over AT&T

AT&T Inc. (NYSE:T) is een van de voornaamste holdings op het vlak van communicatie. Haar dochterondernemingen en filialen, AT&T-bedrijven, leveren diensten van AT&T in de Verenigde Staten en over de hele wereld. Zij bieden onder andere de modernste bedrijfscommunicatiediensten ter wereld op basis van IP en nationale toonaangevende, draadloze snelle internettoegangen en stemdiensten. Op de binnenlandse markt is AT&T een autoriteit in het publiceren van telefoonboeken en advertentieverkoop van haar Yellow Pages en YELLOWPAGES.COM organisaties en het AT&T-merk wordt toegekend aan vernieuwers in sectoren zoals communicatieapparatuur. Als onderdeel van haar strategie voor de integratie van de drie schermen (TV, PC, GSM), breidt AT&T haar videodiensten uit met televisiediensten. Surf naar http://www.att.com voor meer informatie over AT&T Inc. en de producten en diensten van haar dochtermaatschappijen en filialen.

© 2007 AT&T Intellectuele Eigendom. Alle rechten voorbehouden. AT&T en het AT&T logo zijn handelsmerken van de Intellectuele Eigendom van AT&T. Voor meer informatie verwijzen we graag naar dit bericht in de persruimte van AT&T op http://www.att.com/newsroom.

Neem voor meer informatie contact op met:

Willeke Binnendijk

Fleishman-Hillard

T: 020 406 5930

willeke.binnendijk@fleishman.com