Gemeente Zandvoort


Druk op invoering Wet basisregistraties en gebouwen

Onlangs heeft de Tweede Kamer de Wet basisregistraties en gebouwen, die op 1 januari 2009 in werking zal treden, aangenomen. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering. Vrom dwingt gemeenten om uiterlijk in oktober 2008 klaar te zijn. Wat zijn de consequenties van deze 'harde' eis voor Zandvoort? Het college informeerde onlangs de gemeenteraad erover.

Hieronder volgt de brief.

Geachte leden van de raad,

Het college wil u graag informeren over de laatste ontwikkelingen betreffende de Wet basisregistraties en gebouwen. Onlangs heeft de Tweede Kamer de wet, die op 1 januari 2009 in werking zal treden, aangenomen. De gemeenten worden daarbij belast met de uitvoering van Wet basisregistraties adressen en gebouwen. Helaas wordt de gemeente door het ministerie van Vrom gedwongen om uiterlijk in oktober 2008 klaar te zijn met de basisregistraties. In november 2008 zal Vrom daartoe een controle laten uitvoeren. In eerste instantie was bij de bespreking van de Knelpuntennotitie in de commissie in juni jl. aan u voorgesteld om voor de jaren 2008 en 2009 een bedrag ad ¤ 250.000,- beschikbaar te stellen. In het kader van het voorzichtig begroten is er bezuinigd en is er in de begroting 2008 voor gekozen om de uitvoering van de wet BAG over de jaren 2008 tot en met 2010 te verdelen en voor elk jaar een bedrag ad ¤ 65.000,-- ter beschikking te stellen. Ondanks dat wij ons tot het uiterste hebben ingespannen om aan uw besluitvorming te voldoen is naar aanleiding van de ervaringen die wij tot nu toe hebben opgedaan, onder andere door inzichten uit een pilot-project, gebleken dat de door u ter beschikking gestelde middelen ontoereikend zullen zijn om aan de wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen. In de Knelpuntennotitie was al aangegeven dat de uitvoering van de Wet BAG mogelijk in het gedrang zou kunnen komen. Daarom zullen wij u binnenkort een begrotingswijziging voorstellen, waarbij wij u willen verzoeken om de temporisering van de gelden ongedaan te maken en om aanvullende gelden ter beschikking te stellen. In het voorstel zullen wij de bovenstaande problematiek verder uitdiepen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Zandvoort,

de secretaris, de burgemeester,